• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403022719771
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اختتامیه رویداد ستفاتک در جهاددانشگاهی اصفهان

اختتامیه رویداد ستفاتک در جهاددانشگاهی اصفهان

ایسنا/اصفهان رویداد ستفاتک با حضور طراحان نهایی به ایستگاه پایانی خود رسید. هدف از برگزاری این رویداد میزبانی ایده‌ها در حوزه سلامت است تا ضمن دریافت خدمات، از طریق مرکز منش جهاددانشگاهی (مرکز نوآوری و شتابدهی) با زیست‌بوم صنعت سلامت کشور و سرمایه‌گذاران در ارتباط باشند.

آیین اختتامیه رویداد ستفاتک، با حضور ۱۰ شرکت‌کننده نهایی در جهاددانشگاهی واحد اصفهان برپا شد. 

هدف از برگزاری این رویداد میزبانی ایده‌ها و تیم‌های جذاب حوزه سلامت بود تا ضمن دریافت خدمات، از طریق مرکز منش جهاددانشگاهی (مرکز نوآوری و شتابدهی) با زیست‌بوم صنعت سلامت کشور و سرمایه‌گذاران در ارتباط باشند.

سراج، مسئول مرکز ستفا در جهاددانشگاهی واحد اصفهان با تأمل در فعالیت‌های منش جهاددانشگاهی اصفهان در حوزه سلامت دیجیتال گفت: این مرکز با هدف ارائۀ تسهیلات، کمک به عرضه ایده‌های نو، پرورش و استمرار فعالیت‌های نوآورانه، حمایت از تجاری‌سازی و فروش محصولات در عرصه سلامت دیجیتال بنا شده است.  بر همین اساس، تیم‌ها و ایده‌های منتخب نهایی امکان استقرار در دفاتر فیزیکی و مجازی مرکز منش را دارند و قطعاً در حوزه‌های پیش‌بینی‌شده مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

ستفاتک؛ رویدادی فراتر از انتظارات

در ادامه، ‌ محمدصادق سبط الشیخ انصاری، معاون پارک‌ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی کشور، در گفت‌وگو یا ایسنا، اظهار کرد: باید در خصوص سطح طرح‌هایی که امروز در اختتامیه رویداد ستفاتک ارائه شد، بدون تعارف بگویم که اصلاٌ انتظارش را نداشتم. بسیار طرح‌های نو، قوی و شایان توجه به رویداد راه یافته بود. مباحث هوش مصنوعی و سخت‌افزاری در آن‌ها حائز اهمیت به حساب می‌آمد.  

او با تأکید بر اینکه رویداد ستفاتک رویدادی ملی است، گفت: پیشنهاد می‌کنم با اطلاع‌رسانی گسترده در سال‌های آینده‌ به فراتر از استان اصفهان نگاهی جدی‌تر شود. با توجه به جذابیت برخی طرح‌ها در عرصۀ اقتصادی به‌نظرم باید از بعد سرمایه‌گذاری نیز برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد. کیفیت طرح‌ها و سطح شرکت‌کنندگان بسیار خوب بود، اما برای توسعه و تکمیل بیشتر به سرمایه‌گذاران بیشتری نیاز است.  

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه رویداد امروز باید در سال‌های بعد نیز تداوم داشته باشد، اظهار کرد: این رویداد با برندینگ یا نام ستفاتک یا حتی نام‌های جدید دیگر می‌تواند ادامه یابد. اگر با عنوان رویدادی که در حوزه سلامت دیجیتال فعال است به کار خود ادامه دهد و در سطح کشور تثبیت شود، به یک مجمع و میعادگاه علمی و اقتصادی مهم برای ایرانیان تبدیل خواهد شد. به دنبال آن، بر مسئله ارتباط با سرمایه‌گذار و صنعت و در نتیجه آن بر بحث اشتغال‌زایی پایدار یا اقتصاد دانش‌بنیان تأثیری عمیق خواهد گذاشت.  

سبط الشیخ انصاری افزود: این خواسته‌ام برای ارتقا و تعالی ستفاتک توقع بی‌جایی نیست، زیرا استان اصفهان موقعیت و ظرفیت خاصی دارد و جهاددانشگاهی این شهر نیز بسیار باسابقه است. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که با قدرت و کیفیت بیشتر عمل شود. البته می‌گویم طرح‌ها و برنامه‌ها تا همین جا بسیار درخور اعتنا بود.

او درباره داوری رویداد نیز چنین گفت: داوران در حوزه‌های مختلف علمی و تخصصی و اقتصادی و کسب‌وکار آگاهی داشتند، به‌نظرم این ترکیب داوری از نکات مثبت رویداد محسوب می‌شود. من پرسش‌های مطرح‌شده از سوی داوران را دیدم و به‌گمانم مسائل اساسی و منطقی‌ گفته شد. با رشد رویداد می‌توان از داوران متنوعی استفاده کرد. به‌طورکلی، باید بگویم که داوری استاندارد بود.  

این پژوهشگر در پایانِ صحبت‌های خود چنین شرح داد: سلامت دیجیتال موضوع خوبی است. فکر می‌کنم استان اصفهان با توجه به مزیت‌های رقابتی که از آن برخوردار است، باید توجه جدی به آن شود. باید رویدادهای متنوعی در این استان شکل بگیرد. البته این چنین رویدادهایی در کشور وجود دارد، اما خوب است که در جنبه‌های مغفول‌مانده تلاش جدی‌تری شود. کار عمده رویداد قطعاً پس از اختتامیه شروع خواهد شد.  

اصلاح نگاه تزیینی به هوش مصنوعی

پوریا عادلی، از داوران جدیدترین رویداد ستفا و متخصص رادیوتراپی آنکولوژی نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: ستفا و جهاددانشگاهی با توجه به رسالت خود مبنی بر کشف ایده‌ها و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن‌ها زمینه برگزاری این رویداد را فراهم کرد. امروز، آیین داوری راه‌یافتگان نهایی به این رویداد، یعنی ستفاتک برگزار شد.

وی ادامه داد: نکته جالب‌توجه اینکه از طرح‌های ارائه‌شده امروز، حوزه سلامت و سرطان بسیار به چشم می‌خورد. اکثر طرح‌ها یا شاید همگی آن‌ها به‌نوعی با سلامت ارتباط داشت. این مسئله را باید بازتابی از اهمیت سلامت و درمان برای مردم ما دانست. همچنین انعکاسی از اهمیت حوزه یادشده در بازار یا به‌طورکلی عرصه اقتصاد است. ضمناً در این بررسی باید به زیرساخت‌های سلامت در کشورمان نیز نگاه کرد.  

او با یادآورشدن اهمیت پیوند سلامت و تکنولوژی، اظهار کرد: استقبال شرکت‌کنندگان از این حوزه به ما و مسئولان کشور یادآوری می‌کند که نباید از عرصه متنوع سلامت و تکنولوژی به سادگی عبور کرد. در این مسیر، مخصوصاً توجه به هوش مصنوعی ضرورت بسیار دارد. آن هم در زمانه‌ای که در همسایگی ما کشورهای کوچک برای خودشان وزارت هوش مصنوعی تعریف می‌کنند. ما در این حوزه عقب هستیم و تا امروز نگاهمان به هوش مصنوعی غالباً تزیینی بوده است. باید دیدمان را عوض کنیم و دست‌کم یک سازمان مستقل به این دنیای جدید و مهم اختصاص بدهیم.

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه ایران در حوزه سلامت زیرساخت‌های درخور اعتنایی دارد، افزود: در قلمرو سلامت نیز باید بتوانیم نگاهی واقع‌بینانه داشته باشیم تا به سوی پیشرفت برویم. در حال حاضر، سلامت و تکنولوژی به‌طور ناخواسته و بدون برنامه‌ریزی قبلی ادغام شده است. با عنایت به همین مسئله باید به حوزه سلامت و تکنولوژی ورود کنیم و منظم، هدفمند و هوشمندانه برنامه‌ریزی داشته باشیم. این قلمرو به‌طور به‌ویژه باید در بخش خصوصی توسعه یابد.

عادلی با نظر به این نکته که بیشتر شرکت‌کنندگان جوان بودند، توضیح داد: طرح‌های ارائه‌شده در مراحل متعددی از ایده تا محصول نهایی به این رویداد آمده بودند. یکی از دشواری‌های داوری به همین مسئله مربوط می‌شد. در پایان، از گروهی حمایت خواهد شد، اما باید توجه داشت که در مسیر داوری، نکته‌ها و ایده‌های قابل‌توجه و ارزشمندی به طراحان گفته شد که کم از حمایت مادی ندارد. صحبت‌های داوران را می‌توانم بهتر از هر حمایت مالی بدانم. راهنمایی حاضران برای تعیین بازارهای هدف یکی از آن مسائل بود که برای افراد روشن کردیم.  

او درباره معیارهای داوری امروز یادآور شد: در چنین رویدادهایی بحث اقتصادی حائز اهمیت است. نوبودن و توجیه‌پذیری اقتصادی آن برای ما مهم بود. تعیین جامعۀ هدف مشخص و تعریف‌شده برای طرح نیز مسئله‌ای بسیار اساسی به شمار می‌رفت. نوع کمک به افراد با توجه به تفاوت‌هایی که بینشان وجود داشت، متفاوت خواهد بود. برخی به حمایت مالی نیاز داشتند، اما گروهی در بازاریابی نیازمند توصیه و راهنمایی بودند.

این داور رویداد ستفاتک خاطرنشان کرد: نکته مهمی که طراحان یا شرکت‌کنندگان این رویدادها همواره باید در نظر داشته باشند، بررسی عرضه و تقاضا در بازار است. نباید صرفاً به دنبال سازمان یا نهاد خاصی باشند که از آن‌ها حمایت کند. باید بدانند که چقدر عرضه و تقاضا سرنوشت‌ساز است. به امید آنکه طرح‌ها و ایده‌های این‌چنینی رو به توسعه و تعالی داشته باشند.  

ارائه تجربیات در فضا و بوم کسب‌وکار

سعید سامانی مجد، یکی دیگر از داوران رویداد ستفاتک در گفت‌وگو با ایسنا و درباره طرح‌های شرکت‌کننده در این رویداد بیان کرد: طرح‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی عرضه شدند و باید بگویم که بسیار ارزشمند، جذاب و نوآورانه بودند. مخصوصاً به این دلیل که به حوزه‌های IT و ITC در حوزۀ سلامت تأکید ویژه‌ای شده بود.  

این دانش‌آموخته فوق دکترای مهندسی محیط‌ زیست ادامه داد: انتظار ما از طرح‌های ارائه‌شده این بود که علاوه بر بحث‌های فنی و فن‌آورانه، به فضا و بوم کسب‌وکارشان نیز توجه کرده باشند. مقصود از بوم کسب‌وکار آن است که هر مجموعه شرکت‌کننده بداند چگونه به ساختاری دست پیدا کند که آن ساختار حامی تولید فنی و تجهیزاتی دستگاه‌ها باشد. ایجاد بازاری که هم برای طراح و هم برای کشورمان ثمربخش باشد نیز دارای اهمیت است.

این پژوهشگر تأکید کرد که بیشتر طرح‌های حاضر در اختتامیه قابلیت‌های یاد شده را داشتند و سپس توضیح داد: البته همه طرح‌ها به حمایت‌های فکری، خدماتی و تسهیلاتی برای پیشبرد کارشان نیازمندند. امیدواریم که با گستردگی و تنوع چنین رویدادهایی صاحبان طرح و ایده بتوانند به توسعه و رشد بیشتر دست یابند.

سامانی مجد با اشاره به اینکه در حوزه طراحی بوم کسب‌وکار و در توسعه محصول تجربیات متنوعی دارد، گفت: انتقال تجربیات من و دیگر داوران در قالب اختتامیه این رویداد اتفاق مهمی بود که امروز رخ داد. در واقع، جلسه امروز صرفاً آیین اختتامیه و داوری نهایی نبود، بلکه برای توسعۀ محصول و کسب‌وکار مباحث خوبی به طراحان انتقال یافت با این امید که تأثیری عمیق بر توسعۀ کارشان داشته باشد.

او درباره معیارهای داوری، اظهار کرد: جنبه‌های فنی و هم‌پای آن تجاری‌سازی برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت. اینکه کسی بتواند با هوشمندی دو جنبۀ یادشده را ترکیب کند، مهم بود. بنابراین، بعد فنی یک محصول مهم است، اما ارزش‌آفرینی و خلق ثروت برای آن نیز نباید فراموش شود. زیرا بدون ایجاد ثروت، توسعه و رشد محصول رخ نمی‌دهد. توسعه و ارائۀ محصولات در عرصۀ بین‌الملل هدف مهم دیگری است که این مجموعه در نظر داشت.

 داوود دهقان، سعید سامانی مجد، پوریا عادلی و علی‌اکبر سقایی داوری این رویداد را بر عهده داشتند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha