• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۰
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 1403022619599
  • منبع : ارتش جمهوری اسلامی ایران

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع:

اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران، بومی هستند

اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران، بومی هستند

معاون وزیر دفاع با اشاره به توانمندی کشور در حوزه تولید پهپادهای مختلف عنوان کرد: ما در کشور انواع مختلف پهپاد اعم از پهپادهای با مداومت پروازی بالا و با ماموریت‌های مختلف طراحی کرده و ساخته‌ایم که موتورها و سیستم پرواز و نشست و برخاست خودکار آن‌ها بومی شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، امیر سرتیپ افشین خواجه‌فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز -چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت - در دهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران که در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شد، گفت: فرماندهی معظم کل قوا به صورت ویژه و خاص نسبت به اینکه ما باید نقش خود را در حوزه تمدن‌سازی داشته باشیم، تاکید دارند. البته کشورمان در حوزه علمی سابقه درخشانی دارد و باید از آن برای رسیدن به آینده روشن استفاده شود.

وی با اشاره به اهمیت تمدن‌سازی در حوزه هوایی افزود: در حوزه ایجاد تمدن، حوزه‌های اعتقادی، اخلاق، رسوم و نهایتاً علم، دانش و پیشرفت شاخص‌های یک تمدن محسوب می‌شوند. در دنیا برای همه این موارد شاهد مثال‌هایی داریم که تقریباً بی‌بدیل و در حد دو یا سه تمدن است.

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه ما متأثر از تحریم‌هایی هستیم که دشمن به واسطه اینکه تمدن اسلامی قاعدتاً نباید برجسته‌ شود و اینکه اگر تمدن اسلامی برجسته شود آن‌گاه بسیاری از حوزه‌های غیر انسانی بشریت باید خود را پالایش کنند و بسیاری از حوزه‌های استعماری و استکباری جهان باید در راهبردهای خود تجدیدنظر کنند، افزود: قطعاً حوزه علم و فناوری جزو حوزه‌هایی است که از نظر دشمن نباید در کشور ما توسعه پیدا ‌کند. اما، دشمن سبب و اسباب را به نادرستی تشخیص داد چون استنباط دشمن این بود که تحریم‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری شاید مسیر پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران را کم‌رمق کند ولی آنچه رهبر انقلاب فرمودند که قطعاً تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم، امروز رخ داده است. البته ما به وضعیت فعلی قطعاً راضی نیستیم و برای دستیابی به آینده بسیار باشکوه‌تر از شرایط فعلی تلاش می‌کنیم.

سرتیپ خواجه‌فرد تاکید کرد: حدود ۱۵ یا ۱۶ سال قبل وقتی که تهدید آمریکا در منطقه جدی شده بود به خاطر دارم که دشمن بارها تاکید می‌کرد، در حوزه‌های مختلف برتری دارد و تهدیدات را برجسته‌سازی می‌کرد. یکی از مسئولان برجسته نظامی کشور در آن زمان گفت که اگر دشمن بخواهد کاری انجام بدهد آیا می‌توانیم تسلط هوایی را برقرار کنیم چون آمریکا به عنوان دشمن اصلی از نظر مادی در حوزه تجهیزات نیروی هوایی یکی از قدرتمندترین کشورهاست منتها نباید آسمان را از دست بدهیم.

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به عملیات «وعده صادق» تصریح کرد: اگر به آخرین رویارویی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ فروردین با دشمن بازگردیم؛ همه اقدامات ما در حوزه هوایی بود، هم عملیاتی که انجام شد و هم، آمادگی پدافندی که در حمله احتمالی دشمن امکان بروز آن وجود داشت. اتفاقاً از جایی به دشمن ضربه زدیم که خودمان احساس می‌کردیم شاید نسبت به آن تسلط نداشته باشیم ولی آن را حفظ کردیم.

وی افزود: این کاری که انجام شد و پهپاد ساخت جمهوری اسلامی ایران که هیچ عنصر آن وابسته به دشمن نیست به مدت ۶ تا ۷ ساعت بستگی به موقعیت‌های مختلف در آسمان پرواز می‌کنند تا به هدف خود برسد حداقل ۴ اقلیم متفاوت آب و هوایی را تجربه می‌کند. حتی اگر این مسافت را طی کرده باشد هم کار بزرگی انجام شده است. البته موشک‌های بالستیک و کروز نیز بدون وابستگی به هیچ کشوری طراحی و تولید می‌شود.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به توان کشور در حوزه هوانوردی غیر نظامی و مسافربری تاکید کرد: امروز اگر صدای هواپیمایی را در فرودگاه مهرآباد می‌شنوید همه آن وابسته به توان داخلی است. این مهم وقتی خود را برجسته می‌کند که کشورهای بزرگی که اخیراً تحت تحریم قرار گرفتند وضعیت خوبی از نظر پروازی ندارند.

وی با بیان اینکه ما با بسیاری از کشورها برای انجام کمک به صنعت هوانوردی غیر نظامی همکاری داریم، خاطرنشان کرد: ما با برخی از کشورها در حوزه تعمیرات و ارسال قطعه و اعزام گروه فنی در حوزه تعمیرات برای هواپیماهای مسافربری آن‌ها همکاری داریم.

خواجه فرد گفت: مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دستیابی به دانش علمی برای ما بسیار اهمیت دارد. این نکته‌ای بود که معظم له ۲۰ سال پیش در هنگام افتتاح پروژه هواپیمای جنگنده صاعقه نیز به آن اشاره کردند. البته ایشان در جریان دیدار اخیر با فرماندهان نیروهای مسلح با اشاره به عملیات وعده صادق نیز فرمودند که فارغ از دستیابی به اهداف، اراده‌ها مهم است.

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به توانمندی ایران در حوزه علمی - فناوری خاطرنشان کرد: ما در حالی به دانش و توانمندی فناورانه دست پیدا کرده‌ایم که دشمنان حتی از دستیابی ما به کتب علمی در جهان نیز جلوگیری می‌کنند و دستیابی ما در این شرایط به دستاوردهای مختلف ناشی از تمدن است.

وی افزود: ما در کشور انواع مختلف پهپاد اعم از پهپادهای با مداومت پروازی بالا با ماموریت‌های مختلف طراحی کرده و ساخته‌ایم که موتورها و سیستم پرواز و نشست و برخاست خودکار آن‌ها بومی شده است.

سرتیپ خواجه فرد در پایان از محققان و پژوهشگران حوزه علوم صوتی دعوت کرد تا در راستای کاهش نویز تجهیزات حمل و نقل شهری با این نهاد همکاری کنند و این نهاد از همکاری‍ها حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha