• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403022618924
  • خبرنگار : 71381

خلاصه اخبار مجلس، ۲۶ اردیبهشت؛ تصویب تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری

خلاصه اخبار مجلس، ۲۶ اردیبهشت؛ تصویب تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بیست و ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس برگزار شد، ادامه رسیدگی به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه اخبار مجلس، ۲۶ اردیبهشت؛ تصویب تعطیلی شنبه‌ها

در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری پیشنهادی مبنی بر تعطیلی روز پنج‌شنبه از سوی سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز مطرح شد که نمایندگان با ۷۵ رای موافق، ۱۳۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

مخالفان و موافقان تعطیلی «پنج‌شنبه»

میرتاج‌الدینی در توضیح پیشنهاد خود اظهار کرد: مردم از زمان‌های قدیم برایشان اینگونه بوده که پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد لذا تعطیلی شنبه شرایط را اینگونه می‌کند که انگار سه روز در هفته یعنی پنج‌شنبه، جمعه و شنبه تعطیل است این وضعیت دیگر اصلا با اقتصاد سازگار نیست.

همچنین  علی‌اکبر علیزاده در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها با بیان این‌که ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است، گفت: مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنج‌شنبه و شنبه ندارد. جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است اگر به فکر دین مردم هستیم پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید هرکاری خواستید بکنید.

از طرف دیگر محسن پیرهادی نماینده تهران به عنوان مخالف این پیشنهاد اظهار کرد: با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملا چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. 

خلاصه اخبار مجلس، ۲۶ اردیبهشت؛ تصویب تعطیلی شنبه‌ها

در نهایت نمایندگان ضمن موافقت با تبصره ۳ لایحه، تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد البته باید این مصوبه به تایید شورای نگهبان برسد.

تبصره ۳ لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به شرح زیر است:

تبصره ۳- تمامی دستگاههای اجرائی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستانها مراکز بهداشتی درمانی مراکز بهزیستی بانک ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

عبدالناصر مصری که ریاست جلسه مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان درباره تغییر تعطیلات روزهای آخر هفته، تاکید کرد: در اصل ۱۷ قانون‌ اساسی، تعطیل رسمی ایران روز جمعه است و نه در لایحه دولت چیزی به عنوان تعطیلی رسمی عنوان شده و نه در مصوبه کمیسیون به تعطیل رسمی اشاره‌ای شده است.

نایب رئیس مجلس گفت: قانون اساسی روز جمعه را تعطیل رسمی اعلام کرده است برای تمام کشور اما در اینجا ۵ روز کاری برای جامعه‌ای که در قانون برای کار آنها زمان تعیین شده است یعنی کارکنان دولت و کارگران، تعیین شده است؛ الان هم در هیچ جای لایحه دولت و کمیسیون تعطیل رسمی اضافه نشده است؛ تعطیل رسمی ما روز جمعه است و این روز تعطیل فقط برای کسانی است که ساعت کاری موظف دارند و بقیه اقتصاد کشور به جاست.

در ادامه جلسه علنی امروز، درجریان بررسی جزییات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات، تبصره‌های ۱ و ۲ این ماده هم تصویب شد.

بر این اساس ساعت کاری کارمندان دولت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش پیدا می‌کند؛ لازم به ذکر است که این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرایی می‌شود.

 امروز همچنین با تصویب مجلس، سازمان اداری و استخدامی کشور موظف شد متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت و تقویم آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی را تهیه کرده و به تصویب هیات وزیران برساند.

ناطقین مجلس

انتقاد باقرزاده از تصویب تخصیص ارز ترجیحی برای واردات برنج

گیلانی: عملیات وعده صادق استراتژی های منطقه‌ای را تغییر داد

بامیری: برخورد با دانشجویان آمریکایی طبل رسوایی غرب را به صدا درآورده است

چیستی اولویت مجلس دوازدهم از زبان روح الامینی

***

 در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، نمایندگان  به بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور پرداختند و ایرادات طرح را برطرف کردند.

همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی بررسی و با کلیات و جزئیات این لایحه موافقت شد.

در مصوبه ای دیگر، نمایندگان مجلس بندی از لایحه بودجه سال جاری را تصویب کردند که به موجب آن معافیت‌های قانونی شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ حذف نمی‌شود.

در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه‌ سال ۱۴۰۳ کل کشور هم  با اصلاح جداول این لایحه موافقت شد.

درادامه یکی از اعضای هیات رییسه مجلس طرح استفساریه ماده ۴۴ قانون بانک مرکزی را به صورت عادی اعلام وصول کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۲:۵۶

هر کسی یه چیزی میگه.یه بار درست و حسابی بگن کارگران هم تعطیل هستن یا نه

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۵:۲۱

تعطیلی شنبه بعد از تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل میشه و همه حتی کارگران هم روز شنبه تعطیل می شوند.

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۵:۱۷

پس بانکها چی؟ مگه کارکنان بانک کارکنان دولت نیستند؟