• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022619079
  • خبرنگار : 50037

اجرای سرشاخه‌کاری بیش از ۶ هزار پیوندک گردو در اسدآباد

اجرای سرشاخه‌کاری بیش از ۶ هزار پیوندک گردو در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از اجرای بیش از ۶۰۰۰ پیوندک گردو در سطح باغات گردوی این شهرستان خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در طرح سرشاخه‌کاری باغات گردو در  ۱۵ هکتار از باغات قدیمی و کم بازده اسدآباد ۶۵۰۰ پیوندک به تعداد  ۱۵۰۰ درخت اجرا شد، اظهارکرد: طرح سرشاخه کاری درختان باغات گردوی این شهرستان از ۱۹ فرودین ماه تا ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز شده و به دلیل شرایط آب و هوایی خنک امکان انجام سرشاخه‌کاری باغات گردو  هنوز هم برای باغداران اسدآبادی وجود دارد .

مرادی تبار با اشاره به اینکه سهمیه امسال این شهرستان در سرشاخه‌کاری درختان گردو ۶۵۰۰ نهال بوده که خوشبختانه ۱۰۰ درصد این سهمیه با استقبال خوب باغداران گردوی اسدآباد محقق شد، تصریح کرد: سهمیه امسال شهرستان در سرشاخه‌کاری درختان گردو به نسبت سال گذشته برابر بود و این تعداد سهمیه به‌صورت رایگان و یارانه‌ای در اختیار باغداران شهرستان قرار گرفت که در همین رابطه باغدارانی که در بحث سرشاخه‌کاری تخصص داشتند خود شخصاً نسبت به سرشاخه کاری باغات گردوی خود اقدام کردند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه در سرشاخه‌کاری درختان کم بازده و قدیمی باغات گردو با ارقام تجاری و اصلاح شده پیوند داده می‌شوند، اضافه کرد: باغدارانی که تخصص لازم را در سرشاخه‌کاری نداشتند در این رابطه پیوندزن‌هایی که از طرف موسسه تحقیقاتی و باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آموزش دیده‌اند و در اختیار باغداران قرار گرفته و باغداران می‌توانند از این افراد آموزش دیده برای سرشاخه کاری باغات گردوی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح ۱۵ هکتار از باغات گردوی فرسوده و کم بازده گردوی شهرستان سرشاخه‌کاری شد، افزود: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیر گل‌دهی و برگ‌دهی درخت در فصل بهار افزایش محصول همراه با ارتقاء سطح کیفیت تولید از جمله مزایای اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو است که توسط کارشناسان خبره اجرا می‌شود.

وی سطح باغات گردوی این شهرستان را بیش از ۱۴۵۰ هکتار برشمرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی در سال‌جاری بیش از ۴۰۰۰ تن محصول از باغات گردوی این شهرستان قابل برداشت خواهد بود.

مرادی اضافه کرد: عمده پراکنش باغ‌های گردو شهرستان به روستاهای ملحمدره، ترخین آباد، خنداب، قاسم آباد، چنارسفلی و علیا، النجه و گنجه و حبشی و سیراوند اختصاص دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha