• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022618943
  • خبرنگار : 50182

اما و اگرهای انتقال میدان بار قدیمی و فرسوده کرمانشاه

اما و اگرهای انتقال میدان بار قدیمی و فرسوده کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه حالا نیم قرن از عمر میدان بار کرمانشاه می‌گذرد. میدان باری که روزگاری خارج از شهر بود و اکنون با رشد و توسعه ساخت و سازها، درست در دلِ شهر قرار گرفته است.

با گذشت بیش از ۵۰ سال، حالا این مجموعه به یک میدان بار قدیمی و فرسوده و صد البته خطرساز تبدیل شده؛ سقف عمده واحدهای میدان بار از چوب است و تنها یک جرقه کوچک کافی است تا یک فاجعه را در دل شهر رقم بزند، فاجعه ای که بهمن ماه سال ۱۳۹۹ دادستان وقت کرمانشاه نسبت به آن هشدار داد و از مسئولین و متولیان امر خواست تا به قید فوریت نسبت به بررسی موضوع و اتخاذ تدابیر لازم برای آن اقدام کنند.

شهرام کرمی گفت: تمام سازمان‌ها و ادارات زیربط در این زمینه موظف به همکاری با شهرداری و سازمان میادین و تره بار هستند. او همچنین تاکید کرد که هرگونه کوتاهی در انجام این دستورالعمل، برخورد قضایی را بدنبال خواهد داشت.

حالا چهار سال از این هشدار هم می‌گذرد، اما همچنان میدان بار قدیمی شهر به کار خود ادامه می‌دهد و مسئولین مربوطه هم همچنان نظاره‌گر فعالیت این مجموعه خطرساز هستند.

در کنار این خطر بزرگ احتمالی، میدان بار قدمی کرمانشاه مشکلات متعدد دیگری را هم برای شهر بوجود آورده که مردم را حسابی کلافه کرده، مشکلاتی در زمینه تردد و ترافیک شهری. این مجموعه درست در دلِ شهر قرار دارد و همین امر موجب تردد ماشین های سنگین به این قسمت از شهر شده که با ایجاد مشکلاتی برای تردد شهروندان همراه شده است.

علاوه بر مشکلات ترافیکی، تردد این خودروهای سنگین خطر تصادف را هم در مرکز شهر و معابر منتهی به آن رقم زده است.

وجود این مشکلات موجب شده از ۲۰ سال پیش طرح جابجایی میدان بار کرمانشاه در دستور کار قرار گیرد. طرحی که با گذشت بیش از دو دهه حتی به مرحله شروع کار هم نرسیده و حتی نتوانسته یک مصوبه اجرایی از شورای شهر کرمانشاه دریافت کند.

زمین و سرمایه گذار آماده است، لنگِ مصوبه شورای شهر هستیم

«زمین آماده است و سرمایه گذار هم پای کار است، اما مصوبه ای از شورای شهر نداریم که کار را شروع کنیم.» اینها را محسن دارابی رییس سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرمانشاه می گوید و ادامه می دهد: میدان بار به شدت فرسوده است و قرارگیری آن در مرکز شهر مشکلات بسیاری برای شهر و مردم بوجود آورده است.

بخش عمده‌ای از سقف این مجموعه از چوب است و اگر آتش سوزی رخ دهد، سریع گسترش می یابد و نیروهای آتشنشانی هم نمی توانند به موقع به محل حادثه برسند، چرا که همیشه در خیابان های اطراف این مجموعه ترافیک است و تا نیروهای آتش نشانی بخواهند در ترافیک شدید به میدان بار برسند، با توجه به چوبی بودن سقف مجموعه، آتش همه جا را فراخواهد گرفت و شاهد یک فاجعه خواهیم بود.

دارابی به تردد خودروهای سنگین در اطراف میدان بار هم اشاره می کند و می گوید: این امر هم خطر تصادفات را افزایش داده و هم موجب آسیب به زیرساخت های شهری مانند آسفالت خیابان های اصلی شده است.

این شرایط موجب شد که به طور جد پیگیر احداث میدان بار جدید باشیم و بعد از پیگیری های بسیار توانستیم در نهایت یک زمین مناسب ۲۱ هکتاری در اطراف شهر برای احداث میدان بار جدید پیدا کنیم. مالک این زمین که برای راه اندازی میدان بار هم اعلام آمادگی کرده، به عنوان سرمایه گذار در این پروژه حضور دارد و با توجه به این شرایط تفاهم نامه پروژه را امضا کرده و برای تصویب به شورای شهر فرستادیم، اما در کمال تعجب رد شد.

هنوز هم نمی دانیم چرا این تفاهم نامه رد شده، اما ما باز هم با سرمایه گذار پیگیر راه اندازی این پروژه هستیم و باز هم پیگیر اخذ مصوبه اجرای آن از سوی شورای شهر هستیم و درصورتی که شورا موافقت کند، پروژه میدان بار را امسال اجرایی می کنیم.

او می گوید: در حال حاضر تفاهم نامه احداث میدان بار جدید کرمانشاه را برای بار دوم پس از امضای شهردار به شورای شهر ارسال کرده‌ایم، اما همچنان بلاتکلیف مانده است.

... رد این لایحه مهم و بلاتکلیفی حال حاضر آن در شورای شهرعلامت سوال بزرگی در ذهنمان ایجاد کرده و برای همین سراغ یکی از اعضای شورای شهر رفتیم تا علت این اقدام شورا در رد لایحه مهم احداث میدان بار جدید شهر را جویا شویم.

صنوف میدان بار ناراضی هستند/ مسئولین استان برای این جابجایی ورود کنند

«زمین پیشنهادی شهرداری مشکلی ندارد و ما هم موافق انتقال میدان بار هستیم، اما مشکل اصلی نارضایتی صنوف است.» اینها را احسان حیدریان عضو شورای شهر  کرمانشاه می‌گوید و ادامه می دهد: زمین خوبی برای میدان بار جدید کرمانشاه در نظر گرفته شده، اما مشکل اصلی در زمینه مصوبه این جابجایی بحث نارضایتی صنوف میدان بار است.

حقیقت این است که میدان بار قدیمی که در دل شهر واقع شده ارزش معاملاتی بسیاری برای صنوف آن دارد و طبیعی است که راضی به جابجایی نشوند.

این صحبت ها یعنی یک شهر باید دچار مشکل و ضرر شود و تهدید در دل شهر وجود داشته باشد که منفعت تعداد اندکی واحد صنفی به خطر نیفتد که حیدریان در پاسخ با تایید این حقیقت تلخ می گوید: بله ما هم قبول داریم که میدان بار قدیمی شهر مشکلات بسیاری ایجاد کرده و باید جابجا شود، اما باید صنوف هم برای این جابجایی راضی شوند.

او شهرداری را مسئول اصلی راضی کردن صنوف برای جابجایی می داند و می گوید: شهرداری باید به هرطریق صنوف میدان بار را راضی کند تا این جابجایی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال هم که اگر صنوف راضی نشدند چه باید کرد، می گوید: در این مرحله باید مسئولین استانی ورود کرده و زمینه جابجایی میدان بار قدیمی را فراهم کنند.

حال باید منتظر ماند و دید بالاخره چه تصمیمی برای جابجایی میدان بار قدیمی و فرسوده کلانشهر کرمانشاه گرفته می شود و اصلا عزمی برای جابجایی آن وجود دارد و یا اینکه همچنان باید شاهد وجود این میدان بار قدیمی با خطرات و مشکلات فراوانش در دل این شهر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha