• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022719997
  • خبرنگار : 50664

یک کارشناس حوزه ارتباطات:

روابط عمومی‌ در شهرستان‌ها نیازمند بازپروری توانمندی‌های خود است

روابط عمومی‌ در شهرستان‌ها نیازمند بازپروری توانمندی‌های خود است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس حوزه ارتباطات گفت: روابط عمومی‌ در شهرستان‌ها نیازمند بازپروری توانمندی‌ها و روز آمد کردن خود است.

احمدرضا محب علی همزمان با ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید براینکه امروز گریز و گزیری جز این نداریم که در همه زمینه‌ها با جهان هم‌عصر شویم در غیر این صورت جامعه اطلاعاتی این هم‌عصری را برما تحمیل می‌کند، اظهار کرد: لذا اگر ظرفیت تخصصی و علمی این همپا شدن را داشته باشیم می‌توانیم از مزیت‌های آن برخوردار شویم.

وی اظهار کرد: امروز که در عصر انفجار اطلاعات هستیم همه ما مسئولیم که به بازپروری توانمندی‌های شخصی و دانش و اطلاعات خود و روزآمد کردنمان بپردازیم، این وظیفه بر دوش افراد مسئول در حوزه روابط عمومی به ویژه در شهرستان‌ها، بیشتر سنگینی می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز در هر شهر کوچکی هم که باشیم به اقصی نقاط جهان و به همه بانک‌های اطلاعاتی و منابع علمی امکان دسترسی است، خاطرنشان کرد: هرچند بسیاری سازمان‌ها هنوز ظرفیت عینی پذیرفتن پدیده انفجار اطلاعات را نداشته باشند اما روابط عمومی‌های متخصص و حرفه‌ای می‌توانند کمک کنند تا این ظرفیت شکل بگیرد.

این کارشناس حوزه ارتباطات با تأکید بر اینکه روابط عمومی باید کمک کند تا فرهنگ و مقتضیات جامعه اطلاعاتی در سازمانش شکل بگیرد؛ افزود: امروز نیاز به شکل‌گیری تحول جدی در ساختار و عملکرد روابط عمومی‌ها داریم تا آنها صاحب ایده و برنامه و خط‌مشی باشند و چراغ به دست بگیرند و دیگران را به دنبال خود روان کنند.

وی با اشاره به اینکه برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در امور نیاز به دیدگاه، ایده و نظر است، ابراز کرد: روابط عمومی‌ها باید با بدنه کارشناسی موجود در جامعه خود را پیوند بزنند تا بتوانند اطلاعات کافی از محیطی که در آن کار می‌کنند و خواست‌ها و نیازهایش داشته باشند و سپس بتوانند این اطلاعات را در اختیار مدیران سازمان متبوع خود قرار دهند تا بهترین تصمیم‌سازی‌ها صورت گیرد.

محب علی تصریح کرد: در شرایط فعلی باید به پژوهش به صورت یک امکان بالقوه سنجش نیازها و خواست‌ها از یک طرف و یک ابزار برای ارزیابی راه‌حل‌ها و پاسخ‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از طرف دیگر توجه کرد و در این اثنی نباید به واحد روابط عمومی به عنوان حوزه تشریفات نظر داشت، زیرا دوره تشریفات فروشی سر آمده و دوره کار علمی و تخصصی در روابط عمومی‌ها رسیده است.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در مسیر فعالیت روابط عمومی کارآمد و حرفه‌ای وجود دارد، گفت: امروز باید فعالان این حوزه بدانند که وظایفشان نسبت به گذشته متفاوت شده و دیگر نمی‌توان کوچکترین رویدادی را از مردم پنهان کرد، نه اینکه نمی‌توان، بلکه نباید پنهان کرد زیرا دسترسی آزاد و همگانی به اطلاعات حق مردم است و سازمان‌های دولتی به خصوص باید پاسخگو باشند و آنچه در جامعه اطلاعاتی به وقوع می‌پیوندد، (دولت الکترونیک) یکی از قله‌های درخشان جامعه اطلاعاتی است.

این کارشناس ارتباطات اعلام کرد: معنای شکل‌گیری دولت الکترونیک، حرمت گذاشتن به شهروندان و حق دادن به آنها و تعیین تکلیف برای دستگاه‌های دولتی است، لذا اگر می‌خواهیم دولت الکترونیک به نحو مطلوبی محقق شود چاره‌ای نداریم جز اینکه روابط عمومی‌ها مرکز ثقل این تحول باشند و نقش خود را به بهترین نحو ایفا کنند.

 وی افزود: اولین کار این است که روابط عمومی‌ها ظرفیت‌ها و توانمندی‌شان را تقویت کنند و فقط به تولید اطلاعات اکتفا نکنند بلکه مدیریت و به ویژه مدیریت توزیع اطلاعات کاری مهمتر است.

 محب‌علی روابط عمومی را بخشی از استراتژی مدیریت برشمرد و گفت: امروز، مدیر بدون برنامه ارتباطی نمی‌تواند دوام بیاورد لذا باید روابط عمومی را هم در سطح مدیران و هم عمومی به بهترین وجه طراحی کرد.

 وی با بیان اینکه ما در دنیایی قرار گرفته‌ایم که حوزه ارتباطی روابط عمومی جایی است که ما سخت درگیر تصمیم‌گیری سریع هستیم و این فرایند بسیار مشکل است، ابراز کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر حوزه روابط عمومی نیازمند کسی است که هم تجربه و هم دانش مورد نظر را داشته باشد.

این کارشناس ارتباطات یادآوری کرد: باید روابط عمومی‌ها از بینش اداری صرف و کم‌مایگی علمی فاصله بگیرند و تنها متولی پوشش خبری جنبه‌های خاص و البته مثبت بالاترین مقام اجرایی دستگاه خود نباشند بلکه با ترسیم استراتژی مطلوب گام‌های مؤثری در چارچوب مکانیزم‌های توسعه‌ای جامعه بردارند.

وی در پایان ابراز کرد: باید روابط عمومی‌ها در راستای انجام وظایف خود ذائقه مخاطب را در نظر داشته باشند و از انجام کارهای صرفاً اداری پرهیز وبا برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر اصول علمی در اطلاع‌رسانی و بیان ایده و فکر تلاش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha