• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403022619275
  • خبرنگار : 50535

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان: 

مردم نگرانی از مصرف سموم در محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی نداشته باشند

مردم نگرانی از مصرف سموم در محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی نداشته باشند

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: بالای ۹۰ درصد از محصولات تولیدی در آذربایجان شرقی مطابق با استانداردهای سلامت هستند.

محمودکیا در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تضمین دادن به مردم در خصوص محصولات کشاورزی و استفاده درست از آفت کش‌ها، اظهار کرد: میزان مصرف سم در اراضی استان در حد استاندارد بوده و حتی در برخی از مناطق استان تولید محصول در مسیری انجام می‌گیرد که هیچ‌گونه نیازی به استفاده سموم شیمیایی نداشته و در نتیجه منجر به تولید تا محصولات کاملا سالم و ارگانیک می‌شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی سالم‌ترین سیب‌زمینی، کشور را دارد، گفت: برای تولید سیب‌زمینی در شهرهای سراب، بستان آباد و مناطق سیب‌زمینی خیز استان هیچ‌گونه سم‌پاشی انجام نمی‌گیرد و سیب‌زمینی‌های تولیدی در استان از نظر آفت کش، حشره‌کش و .... کاملا سالم است.

وی تاکید کرد: محصول سالم، محصولی است که در زمان روند تولید آن از کودها و آفت‌کش‌های شیمیایی درحد مجاز استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: بهترین روش کاهش مصرف سموم در محصولات کشاورزی پیش‌ آگاهی درست و سم‌پاشی به موقع است.

کیا در خصوص استفاده از آفت کش‌های شیمیایی، توضیح داد: کشور ایران در بین کشورهای دنیا جزو کمترین مصرف‌کنندگان آفت‌کش‌های شیمیایی است، در بیشتر تولید محصولات استان ما از سموم بسیار کمی استفاده می‌شود.

وی گفت: آذربایجان شرقی در زمینه‌ی کاهش میزان سموم وصرفی در محصولات کشاورزی اقدامات موثری انجام داده است که یکی از روش‌ها، استفاده از درجه حرارت موثر روزانه بوده که لازمه‌ی اجرای این طرح داشتن یک سری دیتا لاگر«داده بردارها» است تا میزان دما، رطوبت و خیس بودن برگ را به ما نمایش داده و زمان مناسب سم‌پاشی را مشخص کند.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی با موفقیت در این زمینه ۲۸ دستگاه دیتا لاگر«داده بردار» دارد که برای از بین بردن آفات غالب محصولاتی مانند سیب و انگور در استان استفاده می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: از زمان شروع بیماری لکه سیاه در شمال استان به ویژه اهر اقدامات پیشگیرانه‌ی نوین را پیش‌رو گرفته و دیتالاگرها را فعال کرده‌ایم تا با روش‌های خیلی پیشرفته بتوانیم زمان دقیق سم‌پاشی را تعیین کنیم که درنتیجه منجر به استفاده‌ی بهینه از سموم و کاهش خیلی منطقی آفات و حذف دفعات سم‌پاشی اضافی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه وجود باقی‌مانده نیترات در محصولات کشاورزی یکی از عوامل اصلی سرطان در دنیای تلقی می‌شود، گفت: براساس آنالیزهای صورت گرفته نیترات موجود در بالای ۹۰ درصد از سیب‌زمینی‌ و پیاز تولید شده در در استان در حالت استاندارد قرار دارد. 

گوجه‌های دارای رگه‌های سفید، به خاطر شکل ژنتیکی آن‌هاست و نیترات ندارند

کیا بیان کرد: مدتی قبل در فضای مجازی شایعه شده بود در که گوجه‌هایی که رگه‌های سفید دارند نشان از باقیمانده سموم کشاورزی و نیترات است برای همین منظور بیش از ۶۰ مرتبه از این نوع گوجه‌ها را در استان بررسی کردیم و مشخص شد که حتی یک مورد از آن‌ها نیتراتی بالاتر از حد مجاز نداشته و رگه‌های سفید موجود در گوجه به خاطر شکل ژنتیکی آن‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سلامت محصولات کشاورزی را تضمین می‌کنیم، افزود: برای محصولات داخل خودمان همیشه پایش وجود دارد و محصولات تولیدی در ایران به ویژه آذربایجان شرقی توسط کارشناسان مجرب بررسی می‌شوند بنابراین مردم می‌توانند با آرامش خاطر محصولات کشاورزی را استفاده کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha