• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403022719825
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل حوزه وزارتی بهداشت خبر داد

رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم تا پنجم در کشور

رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم تا پنجم در کشور

ایسنا/یزد مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به توفیقات اجرای قانون جوانی جمعیت، از کند شدن رشد نزولی جمعیت، رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم تا پنجم و جلوگیری از چهار هزار سقط جنین در کشور خبر داد.

دکتر «سید محمد پورحسینی» در مراسم شروع به‌کار همایش ملی خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت که از امروز پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه و برای مدت دو روز در سالن شهید فیض دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار می‌شود، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت هر گونه اقدامی جهت جوانی جمعیت، اظهار کرد: بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ که یکی از قوانین مترقی کشورمان است، علی رغم وجود مولفه‌های زیادی که در این باره وجود دارد، بیش از نیمی از تبصره‌های این قانون مرتبط با وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اهتمام وزارت بهداشت برای انجام این تکالیف قانونی و جبران کاستی‌ها در این حوزه، افزود: در این باره ۹ کمیته در وزارت بهداشت تشکیل و ضمن برگزاری جلساتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، در نهایت ۵۳ دستور العمل و آیین نامه تدوین و ابلاغ شد.

پورحسینی خاطرنشان کرد: امروز بعد از دو سال از پیگیری قانون می‌توانیم ادعا کنیم که توانسته‌ایم از سقوط نرخ جمعیت در کشور جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون در سراسر کشور مراکز درمان سطح دو و سه ناباروری ایجاد شده، مادران شیرده تا هفت سالگی فرزند حمایت می‌شوند، زایمان در بیمارستان‌های دولتی رایگان است و حمایت از مادران دانشجو در اولویت قرار گرفته به نحوی که خوابگاه متاهلین در این دولت رشد ۳۰ درصدی داشته است و مشوق‌های قانونی دیگری نیز در راستای کرامت مادران دنبال می‌شود.

مشاور وزیر با اشاره به نتایج این اقدامات، گفت: نه تنها جلوی رشد نزولی جمعیت کشور گرفته شد بلکه زایمان‌های سوم تا پنجم ۱۸ درصد رشد و با اجرای طرح مردمی نفس مانع از سقط چهار هزار جنین شده است.

وی با تاکید بر تداوم روند این فعالیت‌ها، ابراز کرد: میانگین سنی پدران و مادران در هنگام تولد اولین فرزند در کشور ۲۷.۳ و ۳۱.۳ است که امیدواریم ضمن حفظ ثبات ایجاد شده وضعیت کنونی، با بهبود وضعیت اقتصادی شاهد ارتقای این شرایط باشیم.

مدیر کل حوزه وزارتی بهداشت به اهمیت نگه داشت و تربیت فرزندان نیز تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی شد با تخصیص اعتبارات کافی خدمات درمان کودکان تا سن هفت سالگی رایگان شود و علاوه بر این نیز در هفت استان کشور واکسن ذات الریه رایگان شده که امیدواریم برای حمایت از فرزندان و خانواده‌های ایرانی گسترش یابد.

پورحسینی در پایان نیز جوانان را به زود ازدواج کردن، زود و زیاد بچه دار شدن توصیه کرد و گفت: غربی‌ها در حالی خود به دنبال افزایش جمعیت هستند که برای ما تبلیغ پر کردن تنهایی‌مان با حیوانات را مطرح می‌کنند که این همان تهاجم فرهنگی غرب علیه کشورمان است.

افزایش مطالبات با اطلاع‌رسانی امتیازات قانون جوانی جمعیت

دکتر «حسین علی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تاریخچه قانون جوانی جمعیت، اظهار کرد: این قانون پس از تدوین در دولت دهم، به مجلس ارائه شد و هرچند دولت گذشته زیر بار اجرای آن نرفت ولی در دولت سیزدهم به سرعت تصویب و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: اگر امتیازاتی که برای ازدواج و فرزندآوری در این قانون لحاظ شده به خوبی اطلاع‌رسانی و اجرایی شود، مطالبه در این حوزه بسیار زیادتر از اکنون خواهد شد.

شهریاری گفت: جمعیت یکی از مولفه‌های قدرت در کشورهاست و کشورهای خارجی مشوق‌های زیادی در این باره دارند ولی متاسفانه در کشور ما به اهمیت این موضوع کم توجهی شده است.

وی به مجاهدت‌های صورت گرفته برای آبادانی و حفظ امنیت و اقتدار کشورمان توسط جوانان اشاره و عنوان کرد: باید قدر جوانی خود را بدانیم و البته خیلی ایده‌آل هم به موضوع ازدواج نگاه نکنیم و در همین سنین جوانی به این امر مقدس اهتمام ورزیم.

این نماینده مردم در پایان اضافه کرد: قطعاً خداوند همانگونه در قران کریم و روایات ائمه اطهار(ع) وعده داده است، هم در امر ازدواج و هم در فرزندآوری به بندگان خود کمک می‌کند.

اختلاف بین نرخ فرزندخواهی و فرزندآوری در خانواده‌های ایرانی

«مهران فاطمی» استاندار یزد هم ضمن گرامیداشت دهه کرامت، عنوان کرد:  قوانین جوانی جمعیت در استان یزد به صورت مورد به مورد توسط دستگاه‌های استان پیگیری و کم کاری از سوی دستگاه‌های مربوطه را به منزله ترک فعل تلقی کرده و با مدیران مربوطه برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه اجرای این قانون طی دو سال گذشته باعث افت روند سقوط نرخ جمعیت در استان شده است و امیدواریم با اقداماتی که در دستور کار است شاهد رشد جمعیت در کشور و استان باشیم.

استاندار با بیان این که شاید اجرای کامل قانون جوانی جمعیت تا ۲۰ درصد تاثیرگذاری داشته باشد، اظهار کرد:  در حالی نرخ فرزندخواهی خانواده‌های ایرانی بیش از ۳ است که نرخ فرزندآوری در کشورمان کمی بالاتر از یک است و علت این اختلاف نیز گره‌های ذهنی موجود در بین خانواده‌ها و جوانان است که امیدواریم این همایش‌ها این شبهات را مرتفع کرده و از بین ببرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha