• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403022719810
  • خبرنگار : 71589

چاپ سه بعدی چندین دارو در یک قرص

چاپ سه بعدی چندین دارو در یک قرص

یک روش جدید و انقلابی به نام MM-IJ3DP ترکیب چندین دارو را تنها در یک قرص امکان‌پذیر می‌کند.

به گزارش ایسنا، به آینده‌ای فکر کنید که در آن هر قرصی که مصرف می‌کنید فقط برای شما ساخته شده است.

به نقل از آی‌ای، دانشمندان دانشگاه ناتینگهام فناوری جدید و شگفت انگیزی را ابداع کرده‌اند. آنها از فناوری چاپ سه بعدی برای ایجاد قرص‌های حاوی چندین دارو و برنامه‌ریزی برای انتشار آنها در زمان‌های خاص استفاده می‌کنند. این مثل این است که هر کس داروی سفارشی خود را داشته باشد.

این پیشرفت به رهبری دکتر یینفنگ هی(Yinfeng He) از مرکز تولید مواد افزودنی دانشگاه ناتینگهام و پروفسور فلیسیتی رز(Felicity Rose) از دانشکده داروسازی این دانشگاه، این پتانسیل را دارد که انقلابی در نحوه درمان بیماری‌ها ایجاد کند.

چاپ بر اساس تقاضا

این یک تکنیک چاپ سه بعدی جدید به نام چاپ سه بعدی جوهر افشان چند ماده‌ای(MM-IJ3DP) است. با این روش، دانشمندان می‌توانند قرص‌های سفارشی با ساختارهای داخلی پیچیده بسازند. این ساختارها مهم هستند، زیرا به ما کمک می‌کنند تا داروی مناسب در زمان مناسب ارائه شود.

راز این روش در جوهر فرموله شده‌ای نهفته است که حاوی مولکول‌های حساس به نور است. در طول فرآیند چاپ، این مولکول‌ها پس از قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش جامد می‌شوند و یک چارچوب محلول در آب درون قرص تشکیل می‌دهند و محققان با طراحی دقیق این ساختارهای داخلی می‌توانند سرعت انتشار داروها را کنترل کنند.

یک قرص برای موارد پیچیده

این سیستم انتشار هدفمند داروها، راه را به سوی آینده‌ای از مصرف تسهیل شده داروها می‌گشاید، چرا که روش MM-IJ3DP ترکیب چندین دارو را در یک قرص امکان‌پذیر می‌کند و این کار دردسر مدیریت پیچیده مصرف داروها، فراموش کردن زمان درست مصرف آنها و نیاز به مصرف چندین قرص در زمان‌های مختلف دارد را از بین می‌برد.

پروفسور هی توضیح می‌دهد: این یک گام هیجان انگیز رو به جلو در توسعه داروهای شخصی‌سازی شده است.

وی افزود: این پیشرفت نه تنها پتانسیل چاپ سه بعدی را در متحول کردن تحویل دارو برجسته می‌کند، بلکه راه‌های جدیدی را برای توسعه داروهای شخصی‌سازی شده نسل بعدی باز می‌کند.

غلبه بر چالش ها برای پذیرش گسترده

در حالی که پتانسیل MM-IJ3DP غیرقابل انکار است، هنوز موانعی برای غلبه وجود دارد. فناوری فعلی مستلزم توسعه فرمول‌های جوهر بیشتری است که بتواند طیف وسیع‌تری از داروها را در خود جای دهد.

محققان به طور فعال به این چالش‌ها می‌پردازند تا راه را برای کاربرد گسترده‌تر این روش هموار کنند.

دوز دقیق برای درمان بهینه

این فناوری برای شرایطی که زمان‌بندی و دقت دوز بسیار مهم است، نویدبخش است. روش MM-IJ3DP راه حلی برای داروهایی ارائه می‌دهد که نیاز به انتشار کنترل شده در فواصل زمانی خاص در طول روز دارند.

توانایی چاپ در دسته‌های بزرگ که با ایجاد 56 قرص در هر بار نشان داده شده است، روش MM-IJ3DP را به عنوان روشی مناسب برای تولید داروهای شخصی‌سازی شده در مقیاس بزرگ مطرح می‌کند.

پروفسور رز بر تأثیری که این فناوری می‌تواند بر پایبندی به مصرف داروها داشته باشد، تأکید می‌کند. موضوعی مهم در مراقبت‌های بهداشتی که به گفته وی، بیش از 50 درصد از مردم فقط در بریتانیا داروهای خود را به درستی مصرف نمی‌کنند.

وی افزود: رویکرد ما مصرف چند دارو را در زمان‌های مختلف ساده می‌کند و این تحقیق گامی هیجان انگیز به سوی آن است.

این روش جدید چاپ سه بعدی قرص می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. این باعث می‌شود برنامه‌های دارویی مناسب‌تر برای ما ایجاد شود و بیماری‌های مزمن را بسیار بهتر درمان کند.

این پژوهش در مجله Materials Today Advances منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha