• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403022720099
  • خبرنگار : 50223

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان:

۲۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

۲۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در این استان وجود دارد.

سعید طالبی پور روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نشست با خبرنگاران، افزود: ۷۸٠ اثر تاریخی از مجموع دو هزار اثر شناسایی شده در استان در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

وی اظهارکرد: اقدامات زیادی در حوزه میراث فرهنگی انجام شده و در بخش‌های مختلف مانند بافت تاریخی دهدشت، پل تاریخی پاتاوه و پل بریم این موارد را داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از نظارت بر ۱۵ پروژه مرمتی میراث فرهنگی استان خبر داد و گفت: امسال نیز تأمین اعتبار قابل توجهی در استان خواهیم داشت.

طالبی پور تصریح کرد: در دور دوم سفر رئیس جمهوری بالغ بر ۲۱٠ میلیارد تومان برای استان مصوب شد که از این میزان  ۱٠٠ میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت ابلاغ شد و فعال سازی و سرعت بخشی به روند طرح‌ها را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سفر اول رئیس جمهور به استان پنج میلیارد تومان به حوزه میران فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اختصاص یافته بود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برای اولین بار بحث تعیین حریم و عرصه در بافت تاریخی دهدشت با ۳۵ هکتار وسعت را داشتیم، عنوان کرد: داشتن نقشه راه برنامه ریزی بهتر را محقق می‌کند.

طالبی پور در خصوص اشتباه گرفتن استان کهگیلویه و بویراحمد با استان چهارمحال و بختیاری در سطح ملی تاکید کرد: این مسئله به معضلی تبدیل شده است و حتی در مکاتبات اداری رسمی نیز این اشتباه رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: برای معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد کارها و اقدامات خوبی از طریق فضای مجازی، رسانه‌ها، مستندسازی و حضور در نمایشگاه‌ها انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همه بخش‌های استان باید با هم افزایی برای معرفی استان همکاری و کمک کنند و رسانه ها و صدا و سیما می توانند در راستای معرفی استان نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

۲۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

طالبی پور با اشاره به بازدید وزیر میراث فرهنگی از موزه شهر یاسوج، خاطرنشان کرد: ۱۱ میلیارد تومان برای گرافیک محیطی موزه یاسوج در نظر گرفته شد، تجهیزات و زیرساخت‌های موزه تکمیل شده و بحث گرافیکی را تکمیل خواهیم کرد و امیدواریم تا شهریور ماه امسال موزه یاسوج بطور کامل افتتاح و به بهره برداری برسد.

وی در رابطه با میراث فرهنگی واقع شده در مخزن سد خرسان ۳ گفت: تاکنون سه جلسه‌ در خصوص سد خرسان ۳ تقاضا کردیم و تشکیل شد. وزارت میراث فرهنگی در رابطه با ساخت سد خرسان ۳ با توجه به واقع شدن قبرستان‌های دوره ایلامی در مخزن این سد، مخالف است.

وی افزود: اگر بنا باشد سد خرسان ۳ احداث شود باید میراث فرهنگی واقعی در مخزن این سد کاوش و استخراج شوند.

طالبی پور اظهار کرد: طی کاوش‌های صورت گرفته اشیای با ارزشی که به لحاظ تاریخی فوق العاده بودند کاوش شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تاکنون سه فصل کاوش در محدوده مخزن سد خرسان ۳ انجام داده‌ایم.

طالبی پور افزود: سد خرسان ۳ از سوی وزارت میراث فرهنگی با حساسیت کامل در حال دنبال و بررسی بوده و این وزارتخانه روی موضع خود در خصوص ساخت این سد مانده است.

وی در رابطه با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه گردشگری سد شاه قاسم یاسوج بیان کرد: مطالعات طرح گردشگری سد شاه قاسم انجام شده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذار است، البته هم اکنون به صورت بهره‌برداری در اختیار یک نفر گذاشته شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه موزه نفت گچساران بیان کرد: وزارت نفت آمادگی ایجاد و راه‌اندازی موزه نفت گچساران را دارد، زمین این موزه آماده است، سند زمین صادر شده و طرح مطالعاتی نیز انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha