• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403022720031
  • خبرنگار : 50597

تولید سالانه ۶۸ هزار تن گل محمدی در کشور

تولید سالانه ۶۸ هزار تن گل محمدی در کشور

ایسنا/مرکزی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشور ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است و بالغ بر ۶۸ هزار تن تولید محصول گل محمدی تولید می‌شود.

دکتر حسین زینعلی پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره گل و گلاب روستای خاوه اردهال دلیجان، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها علاوه بر افزایش مشارکت مردم، باعث رونق روستاها و برندینگ برای روستا و محصولات آن خواهد شد. 

وی ادامه داد: در کشور ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است که بالغ بر ۶۸ هزار تن تولید محصول گل محمدی تولید می‌شود. ایران رتبه اول سطح زیر کشت گل محمدی و تولید گلاب در دنیا را به خود اختصاص داده است. 

وی با اشاره به اینکه روش تقطیر برای اولین بار توسط ایرانیان کشف شد، ادامه داد: ایران اولین تولیدکننده عرقیات مختلف گیاهی در دنیا است و در سال جاری توانسته‌ایم ۳۲۰۰ لیتر اسانس گیاهان دارویی را صادر کنیم و رتبه اول صادرات اسانس را هدف‌گذاری کرده‌ایم. 

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به خواص دارویی متعدد گل محمدی، افزود: گل محمدی یکی از باارزش‌ترین گل‌های دارای اسانس جهان است و ملکه گل‌ها نامیده می‌شود. باید تلاش شود تا با افزایش زیرساخت‌های مورد نیاز توریسم، تولید گل محمدی رونق بگیرد. 

وی تصریح کرد: گردش مالی جهانی گل محمدی ۲.۳ میلیارد دلار است اما چون تلاشی برای گسترش بازار نداشته‌ایم، سهم مناسبی از بازار جهانی را در اختیار نداریم زیرا نتوانسته‌ایم غیر از گلاب و اسانس، محصولات دیگری از این گل تولید کنیم. در حوزه تولید نمی‌توان ارزش واقعی را ایجاد کرد بلکه می‌توان با بهره‌گیری از دانش و توسعه تنوع محصولات، ارزش افزوده واقعی برای گل محمدی ایجاد کرد و دنیا ظرفیت ۱۲ میلیارد دلاری را دارا است.

وی گفت: گلاب ایران به ۳۶ کشور جهان صادر می‌شود و بیشتر تولید کشور، در داخل مصرف می‌شود که به واسطه طبیعی و ارگانیک بودن آن، می‌توان اظهار خوشبینی کرد. یکی از خواص بی‌نظیر گل محمدی می‌توان به ضداسترس و آرامبخش بودن آن اشاره کرد. پس با برندسازی این محصول می‌توان ضمن خلق درامد ارزی برای کشور، برای مردم خلق ثروت کرد.

وی با تاکید بر رعایت حداکثر بهداشت در برداشت، خشک‌کردن و بسته‌بندی، گل محمدی برای جلب نظر بازار، اظهار کرد: اگر این اقدامات همراه هم و با مشارکت باغداران و شرکت‌های تعاونی انجام شده و شاخص‌های مورد انتظار بازار خارجی تامین شود، ثروت مطلوبی عاید کشور خواهد شد.

زینلی ظرفیت کشور در تولید گیاهان دارویی را بی‌نظیر دانست و ادامه داد: کشاورزان تلاش کنند با کشت منفرد گل محمدی و عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، بهانه‌جویی دیگران را کاهش داده و بازار جهانی را به سمت محصول گلاب ایران سوق دهند. 

علی صفری، مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این مراسم رسالت جهاد کشاورزی را تامین امنیت غذایی پایدار دانست و گفت: امنیت غذایی با ترویج و آموزش حاصل می‌شود. یکی از ابزارهای ترویجی به عنوان وظیف جهاد کشاورزی، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها است که در استان مرکزی ماهانه حداقل یک رویداد جشنواره یا نمایشگاه در حوزه کشاورزی برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری ایام به نام محصولات کشاورزی، برگزاری این جشنواره‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و در ماه آینده، و در ۲۵ خرداد، نمایشگاه گل و گیاه محلات به عنوان یکی از برندهای جهانی کشور در حوزه کشاورزی برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر مطالبه ترویج از سوی کشاورزان، افزود: با ترویج و رسوخ علم توانسته ایم از تولید  ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در ابتدای انقلاب در حال حاضر به ۱۳۰ میلیون تن رسیده ایم که ۶۰ درصد این افزایش مرهون اقدامات ترویجی و آموزشی بوده است. افزایش بهره‌وری از طریق ترویج حاصل خواهد شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha