• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403022719805
  • خبرنگار : 50553

/گزارش/

«روابط عمومی» عبارتی کوتاه اما تخصصی مهم

«روابط عمومی» عبارتی کوتاه اما تخصصی مهم

ایسنا/قزوین به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی ایسنا در این گزارش به بررسی چالش خبرنگاران با روابط عمومی‌ها و اینکه چگونه یک روابط عمومی خوب باشیم پرداخته است.

«روابط عمومی» همان‌طور که از نام آن پیداست پلی برای ارتباط یک سازمان با دیگر سازمان‌ها، مردم و خبرنگاران است، از نگاه دیگر نیز مسئولان روابط عمومی در سازمان‌ها وظیفه‌ دارند نظرات و انتقادات بیرون از سازمان را برای مدیر خود بازگو کنند تا با این عملکرد بهترین نوع ارتباط  و رفع مشکلات را رقم بزنند.

امروزه نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی ایجاد کانال روابط عمومی در پیام‌رسان‌ها از روش‌های مرسوم برای ارتباط بین سازمان و مردم است تا از این طریق اطلاع‌رسانی سریع صورت گیرد.

به‌طورکلی هر سازمانی برای ارائه‌ عملکرد شفاف خود نیازمند کسی است که معنا و مفهوم ارتباط را به درستی درک کند، جامعه را بشناسد و برای ارتقای سطح دانش حوزه روابط عمومی در خود بکوشد.

به گزارش ایسنا، با نگاهی به ادارات استان قزوین نتایج، حاکی از آن است که نگاه دستگاه‌ها نسبت به جایگاه روابط عمومی، همچنان نگاهی تشریفاتی و سنتی است و حتی در کنار کار روابط عمومی به آن فرد کارهای دیگری نیز محول شده و این موضوع نیز سبب عدم کارکرد و نتیجه مطلوب می‌شود.

در ادامه برای رسیدن به اینکه یک روابط عمومی خوب چه ویژگی‌هایی دارد به مصاحبه با مدیران و خبرنگاران رسانه‌های قزوین که ارتباط بسیاری با روابط عمومی دستگاه‌ها دارند پرداخته‌ایم.

«روابط عمومی» رابط بین دستگاه، رسانه‌ها و مردم است

رکسانا رضایی، سردبیر رسانه نگاه آنلاین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در فرهنگ عمومی و تعاریف رسمی از بخش «روابط عمومی» به‌عنوان رابط بین دستگاه، رسانه‌ها و مردم یاد می‌شود، روابط عمومی وظیفه دارد در راستای اهداف و سیاست‌های مجموعه به ارتباط ‌گیری با جامعه هدف و انعکاس خدمات و دستاوردهای به‌دست‌آمده گام بردارد.

وی افزود: اما به باور بنده، با توجه به تحولات و تعاملات جهانی و تغییرات پرشتاب تکنولوژی، این تعریف نمی‌تواند تمام رسالت‌ها و وظایف روابط عمومی را پوشش دهد، در عصر کنونی این بخش مهم از یک دستگاه باید با بهره‌مندی از اطلاعات روز، دریافت و به‌کارگیری آموزش‌های حرفه‌ای و به‌روز رسانی سطح خلاقیت‌های خود، به نقش‌آفرینی به‌مراتب مؤثرتر از حال و گذشته دست یابد.

سردبیر رسانه نگاه آنلاین گفت: امروز بخش روابط عمومی باید ویترین شفاف و جذاب دستگاه باشد تا ضمن انعکاس خدمات ارائه‌شده، در جلب مشارکت‌های عمومی و کشف استعدادهای ارزشمند که می‌تواند به ارتقاء مجموعه کمک کند، سهم داشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر و در کشور ما، عدم توجه به تعریفی حرفه‌ای از نقش و جایگاه روابط عمومی باعث شده تا این بخش مهم در دستگاه، از انجام وظایف اصلی خود غافل شود و نتواند آن‌طور که شایسته و لازم است در خدمت مجموعه باشد.

نداشتن سواد رسانه مشکل اصلی روابط عمومی‌هاست

زهرا عبداللهی، سردبیر خبرگزاری ایسنا ضمن تقدیر از مسئولین روابط عمومی دستگاه‌ها که برای ارتباط بین روابط عمومی و رسانه تلاش می‌کنند، به بیان برخی معضلات حوزه روابط عمومی پرداخت و اظهار کرد: به نظر من مهم‌ترین مشکل روابط عمومی‌ها نداشتن سواد رسانه است، به عنوان مثال برخی روابط عمومی‌ها رسانه آنلاین را به معنای واقعی کلمه نمی‌شناسند و توقعات عجیب و غریب در حذف و یا تغییر اخبار روی سایت دارند، در صورتی‌ که‌ بسیار اتفاق افتاده وقتی یک رسانه مرجع و آنلاین، خبری را منتشر می‌کند دقایقی بعد آن خبر در صفحات غیر رسمی و پایگاه‌های خبری منتشر می‌شود و تغییر در خبر دیگر کارایی ندارد چون خبر مانند تیری است که از چله کمان رها شده و امکان بازگشت به قبل را ندارد.

وی با اشاره به راهکارهای موجود در حل مشکلات روابط عمومی‌ها بیان کرد: به نظر می‌رسد نیاز است که برای روابط عمومی‌ها کلاس‌های آموزشی سواد رسانه برگزار شود، منظورم کارگاه‌های یک‌ روزه که بیشتر شبیه دورهمی است و خروجی ندارد، نیست؛ بلکه روابط عمومی باید دوره‌های مدون بگذراند و مسائلی چون خبر نویسی، شناخت رسانه‌ها، سواد رسانه و مواردی از این دست را به خوبی آموزش ببیند.

عبداللهی در ادامه تصریح کرد: در راستای برگزاری دوره برای روابط عمومی‌ها، خود بنده برنامه جامعی نوشتم و به فرهنگ و ارشاد ارائه دادم اما به دلیل تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اجرای آن طرح مغفول ماند.

سردبیر ایسنا در پایان گفت: موضوع دیگر این است که مدیران دستگاه‌ها خیلی نگاه تخصصی به جایگاه روابط عمومی ندارند و گاه به یک نفر چند مسئولیت به علاوه روابط عمومی را محول می‌کنند و یا برای این جایگاه افرادی با ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرا انتخاب می‌شوند که ارتباط برقرار کردن برای آن‌ها مشکل است، در حالی‌که مسئولان روابط عمومی باید واژه تعامل را یاد بگیرند، درک و اجرا کنند و مادامی که به این جایگاه تخصصی نگاه نشود روابط عمومی‌ها رشد نخواهند کرد.

مدیران روابط عمومی بر اساس منافع خود به رسانه‌ها نگاه می‌کنند

حسن عابدینی، مدیر خبرگزاری مهر به ایسنا گفت: اغلب مدیران روابط عمومی بر اساس منافع خود به رسانه‌ها نگاه می‌کنند در صورتی که روابط عمومی مطلوب کسی است که رسمیت، جایگاه‌ و میزان ضریب نفوذ رسانه در جامعه را بشناسند و اگر این‌گونه نباشد در کار خود موفق نخواهد بود و به مدیر بالادستی خود مشاوره خوبی نخواهد داد.

وی افزود: همان‌طور که ما در استان افراد رسانه‌ای ضعیفی داریم مدیران روابط عمومی‌ها هم باید بپذیرند آنان هم حرفه‌ای نیستند، نکته مهم اینکه رسانه و روابط عمومی نباید مدام توپ را در زمین هم بیندازند و مادامی‌که ۲ طرف به رشد دانش اعتقاد نداشته باشند وضعیت استان رو به بهبودی نمی‌رود.

مدیر خبرگزاری مهر گفت: در استان قزوین هیچ فردی به‌اندازه روابط عمومی‌ها در پالایش اصحاب رسانه نمی‌تواند کمک کند، روابط عمومی باید خروجی رسانه را آنالیز کند که آیا خبرنگاری که به نشست خبری دعوت‌ شده خروجی داشته؟ متأسفانه شرایط کنونی طوری است که برای آنکه صدای اعتراض خبرنگار بلند نشود روابط عمومی‌ها باج‌دهی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید ظرفیت‌ها را فقط در حوزه رسانه نبیند و از تمام ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و تریبون‌های استان برای انتشار خدمات دولت و نظام استفاده کند؛ اما در این شرایط متأسفانه روابط عمومی‌هایی داریم که حتی نام برخی از مدیران رسانه‌های استان را نمی‌دانند.

یک روابط عمومی خوب کسی است که...

فاطمه جهانبخش، خبرنگار خبرگزاری مهر در قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است از دوره خبرنگاران رسانه‌های مکتوب عبور کرده‌ایم و روابط عمومی‌ها باید خبرنگاران فعال و جدید و انسان‌رسانه‌ها را بشناسند و با آنان ارتباط بگیرند، اینکه خبرنگار ۱۵ سال پیش را همچنان در اولویت دعوت برای نشست خبری قرار می‌دهند منطقی نیست.

وی افزود: روابط عمومی‌ها باید به خبرنگاران میدان طرح سؤال و مصاحبه با مدیران دستگاه‌ها را بدهند چراکه خبرنگاران وظیفه شفاف‌سازی در جامعه را دارند در صورتی که امروزه برخی روابط عمومی‌ها حتی بیان می‌کنند با مدیر دستگاه به هیچ عنوان تماس نگیرید.

جهان‌بخش تصریح کرد: به نظر من یک روابط عمومی خوب کسی است که ارتباطی بر پایه صداقت، پاک دستی و راستی بین مجموعه خود و رسانه ایجاد کند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

برخی از روابط عمومی‌ها 

در ادامه مریم محمدی،  سردبیر پایگاه خبری صبح قزوین به ایسنا گفت: درست است که روابط عمومی‌ها بلندگو و مدافع سازمان خود هستند اما گویا وظیفه پاسخگویی را فراموش کردند؛ به‌تازگی روابط عمومی‌ها ساده‌ترین راه را برای پاسخ سؤالات خبرنگاران انتخاب و بیان می‌کنند سؤالات خود را بفرستید و حتی اجازه نمی‌دهند ما با مدیران سازمان مستقیماً صحبت کنیم و سؤالات چالشی بپرسیم و در پاسخ به سؤالات جواب‌های از پیش تعیین‌ شده را برای ما می‌فرستند تا شرایط را گل‌وبلبل نشان دهند و از پاسخ‌دهی فرار کنند.

وی افزود: برخی از روابط عمومی‌ها حتی از سازمانی که در آن فعالیت می‌کنند شناختی ندارند و وقتی ما گزارش کار درخواست می‌کنیم روابط عمومی حتی ساده‌ترین آمارها را هم ندارد و اگر هم بخواهد آماری آماده کند بیش از ۲ هفته طول می‌کشد. متأسفانه برخی از روابط عمومی‌ها خسته هستند حتی حوصله اینکه پاسخ خبرنگار را دهند هم ندارند و دائماً ما را دست‌به‌سر می‌کنند تا حدی که خبرنگار از انجام آن مصاحبه دلسرد شود.

وی ادامه داد: گاه می‌بینیم که روابط عمومی‌ها خبرنگاران مشخصی را برای حضور در جلسات انتخاب و بیان می‌کنند شما چون خبرگزاری نیستید دعوت نکردیم درصورتی‌که باید به خروجی رسانه نگاه کنند نه اینکه یک رسانه چه عنوانی دارد چه بسا بسیاری از پایگاه‌های از خبرگزاری‌ها بازدید بیشتری دارند.

سردبیر پایگاه خبری صبح قزوین تصریح کرد: موضوع دیگر این است که مدیران روابط عمومی گاه نشست خبری با ۸ مدیر از سازمان‌های مختلف برگزار می‌کنند و در این فرصت کم امکان به چالش کشیدن مدیران وجود ندارد و آن جلسه به خروجی مطلوب و بازدهی مناسبی هم نمی‌رسد چون مدیران مرتبط سعی می‌کنند ضعف‌های هم را بپوشانند.

تعامل برخی روابط عمومی‌ها با رسانه کمرنگ است

معصومه امینی، خبرنگار پایگاه خبری شفق نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روابط عمومی پل ارتباطی رسانه با مسئولان و رسانه چشم بینا و زبان گویای جامعه است بنابراین لازم است تعامل دوسویه بین این دو گروه صورت گیرد.

وی افزود: نادیده گرفتن رسانه از طرف مدیران برخی دستگاه‌ها موجب شده تعامل برخی روابط عمومی‌ها با رسانه کمرنگ باشد بنابر این لازم است در دستگاه‌ها از روابط عمومی‌هایی که در این حوزه تخصص دارند استفاده شود.

امینی تصریح کرد: وظیفه روابط عمومی فقط نوشتن خبر نیست کما اینکه متأسفانه برخی کارشناسان روابط عمومی‌ها در حوزه نوشتن خبر هم ضعف دارند؛ مدیران دستگاه‌ها باید بدانند رسانه روابط عمومی سازمان نیست که اخبار را به شکل دلخواه آن‌ها منعکس کند بلکه خبرنگاران وظیفه مطالبه‌گری دارد.

خبرنگار پایگاه خبری شفق ادامه داد: روابط عمومی مطلوب به‌عنوان یک سرمایه برای آن دستگاه تلقی می‌شود و باید همواره در پی نوآوری، پویایی و ارتباط مؤثر با رسانه‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، برای رفع مشکلات ارتباط روابط عمومی با رسانه باید آشنایی با رسانه‌ها و پویایی به‌عنوان اصل اول برای روابط عمومی‌ها سرمشق شود و کمبودهایی که در حوزه مهارت‌آموزی و تخصص روابط عمومی‌ها وجود دارد رفع شود تا بتوانیم شاهد فضایی بهتری و گلایه‌ه‎ای کمتری میان خبرنگاران و روابط عمومی‌ها باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha