• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022720091
  • خبرنگار : 50184

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

۴ سایت موزه در کرمانشاه راه اندازی می‌شود

۴ سایت موزه در کرمانشاه راه اندازی می‌شود

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از در دستور کار قرار گرفتن راه اندازی چهار سایت موزه در معبد آناهیتا، شهر تاریخی دینور، مجموعه آثار ساسانی قصرشیرین و قباق تپه کوزران خبر داد.

داریوش فرمانی، امروز(۲۷ اردیبهشت) در نشست خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی، از تعریف تعدادی پروژه پیشران در حوزه میراث فرهنگی در استان خبر داد و اظهارکرد: راه اندازی چند سایت موزه در محوطه های تاریخی استان از جمله این پروژه هاست. 

وی افزود: محوطه معبد آناهیتا قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به سایت موزه دارد، به این منظور اعتبار لازم برای ادامه کاوش های باستان شناسی در آن اختصاص یافته است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان یکی دیگر از ظرفیت های استان برای راه اندازی سایت موزه را شهر تاریخی دینور عنوان کرد و گفت: هرچند بخشی از شهر تاریخی دینور به واسطه احداث شهر کنونی آن تخریب شده، اما با انجام کاوش های باستان شناسی می‌توانیم یک سایت موزه مانند شهرسوخته در آن داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه در قصرشیرین نیز ظرفیت های خوبی برای راه اندازی سایت موزه وجود دارد، عنوان کرد: مجموعه  آثار تاریخی ساسانی در داخل شهر قصرشیرین همچون عمارت خسرو، چارقاپی، بان‌قلعه و کانال ساسانی نیز این ظرفیت را دارند که به یک سایت موزه تبدیل شوند. 

فرمانی در ادامه عنوان کرد: طبق پیش بینی ها امسال حدود یک و نیم میلیون نفر از طریق مرز خسروی عازم اربعین حسینی خواهند شد و قطعا این آمار در سالهای آینده بازهم افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد، لذا با راه اندازی سایت موزه در قصرشیرین می‌توانیم زمینه ای برای آشناسازی بخشی از این زوار با تاریخ غنی گذشته این منطقه را فراهم خواهیم کرد. 

وی قباق تپه را دیگر ظرفیت استان برای راه اندازی سایت موزه خواند و گفت: طبق کاوش‌هایی که طی سال‌های اخیر در محوطه باستانی قباق تپه صورت گرفته، ردپای اقوام آشوری و سنگ یادمان شاه آشور در این محوطه کشف شده و همین موضوع اهمیت باستانی آن را دوچندان کرده و باستان شناسان زیادی از سراسر دنیا علاقمند به بازدید از این محوطه هستند، لذا بنا داریم که آن را به یک سایت موزه روستایی تبدیل کنیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه به تمرکزی که در ماه های اخیر روی موضوع بافت تاریخی شهر کرمانشاه شکل گرفته نیز اشاره کرد و افزود: در گذشته تصور بر این بود که میراث فرهنگی مانع از توسعه است، اما در واقع  میراث فرهنگی بستری برای توسعه است و ما در بافت تاریخی شهر کرمانشاه در تلاش هستیم تا این امر را به واقعیت تبدیل کنیم. 

وی تصریح کرد: با حمایت های استاندار کرمانشاه برنامه ریزی صورت گرفته تا با احیاء بافت تاریخی کرمانشاه، دو محور گردشگری در این قسمت از شهر داشته باشیم که در حال حاضر عمده تمرکز ما روی محور گردشگری گذرجلوخان است که در محله فیض آباد واقع شده است. 

به گفته این مسئول، طی سال گذشته ۵۰ پروژه مرمتی در میراث فرهنگی استان اجرا شده که بخشی از این پروژه‌ها روی آثار تاریخی واقع شده در بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون گذر جلوخان، سرای همدانی ها، مسجدجامع و ... بوده است. 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه پس از ۵۰ سال بلاتکلیفی نیز گفت: این پروژه به عنوان یک اولویت در میراث فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته و برای این که بتوانیم آن را تکمیل کنیم باید طرح محتوایی داخلی، طرح گرافیک محیطی و معماری پروژه تدوین شود که در حال حاضر یک مشاور روی آن کار می‌کند، اما طرحی که تاکنون به ما تحویل داده مورد قبول قرار نگرفته و ایراداتی داشته است. 

فرمانی در ادامه در رابطه با برنامه ریزی میراث فرهنگی استان برای رونق گردشگری در کرمانشاه نیز عنوان کرد: برای اینکه گردشگری کرمانشاه رونق پیدا کند، باید سه ضلع میراث فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی و مردم در کنار هم قرار گیرند. در حوزه میراث فرهنگی ما اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم، از جمله اینکه با همکاری فرمانداری‌ها توانسته ایم تقویم رویدادهای گردشگری استان را تدوین کنیم تا هرساله تعداد زیادی گردشگر را به استان بکشانیم. 

وی تاکید کرد: از طرفی به منظور معرفی بیشتر استان، برگزاری شب های فرهنگی کرمانشاه در سایر استان‌ها، همکاری بیشتر با دفاتر گردشگری تهران و برگزاری فم تور برای فعالین گردشگری کشورهای چین، روسیه و عراق را در دستور کار قرار داده ایم. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: اگر می‌خواهیم گردشگری کرمانشاه رونق پیدا کند، در کنار فعالیت های میراث فرهنگی سایر دستگاه های ذیربط همچون شهرداری ها نیز باید پای کار بیایند. 

وی یکی از ملزومات توسعه گردشگری استان را فراهم بودن زیرساخت های لازم عنوان کرد و گفت: داشتن حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای مناسب نیز می تواند به رونق گردشگری استان کمک کند. 

فرمانی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پروژه تله کابین هم عنوان کرد: استانداری، شهرداری، نمایندگان و میراث فرهنگی از طریق وزارتخانه در حال پیگیری این پروژه هستند و مقرر شده که شهرداری مشخصات دقیق سه مسیر پیشنهادی خود را در اختیار وزاتخانه قرار دهد تا آنها نیز نظر نهایی خود را اعلام کنند. 

وی در ادامه در رابطه با اقدامات میراث فرهنگی برای حل مشکل رفع نم زدگی تکیه  معاون الملک نیز گفت: امسال از محل اعتبارات ملی حدود چهار میلیارد تومان اعتبار برای تکیه معاون الملک تخصیص پیدا کرده و مقرر شده براساس مطالعاتی که توسط آب منطقه ای انجام شده، تعدادی چاه عمیق حفر شود تا از نفوذ رطوبت به پایه های بنا جلوگیری به عمل آید. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه در خصوص پرونده ثبت جهانی محور ساسانی هم عنوان کرد: مسئول این پرونده را تعیین کرده ایم و در حال جمع آوری  داده‌ها برای تدوین پرونده است. هم چنین برای ادامه کاوش ها، مرمت ها و تعیین عرصه و حریم اعتبار لازم را به این محور اختصاص داده ایم. 

وی در پایان در رابطه با آخرین وضعیت تدوین پرونده اسب کُرد هم گفت: چندسال پیش اسب کُرد به ثبت ملی رسید و پس از آن تاکنون دو جشنواره یکی در کرمانشاه و یکی هم در عراق برای تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کُرد برگزار کرده ایم و مقرر شده در آینده ای نزدیک سفری به کشور عراق داشته باشم تا پیگیری های لازم را برای ادامه تدوین پرونده انجام دهم. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha