• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403022619017
  • خبرنگار : 50567

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

مردم جزیره قشم محور توسعه و رونق اقتصاد دریامحور هستند

مردم  جزیره قشم محور توسعه و رونق اقتصاد دریامحور هستند

ایسنا/هرمزگان قشم این روزها میزبان نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با حضور سفرایی از ۱۰ کشور جهان و فعالان اقتصادی و ده‌ها سازمان و شرکت دانش‌بنیان است.

عادل پیغامی -مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم- (امروز ۲۶ اردیبهشت ماه)، درباره نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران که در این جزیره در آب‌های خلیج فارس در حال برگزاری است، اظهار کرد: قشم هاب اقتصاد دریاپایه است و همه کسب و کارهای اقتصاد دریاپایه در قشم از گردشگری تا آبزی‌پروری، از پارک زیست فناوری تا کشتی‌سازی و تک تک کسب و کارهای دریاپایه در قشم وجود دارد.

به گفته وی، قشم کانون کسب و کارهای دریاپایه است و مردم این جزیره با فرهنگ دریایی خود،‌ محور توسعه و رونق اقتصاد دریامحور هستند.

پیغامی با بیان این که سند توسعه دریایی که پیش‌نویس آن متوقف بود در حال نگارش است،‌ خاطرنشان کرد:‌ آنچه در قالب فرهنگ دریاپایه، ایرانیان بدان نیازمندند در قشم به وفور دیده می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد:‌ قشم مردمانی دارد که در ارتباطات میان فرهنگی ارتباط با با اقصی نقاط آفریقا، هند، چین و اسکاندیناوی را تجربه کرده‌اند و این گذشته تاریخی امروز ژن ارتباط فرهنگی و اقتصادی را در این مردم فعال ساخته است.

وی ادامه داد:‌ صنعت لنج سازی شاید میراثی پایان یافته تلقی شود اما این فناوری تاریخی در ۲۱ گونه در یونسکو به ثبت رسیده و این تاریخ همچنان جاری است و در منطقه بازار خوبی دارد و تقاضا هنوز بیش از عرضه است و برخی کارگاه‌های لنج‌سازی در قشم رونق خوبی دارند.

حرکت با وجود بادهای مخالف

عادل پیغامی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور اظهار کرد:‌ ایرانیان با لنج‌هایی که در تاریخ ساخته‌اند اقیانوس پیمایی کرده‌اند و بادبان‌هایی داشته‌اند که با باد مخالف به پیش می‌رفتند و این نشانه هوشمندی، دانایی و فراست مردمان این دیار برای ارتباط و تجارت با جهانیان بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تصریح بر این که داشته‌های کنونی قشم مزیت‌های راهبردی دارد، به مزیت‌های جغرافیایی، زیست بوم آب‌های خلیج‌فارس، شیلات و ... اشاره و اظهار کرد:‌ به عنوان مثال میگوی لافت در تاریخ نام برده شده و این‌ها داشته‌هایی است که می‌توان با آن آینده‌ها رقم زد.

وی همچنین با اشاره به این که مهم‌ترین داشته قشم، جعرافیای انسانی اوست و گستردگی این جغرافیای انسانی تا آفریقا یک مزیت بسیار مهم است، گفت:‌ همایش در کشور بسیار است اما واقعیت آن است که رویداد واقعی باید میان شرکت‌ها و فعالان رقم بخورد و این نقش آفرینی در مقام همتایابی می‌تواند سبب شکوفایی اقتصادی قشم با محوریت اقتصاد دریاپایه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha