• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403022619487
  • خبرنگار : 50144

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی:

نام جهاددانشگاهی یادآور دستاوردهای خوب در حوزه‌های مختلف است

نام جهاددانشگاهی یادآور دستاوردهای خوب در حوزه‌های مختلف است

ایسنا/آذربایجان غربی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در دیدار با رییس جهاددانشگاهی، حفظ روحیه جهادی، معنویت و خداوباوری در بین مدیران و اعضای این نهاد را زمینه‌ساز موفقیت‌های کلان در آینده کشور دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در دیدار با دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی و هیات همراه، با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل همواره یکی از نهادهای بسیار موثر در دانشگاه در زمینه‌های علمی و فرهنگی بود، افزود: توفیقات این نهاد انقلابی مایه مباهات و افتخاری برای کشور است.

وی با بیان اینکه وقتی نام جهاددانشگاهی را می‌شنویم یادآور دستاوردهای خوب در حوزه‌های مختلف است، گفت: امیدوارم خدمات جهادگران بتواند مسائل اساسی کشور را حل کند که در این صورت کشور بیمه خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی با بیان اینکه معتقدم موفقیت جهاددانشگاهی در حفظ روحیه جهادی، صداقت، پاکی، اخلاص، معنویت و آرمان‌هایی است که باعث شکل گیری این نهاد شد، ادامه داد: جهاددانشگاهی به خوبی رسالت خود را حفظ کرده است و اجازه ندهید این اصالت  از بین برود و باید این روحیه به نسل‌های آینده ای که در جهاد دانشگاهی مشغول می‌شوند نیز منتقل شود. 

وی با بیان اینکه کارهای پژوهشی در مجموعه‌های دیگری نیز انجام می‌شود، عنوان کرد: اما اینکه جهاددانشگاهی سریع با کمترین زمان به موفقیت‌هایی دست یافته نتیجه وجود معنویات است. 

حجت الاسلام و المسلمین قریشی با ابراز تاسف از اینکه گاهی زمان باعت ازبین رفتن حساسیت دینی و معنوی در برخی مجموعه‌ها و افراد می‌شود، گفت: این تغییر و وابسته شدن به مادیات و مظاهر دنیوی باعث متضرر شدن، می‌شود در حالیکه که حفظ معنویت و اخلاص باعث نصرت الهی می‌شود. 

وی با اشاره به مضمون خطبه‌ای از امیرمومنان در نهج البلاغه ادامه داد: جهان ارتباط خود را با ما نسبت به اعمال ما تنظیم کند، اگر بندگان کار خلاف انجام دهد خدا رحمت خود را محدود می‌کند، اما اگر معنویت و تقوا و خداترسی را رعایت کنیم خدا مشکلات علمی ما را نیز حل می‌کند.

دکتر مسلمی نائینی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از جهاددانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی نام برده‌اند، گفت: این نهاد انقلابی با الهام همه جانبه از آرمانهای این انقلاب بزرگ جهانی و بنیانگذار کبیر آن، حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۹ با ماموریت گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه نوآوری برای نیل به خود اتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه و ایجاد پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور تشکیل شد.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: این نهاد از ابتدای تشکیل همواره مصمم بوده تا با اعتماد به جوانان و اتکاء بر مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه به دنبال ارائه دانش، فناوری و تجاریسازی و ایجاد زیرساخت فرهنگی مورد نیاز آن درراه عزّت و پیشرفت دانش بنیان کشور قدم بردارد.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های کم نظیر در بالغ‌بر ۱۰۰ واحد سازمانی جهاددانشگاهی عنوان کرد: زمینه‌های فعالیت تخصصی حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی شامل فنی مهندسی و علوم پایه؛ پزشکی؛ کشاورزی و منابع طبیعی و علوم انسانی، اجتماعی و هنر است که در هر کدام از این حوزه‌ها توانسته به دستاوردهای شاخصی دست یابد.

مسلمی نائینی با اشاره به راه‌اندازی گسترده‌ترین شبکه درمان ناباروری کشور توسط این نهاد گفت: توسعه فناوری های سلول درمانی و ژن درمانی، راه‌اندازی شبکه  سراسری شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان‌های شایع زنان و پیشتاز فناوری در  شبیه‌سازی موجودات در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بخشی از فعالیت های این نهاد در حوزه پزشکی و سلامت است که به طور مثال با تلاش جهادگران پژوهشگاه رویان تاکنون ۴۰ هزار نوزاد به دنیا امده است.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه مرکز نخستی سانان توسط پژوهشگاه رویان این نهاد در مرداد ماه که سالگرد جهاد دانشگاهی است راه اندازی می شود، افزود: با راه اندازی این مرکز که با تلفیق هوش مصنوعی و طبیعی به مطالعات مغز می‌پردازد و در جهان نمونه‌های کمی دارد با ترکیب علوم مهندسی و پزشکی خدمات ارزنده ای به مردم خصوصا سالمندان کشور ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تولید انواع داروهای گیاهی و گیاهان دارویی از گام‌های مؤثر جهاددانشگاهی در تأمین امنیت غذایی کشور سخن گفت و به تکثیر دام‌های مرغوب و حفظ حیوانات در حال انقراض، تولید بذور هیبریدی سبزی و صیفی، تهیه نمونه سلول‌های گونه های حیات وحش در خطر انقراض و اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین پرداخت.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت سیستم رانش قطار مترو برای اولین بار در کشور،طراحی و ساخت نخستین نیروگاه هیبریدی کشور، طراحی و ساخت دکل‌ها و مته‌های حفاری نفت باز جمله دستاوردهای شاخش جهاددانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی است افزود: امروز در مراسمی قرارداد ساخت هزار آنتن هیبرید نسل پنجم تلفن همراه توسط جهاددانشگاهی به امضا رسید که گامی مهم در اعتماد به توان تولید داخل، ایجاد اشتغال و صرفه‌جویی ارزی به شمار می‌رود.

رییس جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به اینکه حوزه آموزش و کارآفرینی در جهاددانشگاهی نگاهی کاربردی به مهارت آموزی و نیز آموزش توانمندی های بدست آمده از کسب فناوری‌ها در این نهاد دارد، گفت: در ۲ دانشگاه و ۶ موسسه آموزش عالی این نهاد بالغ بر ۲۵ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه از ابتدای شکل‌گیری جهاددانشگاهی، فعالیت‌های فرهنگی بخش اساسی و جدانشدنی در این نهاد به شمار آمد، ادامه داد: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن؛ فعالیت خبرگزاری ایسنا به عنوان اولین خبرگزاری غیر دولتی و دانشجویی ایران؛ ایکنا؛ نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن کریم در جهان اسلام با انتشار محتوا به ۲۲ زبان؛ ایسپا؛ معتبرترین مرکز افکار سنجی ایران و برگزاری دوازه دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی گوشه‌ای از دستاوردهای فرهنگی جهاددانشگاهی است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی، وی همچنین به فعالیت سه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این پارک‌ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی از بالغ بر هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان، فناور و استارت آپی حمایت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha