• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022618974
  • خبرنگار : 50072

با این تمرین تنفسی خطر آلزایمر را دور کنید

با این تمرین تنفسی خطر آلزایمر را دور کنید

ایسنا/خراسان رضوی یکی از متخصصان برجسته سلامت توضیح داد که چگونه ورزش ساده روزانه می‌تواند کلید کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

به نقل از هلث، این متخصص، مایکل مازلی فاش کرده است که ورزشی ساده که می‌توانید روزانه انجام دهید، کلید کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر است. وی درباره مزایایی که تنفس عمیق می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی شما داشته باشد صحبت کرده است.

این متخصص بررسی کرد که چگونه تنفس می‌تواند پاسخ آرامش بدن شما را فعال کند و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. وی به نتایج تحقیق منتشرشده در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد که نشان داد تنفس عمیق روزانه به مدت چهار هفته با کاهش آمیلوئید بتا - پروتئینی که با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است- همراه خواهد بود.

وی گفت: به طرز شگفت‌انگیزی محققان دریافتند که فقط پس از چهار هفته تنفس آهسته، شرکت‌کنندگان به میزان قابل‌توجهی سطوح پایین‌تری از آمیلوئید بتا پروتئین مرتبط با ایجاد آلزایمر ثبت کردند.

این سیستم پاراسمپاتیک در طول خواب عمیق فعال است. ما به‌طور طبیعی نفس نمی‌کشیم و مواد زائد از مغز پاک می‌شوند اما انتخاب کاهش سرعت تنفس در هنگام بیداری کاری است که همه ما می‌توانیم انجام دهیم.

مایکل توضیح داد که چگونه تنفس عمیق می‌تواند عصب واگ را که جزء اصلی سیستم عصبی پاراسمپاتیک است، تحریک کند.

مارا ماتر، عصب‌شناس و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مورد اینکه چگونگی کمک این عصب  به سلامت مغز و فشار خون گفت همانطور که تنفس خود را آهسته می‌کنید، هوای بیشتری وارد ریه‌ها شده و ریه‌های شما بیشتر کشیده می‌شوند. گیرنده‌های کششی در ریه‌های شما وجود دارد که سیگنال‌ها را از طریق عصب واگ ارسال می‌کنند. بنابراین هر بار که نفس‌های طولانی‌تر و عمیق‌تری می‌کشید، سیگنال‌های این گیرنده‌ها نسبت به زمانی که سریع‌تر و کم عمق‌تر نفس می‌کشند قوی‌تر خواهند بود.

عصب واگ استیل کولین را منتقل می‌کند که انتقال‌دهنده عصبی است و برای برقراری ارتباط با اندام‌های بدن استفاده می‌شود و اگر تنفس خود را کند کنیم، استیل کولین منتقل شده از طریق عصب واگ، پیامی را به قلب می‌فرستد تا سرعت ضربان را کاهش دهد. همانطور که ضربان تنفس شما کاهش می‌یابد، ضربان قلب و فشار خون شما نیز کم می‌شود.

مایکل همچنین خاطرنشان کرد که تمرین تنفس عمیق فقط به مدت ۵دقیقه در روز می‌تواند سطح استرس و اضطراب شما را کاهش دهد.

وی افزود: نتایج تحقیق اخیر نشان داد که انجام آن فقط به مدت ۵ دقیقه در روز، خلق و خوی را بهبود می‌بخشد و اضطراب را کاهش می دهد.

مایکل پیشنهاد کرده است که روش تنفس جعبه‌ای را برای تکمیل این تمرین امتحان کنند - یعنی شما به مدت چهار ثانیه نفس می‌کشید، آن را چهار ثانیه نگه می‌دارید و سپس به مدت چهار ثانیه بازدم را انجام می‌دهید و قبل از دم دوباره نفس خود را به مدت چهار ثانیه حبس می‌کنید. بنیاد قلب بریتانیا خاطرنشان کرد که این روش تنفس جعبه‌ای نامیده می‌شود زیرا چهار مرحله تمرین، شکل جعبه را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha