• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403022619454
  • خبرنگار : 50403

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اعلام کرد

پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال در راستای بازسازی زیرساخت‌های دانشگاهی

پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال در راستای بازسازی زیرساخت‌های دانشگاهی

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال در راستای بازسازی زیرساخت‌های دانشگاهی در سال گذشته خبر داد.

مصطفی زمانیان روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در هفتمین گردهمایی سراسری خیّران آموزش عالی کشور در دانشگاه‌ تبریزاظهار کرد: حدود ۳۵ درصد سهم وزارت علوم در پروژه‌های مشارکتی خیّران افزایش یافته و بر این اساس در سال گذشته مبلغ یک‌هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال به این پروژه‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور پرداخت شد.

وی ادامه داد: سال گذشته در ۱۹ دانشگاه کشور، مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال به پروژه‌های مشارکتی صندوق رفاه دانشجویان و خیّران در راستای بازسازی زیرساخت‌های دانشگاهی پرداخت شد.

زمانیان ادامه داد: به دلیل درگیری عموم جامعه با پروژه‌های آموزشی کشور، پروژه‌های این بخش اهمیت بالایی دارند و با اجرای این ظرفیت قانونی می‌توان نمونه‌ی موفقی را در سطح وزارت علوم جهت رونق مشارکت مردمی ارائه داد.

وی افزود: ما در سه سال گذشته سعی کردیم تا خیّران کمتر شناخته شده استان‌ها را شناسایی و معرفی کنیم و با الهام از الگوی تقسیم‌بندی منطقه‌ای وزارت علوم، نشست‌های شبکه خیران منطقه‌ای دانشگاه‌ها را فعال کرده و خیران را به این شبکه متصل کنیم.

وی با اشاره به حمایت از خیّران در برنامه‌ی هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: ظرفیت قانونی در این برنامه دیده شده است تا اگر خیران در پروژه‌های نیمه تمام دولت شرکت کنند، معادل هزینه کرد آن‌ها، مالیات محسوب شود که یک جلوه مشارکت مردمی در اداره کشور است.

دبیر ستاد خیّرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری پروژه‌ی مستندسازی از سیره‌ی زندگی خیّران برجسته آموزش عالی را نیز شروع کردیم و تا امروز پنج مستند در این رابطه ساخته شده است و این فرایند ادامه دار خواهد بود.

زمانیان افزود: ریشه شناسی تحلیلی در پدیده چالش‌های مهاجرت و عدم مشارکت مردمی، نشان می‌دهد که جامعه‌ی ایرانی امروز به امیدآفرینی و تصویری روشن و شفاف از چشم انداز آینده کشور نیاز دارد.

وی با اشاره به نتیجه بررسی‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و نظرسنجی‌ها و مطالعات متعدد، گفت: مهمترین مسئله جامعه امروز ایران بحث امید و سرمایه اجتماعی است و اگر قرار باشد که بین مسائل کشور فقط یک مسئله را انتخاب کنیم که اثر راهبردی بر حل مسائل کشور داشته باشد، امید است.

دبیر ستاد خیّرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: ما در سال پایانی سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور قرار داریم که جامعه ایرانی در این راستا نیازمند شنیدن و تصویرسازی از سیمای دلنشین آینده ایران است.

زمانیان اظهار کرد: جامعه خیّران کشور باید به امیدآفرینی و افزایش اعتماد ملی به‌عنوان پیوست جدی فعالیت‌هایشان در کمک به توسعه زیرساخت‌های آموزشی کشور توجه کنند.

وی با بیان اینکه جامعه ایرانی امروز به یکدلی و یکپارچگی بیش از گذشته و چشمه‌های جوشان امیدبخشی در جامعه نیاز دارد، اظهار کرد: امروز خیّران علاوه بر نقش در توسعه زیرساخت‌ها، رسالت کمک به امید آفرینی برای نسل آینده کشور را دارند.

وی در خاتمه گفت: دانشجویان نخبه و دانشگاه‌های خوب ما اگرچه با مشکلات زیرساختی چون خوابگاه و وام معیشت رو به رو هستند اما آنچه که آینده کشور را می‌سازد، نهال امیدی است که باید در دل جوانان آینده ایرانی کاشته شود.

حضور یک هزار و ۴۰۰ دانشجو از ۴۰ دانشگاه کشور تحت پوشش بنیاد حامیان علم و فناوری ایران

مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران نیز از توسعه‌ی سامانه‌ی این بنیاد در اجرای نیّات خیّران خبر داد و گفت: اکنون در ۴۰ دانشگاه کشور، دانشجویان نیازمند و متقاضی، کمک خود را به بنیاد معرفی کرده‌اند و ماهیانه پنج میلیون ریال به این دانشجویان پرداخت می‌شود.

محمدحسین امید ادامه داد: سال گذشته، پویش حمایت از ایده‌های دانشجویی نیز آغاز شد که ۲ پارک علم و فناوری برای اجرای این پویش، پیشگام شدند و تعدادی از تیم‌های دانشجویی تحت حمایت بنیاد قرار گرفتند که به هر یک از این تیم‌ها تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه یاریگران برگزیده دانشگاه‌ها در گردهمایی‌ها معرفی می‌شوند، اظهار کرد: سال جاری ۱۷ یاریگر ۱۷ دانشگاه کشور مورد تقدیر قرار می‌گیرند و تا سال آینده نیز بنیادهای برگزیده دانشگاه‌ها نیز معرفی و تجلیل خواهند شد و حمایت‌های بنیاد حامیان علم و فناوری ایران به این بنیادهای برگزیده بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران با اشاره به توسعه‌ی برنامه‌های ترویج گفتمان وقف و امور خیر در حوزه علم و فناوری، گفت: براساس نظرسنجی‌های انجام شده از دانشجویان تحت پوشش و غیر تحت پوشش بنیاد، مشخص شده که هنوز نیاز بالایی بین دانشجویان وجود دارد.

وی تداوم حمایت از تیم‌های دانشجویی در راستای ایجاد امید و علاقه دانشجویان به تبدیل ایده به ثروت و فناوری‌ها، حمایت از کرسی‌های علم و فناوری در حیطه محیط زیست، هوش مصنوعی، اجرای پویش ارتقای سلامت دانشجویان، اجرای آیین نامه ربع رشیدی (نخستین مجموعه خیریه آموزشی جهان)، برگزاری جشنواره فیلم مستند خیران و واقفان حوزه علم و فناوری، تولید تعدادی مستند در ارتباط با وقف و خیران و چاپ کتاب حامیان علم و فناوری را از جمله برنامه‌های سال جاری این بنیاد عنوان کرد و از میزبانی دانشگاه یزد از هشتمین گردهمایی در سال آینده خبر داد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha