• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022619035
  • خبرنگار : 50184

گردشگری غذا در کرمانشاه؛

غذاهای محلی کرمانشاه که باید حتما امتحان کنید

غذاهای محلی کرمانشاه که باید حتما امتحان کنید

ایسنا/کرمانشاه تنوع خوراک‌ها و غذاهای محلی کرمانشاه، این دیار را به یکی از غنی ترین استانهای کشور در حوزه گردشگری خوراک تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، تقریبا برای تمام کسانی که اهل گشت و گذار و سفر به مناطق مختلف ایران هستند و به کرمانشاه هم سری زده اند، در کنار جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوان این دیار، دنده کباب و خورشت خلال نامی آشناست، دو غذای بومی و محلی کرمانشاه در همه جای ایران پرآوازه شده است.

گردشگرانی که به کرمانشاه سفر می کنند، می توانند در کنار بازدید از آثاری که از دل تاریخ آمده همچون بیستون و تاق بستان و معبد آناهیتا و یا جاذبه های طبیعی مسحور کننده اش همچون سراب نیلوفر و آبشار پیران و غار قوری قلعه و یا فرهنگ غنی مردمان این دیار با زبان ها، فرهنگ ها، آداب و رسوم و گویش های مختلف، طعم غذاهایی خوشمزه و خوش رنگ و لعاب را هم مزه کنند که تاکنون در هیچ جای دیگر آنها را نچشیده اند.  

هر چندکه گردشگران کشورمان از بین غذاهای کرمانشاهی بیشتر از همه با دنده کباب و خورشت خلال آشنایی دارند، اما والک پلو، سیب پلو، خورشت کنگر، خورشت ونوشک، کوکو پاغازه، کوفته شیرین، کوفته ریزه، هلوکباب، آش عباسعلی، ترخینه، آش سورانه، دست پیچ و... ده‌ها غذای محلی دیگر کرمانشاه هستند که با وجود اینکه مثل دنده کباب و خورشت خلال نتوانسته‌اند شهرتی دست و پا کنند، اما طعم و عطری اصیل دارند و چشیدن آنها خالی از لطف نیست.

در کرمانشاهی که به عنوان سی و هفتمین شهر خلاق خوراک دنیا در یونسکو به ثبت رسیده، بیش از ۱۰۰ نوع خوراک محلی و بومی از آش های گوناگون گرفته تا انواع پلوها، کباب ها، خورشت ها و ... وجود دارد که تاکنون حدود ۵۰ نوع آن به ثبت ملی رسیده است.

برای کسانی که شاید تاکنون به کرمانشاه سفر نکرده اند و هنوز آشنایی چندانی با خوراک های این استان ندارند، به معرفی چند غذای محلی این استان می پردازیم.

غذاهای محلی کرمانشاه که باید حتما امتحان کنید

دنده کباب

دنده کباب یکی  از خوشمزه ترین غذاهای محلی مردم کرمانشاه است که معمولا اکثر گردشگرانی که به این استان سفر می کنند، پس از بازدید از زیبایی های خیره کننده تاق بستان باشکوه، سری به رستوران های معروف اطراف این محوطه تاریخی می زنند تا کبابی محلی با طعمی اصیل و بهشتی را سفارش دهند.

همانطوری که از نام دنده کباب بر می آید، سرآشپزهای ماهر کرمانشاهی آن را با دنده گوسفندی، گوشت گوسفندی، پیاز، فلفل، نمک و یک نوع سس مخصوص با مهارت بسیار زیادی روی آتش ذغال پخت و همراه با نان سنگک داغ آن را سرو می کنند.

دنده کباب معروفترین و لذیذترین غذای کرمانشاهی هاست که به دلیل نیاز به مهارت در پخت آن بیشتر در رستوران ها پخت می شود و اکثر گردشگرانی که به کرمانشاه سفر می کنند این غذا را حتما سفارش می دهند.

غذاهای محلی کرمانشاه که باید حتما امتحان کنید

خورشت خلال

یکی دیگر از خوشمزه ترین خوراک های محلی کرمانشاه، خورشت خلال بادام است. خورشتی که شهرتش مانند دنده کباب در همه جای ایران پیچیده و علاقمندان و طرفداران زیادی دارد.

خورشت خلال یکی از خورشت های اصیل و مجلسی در کرمانشاه است که مردم خونگرم و میهمانواز این دیار آن را در میهمانی ها و برخی مجالس خاص خود مانند عروسی ها برای میهمانان درست می کنند و در منوی اکثر رستوران های سطح شهر هم وجود دارد.

برای پخت این خورشت پُرگوشت که در بین خانواده های کرمانشاهی و بسیاری از گردشگران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، باید از گوشت گوسفندی و یا گوساله، روغن کرمانشاهی، خلال بادام، زرشک سیاه، پیاز، لیمو عمانی، رب گوجه فرنگی، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک استفاده کرد.

غذاهای محلی کرمانشاه که باید حتما امتحان کنید

آش عباسعلی

از معروفترین کباب و خوشمزه ترین خورشت کرمانشاهی که بگذریم، به محبوب ترین آش کرمانشاهی یعنی آش عباسعلی یا بقول مردم محلی «آش واسلی» می رسیم.

آش عباسعلی از آش های قدیمی کرمانشاهی است که گفته می شود حدود ۲۰۰ سالی قدمت دارد و داستانی هم برای آن نقل می شود با این توضیح که در زمان های گذشته آشپزی به نام عباسعلی نذر می کند که آشی برای روزه‌دارن مسجد محله خود بپزد و وقتی که حاجتش برآورده می شود، نذر خود را ادا می کند و آشی می پزد که بزرگ و کوچک عاشق طعم آن می شوند.

آش عباسعلی آشی بسیار لعابدار و خوشمزه است که با گوشت گوسفندی، لوبیای سفید، نخود، عدس، بلغور گندم و برنج و روغن حیوانی پخته می شود و از آنجایی که مدت زمان پخت آن طولانی است و حدود ۱۲ ساعتی طول می کشد، بنابراین معمولا مردم آن را از آش فروشی های سطح شهر خرید می کنند.

غذاهای محلی کرمانشاه که باید حتما امتحان کنید

سیب پلو

اگر در کنار نام یک کباب، یک خورشت و یک آش کرمانشاهی بخواهیم از یک پلوی معروف کرمانشاهی هم نام ببریم، سیب پلو درصدر پلوهای خوشمزه محلی مردم این منطقه قرار دارد.

سیب پلو شباهت زیادی به شوید پلو دارد، با این تفاوت که برای پخت این غذای خوشمزه باید در کنار شوید، سیب زمینی نگینی خرد شده را به برنج در حال پخت اضافه و سپس آن را از صافی رد کرد و گذاشت تا حسابی دم بکشد.

هرچند که سیب پلو به تنهایی با عطر روغن حیوانی کرمانشاهی طعمی منحصربفرد دارد، اما بسیاری از مردم این منطقه برای کنار آن گوشت مرغ یا ماهیچه گوسفندی هم پخت می کنند.

غذاهای محلی کرمانشاه که باید حتما امتحان کنید

خورشت کنگر

حالا که هنوز در فصل بهار قرار داریم و در این فصل از سال کوه ها و مراتع کرمانشاه پر از گیاهان بهاری می شود، باید از یک غذای بهاری کرمانشاه نیز نام ببریم که در این فصل از سال در خانه بیشتر کرمانشاهیان پخت می شود.

خورشت کنگر از جمله غذاهای بهاری مردم کرمانشاه است که از گیاهی به همین نام درست می شود و عطر و طعم خاصی دارد.

خورشت کنگر تاحدودی شبیه به خورشت کرفس است، چرا که برای پخت این نوع غذا نیز از سبزی نعنا و جعفری به همراه گوشت گوسفندی استفاده می شود و تنها به جای کرفس باید از کنگرهای تفت داده شده استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha