• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022720063
  • منبع : نمایندگی گیلان

معاون باغبانی جهاد کشاورزی خبر داد

رونمایی از کلکسیون ارقام زیتون در گیلان

رونمایی از کلکسیون ارقام زیتون در گیلان

ایسنا/گیلان معاون باغبانی جهاد کشاورزی گفت: توانستیم باغ و کلکسیون ارقام زیتون دنیا را در رودبار رونمایی کرده و در حال پیگیری برای ورود و کارگیری ۱۰۰۰ رقم زیتون از کشورهای دیگر در گیلان هستیم.

محمدمهدی برومندی امروز، ۲۷ اردیبهشت ماه در دیدار با استاندار گیلان، با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی؛ گیلان را قطب تولید زیتون کشور دانست و گفت: برای نخستین بار ریاست شورای بین المللی زیتون برعهده ایران است و از ارقام روز دنیا در رودبار رونمایی کردیم.

وی با بیان اینکه برخی از محصولات کشاورزی، دامی و گوشتی برای کشور ارزآور است، عنوان کرد: در طی دو و نیم سال گذشته در حوزه باغبانی با توجه به تاکیدات رئیس جمهور و شخص استاندار، اقدامات خوبی در گیلان انجام شد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقش مهم گیلان در تولید مرغ گوشتی کشور، افزود: سالانه بخش اعظمی از مرغ استان تهران در گیلان تولید می‌شود که این امر نشان دهنده ظرفیت این استان در حوزه‌های مختلف است.

برومندی با اشاره به معرفی چند رقم جدید کیوی در گیلان، تصریح کرد: دانشگاه گیلان چند رقم کیوی را معرفی کرد که یکی از این ارقام در فصل تابستان برداشت می‌شود که در نوع خود بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه با تلاش دولت سیزدهم موانع صادرات کیوی به کشورهای همسایه و دیکر کشورهای جهان از جمله هند برداشته شده است، خاطرنشان کرد: کیوی محصولی صادراتی است ولی در گذشته با مشکلاتی در حوزه صادرات مواجه بودیم که در این دولت صادرات کیوی مورد توجه قرار گرفت و درآمد باغداران کیوی از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی چای را دیگر محصول استراتژیک گیلان معرفی کرد و گفت: بیش از ۵۰ هزار خانوار معیشت مستقیم آنان از چای است و با توجه به اینکه چای در سفره ایرانیان است و در این دولت تولید چای از ۲۵ هزار تن به بالای ۳۴ هزار تن ارتقا پیدا کرد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز، با برشمردن محصولات متنوع استان گیلان در حوزه باغی و لزوم توجه و حمایت ویژه از کشاورزان این حوزه که از تولیدکنندگان سطح کشور محسوب می شوند، افزود: گیلان تولیدکننده انبوه محصولات کشور و حتی در صادرات محصولات باغی همچون کیوی، زیتون، مرکبات و چای و دیگر محصولات زبانزد است و نقش موثری در تامین محصولات باغی دارد.

وی با تاکید بر توجه دولت سیزدهم به محصولات راهبردی کشاورزی در نقاط مختلف کشور از جمله گیلان تصریح کرد: در دولت سیزدهم زیتون جزو کالاهای اساسی قرار گرفت؛ به طوری که سالانه ۱۵ هزار تن روغن زیتون در گیلان تولید و بخشی از آن با مجوز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

استاندار گیلان همچنین از تولید نیمی از کیوی کشور در گیلان خبر داد و گفت: سالانه ۴۴۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می شود که سهم گیلان ۲۲۰ هزار تن است لذا در راستای توسعه باغات کیوی برای نخستین بار ایستگاه تحقیقات کیوی در این استان ایجاد شد.

عباسی همچنین خواستار توجه بهتر به بهبود وضعیت تولیدکنندگان مرکبات در استان شد و عنوان کرد: قطعا حمایت های دولت سیزدهم مایه دلگرمی بیشتر کشاورزان عزیز است.

وی با تاکید بر اینکه تنوع تولید محصولات باغی راهبردی در استان نیازمند توجه ویژه و اختصاصی است، ادامه داد: دولت سیزدهم اقدامات زیربنایی اساسی برای حمایت از تولیدکنندگان و باغداران داشته است؛ از این رو توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی در بهبود و توسعه محصولات باغی گیلان بیش از گذشته مدنظر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha