• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۰۲
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403022619420
  • خبرنگار : 71604

چت‌بات رقیب «اوپن‌ای‌آی» در اروپا عرضه شد

چت‌بات رقیب «اوپن‌ای‌آی» در اروپا عرضه شد

شرکت «آنتروپیک» که رقیب شرکت «اوپن‌ای‌آی» است، چت‌بات «کلود» را در اروپا منتشر کرد تا به کاربران حق انتخاب بیشتری بدهد.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد که رقابت چت‌بات‌های هوش مصنوعی قرار نیست به پایان برسد.

به نقل از یورونیوز، دستیار هوش مصنوعی استارت‌آپ «آنتروپیک»(Anthropic) اکنون در اروپا در دسترس قرار دارد اما مدل جدیدی که هدف آن قابل دسترس کردن چت‌بات‌های هوش مصنوعی برای همه مردم است، تنها چند ساعت پس از انتشار جدیدترین نسخه رقیب ChatGPT در این قاره رونمایی شد.

آنتروپیک که خود را به عنوان یک شرکت تحقیقاتی در حوزه ایمنی هوش مصنوعی معرفی می‌کند، توسط مدیران و پژوهشگران سابق شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) تاسیس شده است. شرکت‌های «گوگل» و «آمازون» نیز سرمایه‌گذاران اصلی آنتروپیک هستند.

کاربران اروپایی از روز سه‌شنبه توانستند به نسخه «کلود.ای‌آی»(Claude.ai) و نسخه رایگان اپلیکیشن کلود در سیستم‌عامل iOS و برنامه «کلود تیم»(Claude Team) برای مشاغل دسترسی داشته باشند. این نسخه جدید از زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی و بسیاری از زبان‌های اروپایی دیگر پشتیبانی می‌کند.

یکی از سخن‌گویان آنتروپیک گفت: ما بسیار هیجان‌زده هستیم که این نسخه را در اروپا منتشر می‌کنیم زیرا این منطقه موقعیت خوبی را برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی دارد. کلود دارای ویژگی‌های خاصی است که ارزش‌های اتحادیه اروپا را حفظ می‌کنند و به تامین بازار اتحادیه اروپا می‌پردازند. ما کلود را طوری طراحی کردیم تا از سوگیری، تبعیض و نفرت‌پراکنی پرهیز کند. تمرکز ما بر هوش مصنوعی قابل اعتماد، قابل هدایت و در دسترس برای همه است.

وی افزود: کلود قابلیت‌های چندزبانه را نیز ارائه می‌دهد. این چت‌بات به تفاوت‌های فرهنگی احترام می‌گذارد، محتوا را به بیشتر زبان‌های اتحادیه اروپا می‌فهمد و تولید می‌کند.

آنتروپیک سریع‌ترین و قوی‌ترین «مدل زبانی بزرگ»(LLM) خود را در ماه مارس عرضه کرد که بعدا سه مدل پیشرفته از آن عرضه شد. این مدل‌ها براساس توانایی خود به شرح زیر هستند.

۱. «کلود ۳ هایکو»(Claude ۳ Haiku)

۲. «کلود ۳ سونت»(Claude ۳ Sonnet)

۳. «کلود ۳ اوپوس»(Claude ۳ Opus)

کلود در برابر ChatGPT

سخنگوی آنتروپیک در پاسخ به این پرسش که کلود چگونه با ChatGPT مقایسه می‌شود، گفت: لحن انسانی، زمینه گسترده و رابط کاربری قابل دسترسی از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند کاربران، کلود ۳ را انتخاب ‌کنند. هوش استثنایی، قدرت مدل و تعهد به ایمنی هوش مصنوعی، شرکت ما را متمایز می‌کند.

وی افزود: مهم است که مشتریان در اروپا حق انتخاب داشته باشند و ما هیجان‌زده هستیم که یک مجموعه از مدل‌های پیشرو را متناسب با نیازهای متفاوت آنها ارائه دهیم.

علاوه بر این، آنتروپیک ادعا می‌کند که توانمندترین مدل‌ اوپوس، در آزمایش‌هایی مانند استدلال، ریاضیات پایه و دانش مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بهتر از GPT-۴ شرکت اوپن‌ای‌آی و «جمینای اولترا»(Gemini Ultra) گوگل عمل می‌کند.

یکی از نکات اصلی، امکان آپلود و پردازش اسناد طولانی است که دسترسی به آن فقط در نسخه خریدنی ChatGPT امکانپذیر می‌شود. اوپوس می‌تواند حدود ۲۰۰ هزار توکن را خلاصه کند. این در حالی است که ChatGPT فقط حدود ۳۰۰۰ توکن را پوشش می‌دهد. توکن یک واحد اندازه‌گیری است که مقدار داده‌های متنی پردازش‌شده توسط چت‌بات را محاسبه می‌کند.

روز دوشنبه، اوپن‌ای‌آی از مدل جدید GPT-۴o خود رونمایی کرد که برقراری تعامل آن بیشتر به انسان شبیه است و نسخه رایگان و بدون اشتراک دارد.

بیشتر بخوانید:

رونمایی اوپن‌ای‌آی از توانایی‌های هوش مصنوعی جدیدش

مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست

آنتروپیک می‌گوید که کلود به اندازه توانایی خود قابل اعتماد است و گروه‌های اختصاصی دارد که خطرات بسیاری را از جمله اطلاعات نادرست، سوگیری، مداخله در انتخابات و تهدید علیه امنیت ملی ردیابی می‌کنند و کاهش می‌دهند.

آنتروپیک به ‌جای استفاده از انسان‌ها برای شناسایی خروجی‌های مضر، روشی را به کار می‌برد که با استفاده از یک مجموعه‌ اصول به نام «کانستیتوشنال ای‌آی»(Constitutional AI) می‌تواند خود را تعدیل کند. مدل کلود ۳ براساس «معیار سوگیری برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها»(BBQ)، سوگیری‌های کمتری را نسبت به مدل‌های پیشین نشان می‌دهد.

آنتروپیک خاطرنشان کرده که مجموعه‌ای از اقدامات را برای کمک کردن به محافظت در برابر اطلاعات نادرست و دروغ‌رسانی در انتخابات انجام داده است. سخنگوی این شرکت گفت: استفاده کردن از فناوری ما در کمپین‌های سیاسی و لابی ممنوع است. ما سیستم‌های خودکار را برای شناسایی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی مانند انتشار اطلاعات نادرست یا نفوذ در عملیات ایجاد کرده‌ایم. همچنین، ما در حال انجام دادن آزمایش‌های موسوم به «گروه قرمز» برای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و خطرات مربوط به انتخابات هستیم و آزمایش‌های کمّی را برای ارزیابی برابری سیاسی، مقاومت در برابر سوءاستفاده و انتشار اطلاعات نادرست ایجاد کرده‌ایم.

حفظ حریم خصوصی نیز یکی از نگرانی‌های آنتروپیک است. این شرکت از دستورات مورد نیاز برای آموزش مدل‌ها فقط در صورتی استفاده می‌کند که کاربر به آنها اجازه دهد. داده‌ها نیز فقط برای ۹۰ روز نگهداری می‌شوند.

کلود چقدر هزینه دارد؟

کلود.ای‌آی و برنامه کلود iOS رایگان هستند اما «کلود پرو»(Claude Pro) و همه مدل‌ها، از جمله پیشرفته‌ترین مدل کلود ۳ اوپوس، ۱۸ یورو هزینه دارند که کمی ارزان‌تر از ChatGPT۴ است.

طرح گروهی که به پنج کاربر امکان می‌دهد تا از آن استفاده کنند، ۲۸ یورو هزینه دارد که با مالیات بر ارزش افزوده ماهانه برای هر کاربر همراه است.

سخنگوی آنتروپیک گفت که در هفته‌های آینده، به‌روزرسانی‌های بیشتری اعلام خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha