• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022720248
  • خبرنگار : 30147

فرماندار سرخس اعلام کرد

ممنوعیت تردد در ۲ روستای سرخس/۱۴ روستا بر اثر سیلاب دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند

ممنوعیت تردد در ۲ روستای سرخس/۱۴ روستا بر اثر سیلاب دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار سرخس گفت: به دلیل ریزش کوه و از سویی وجود دو بیمار در یکی از روستاهای شهرستان چون نیاز به دارو دارند شاید مجبور شویم از بالگرد استفاده کنیم.

حسن نوری‌زاده در گفت و گو با ایسنا به تشریح آخرین وضعیت شهرستان در خصوص سیلاب و بارش‌ها پرداخت و اظهار کرد: حجم بارندگی‌هایی که از روز گذشته در شهرستان اتفاق افتاد بسیار زیاد و بی‌سابقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: چون از تابستان سال گذشته یکسری اقداماتی در خصوص کاهش اثر تخریبی سیلاب‌ها در چند مسیر از شهرستان سرخس انجام داده بودیم و همچنین گابیون بندی‌هایی که توسط منابع طبیعی انجام شده و از سویی پاک‌سازی مسیر حرکت سیلاب، موجب شد که در شرایط بحرانی امروز بتوانیم تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنیم.

فرماندار سرخس از تماس وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی با وی در خصوص آخرین وضعیت شهرستان سرخس خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه در حوزه شهرستان سرخس هیچ‌گونه خسارت جانی نداشته‌ایم و این جای شکر دارد.

کل حوزه آبریز خراسان رضوی وارد شهرستان سرخس می‌شود

وی با بیان اینکه کل حوزه آبریز خراسان رضوی وارد شهرستان سرخس می‌شود، گفت: امروز دبی آب حدود ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه را از حوزه مرزی شهرستان سرخس داشتیم.

نوری‌زاده از وارد شدن خسارت‌هایی به راه‌ها، ابنیه، زیرساخت‌ها و برخی منازل روستایی خبر داد و افزود: میزان خسارت‌های وارده به بخش‌های مختلف شهرستان پس از پایدار شدن وضعیت برآورد خواهد شد.

ممنوعیت تردد در ۲ روستای سرخس/۱۴ روستا بر اثر سیلاب دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند

وی با اشاره به برقرار بودن تردد در تمامی محورهای مواصلاتی شهرستان سرخس بیان کرد: به دلیل بالا آمدن حجم آب کشف رود در رودخانه تجن و ایجاد تقریباً اختلاف ۵۰ سانتیمتری با کف رودخانه موجب ایجاد نگرانی‌هایی گردید.

فرماندار سرخس تصریح کرد: هرچند ابتدا بر اساس تصمیم‌گیری ستاد مدیریت بحران مقرر شد دو روستای شهرستان هر چه سریع‌تر تخلیه شوند اما پس از بررسی‌های بیشتر و با اقداماتی که در یکی از نقاط انجام شد دیگر نیازی به تخلیه اهالی این دو روستا نشد.

وی اذعان کرد: با اقداماتی که با سرعت صورت گرفت آب فروکش کرده و حدود ۱.۵ متر آب از کف رودخانه پائین رفت و توانستیم بدون اینکه روستا تخلیه شود اقدامات بعدی را انجام دهیم.

نوری‌زاده خاطرنشان کرد: امروز در روستاهای دق بهلول، اسلام قلعه، گنبدلی، سنگر، شیرتپه و منطقه پل خاتون و تمامی مسیرهایی که بیشترین حجم سیلاب را داشتند شخصاً حضور داشته و تدابیر لازم اتخاذ و دستورات لازم داده شد.

ممنوعیت تردد در دو روستا

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان سرخس گفت: هرچند مسیرهای تمامی روستاها باز هستند اما دو روستا یکی معدن چون آب کشف رود از آنجا عبور می‌کند و سطح آب بیش از ۴.۵ متر بالا آمده بود فعلاً تردد به آن روستا و همچنین یک روستای دیگر را به جهت حفظ امنیت شهروندان نداریم.

وی همچنین از وارد شدن خسارت‌هایی به ابنیه روستایی خبر داد و افزود: بیشتر خسارت‌ها و تخریب‌های صورت گرفته مربوط به روستاها است به خصوص مکان‌هایی که محل نگهداری دام و احشام بودند.

نوری‌زاده با بیان اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا تلفات جانی در شهرستان نداشته باشیم، به وضعیت روستای شوریجه علیا که درگیر سیلاب شده بود اشاره کرد و گفت: چون روستای شوریجه علیا در پائین دست سد شوریجه قرار دارد و از سویی آب طبیعی و بارش‌های خود منطقه و همزمان ورود سیلاب مشهد به نقطه اتصالی سرخس را داشتیم عملاً سیل این دو شهرستان با هم ادغام شده و در برخی مناطق آب وارد روستا شد اما خسارت جانی نداشت.

ممنوعیت تردد در ۲ روستای سرخس/۱۴ روستا بر اثر سیلاب دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند

وی با اشاره به اینکه در همان ساعت اولیه سیلاب در روستای شوریجه علیا فرونشست کرد، گفت: اکنون شرایط در روستا عادی و تحت کنترل بوده اما ابنیه جاده نیز آسیب دیده که فردا مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

برق تمامی روستاها وصل شد

فرماندار سرخس در ادامه گفت: هرچند به دلیل سقوط تیرهای برق چند روستا با مشکل مواجه شده بودند اما با تلاش‌های نیروها نیز برقشان وصل شد و اکنون مشکلی ندارند.

وی با بیان اینکه هرچند حدود ۱۴ روستا به دلیل وقوع سیلاب دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند اما خسارت‌ها جزئی بوده است، اذعان کرد: بیشتر خسارت‌ها مربوط به محل نگهداری دام‌ها بوده است.

تمامی پیمانکاران موظفند ماشین‌آلاتشان را در اختیار ستاد بحران قرار دهند

نوری‌زاده حجم بارش‌ها در شهرستان را بی‌سابقه دانست و به وضعیت تجهیزات و امکانات شهرستان اشاره و اظهار کرد: بر اساس دستوری که صادر شد تمامی پیمانکاران دولتی و خصوصی فعال در سرخس موظف شدند ماشین‌آلاتشان را در اختیار ستاد بحران شهرستان قرار دهند.

وی بیان کرد: اعلام کرده‌ایم هر کس بخواهد از این دستور تخطی کند نخواهیم پذیرفت و با بخشداران و اعضاء ستاد مدیریت بحران هماهنگ شده تا اگر کسی ماشین‌آلات را در اختیار قرار نداد خودروها را برای خدمات‌رسانی به مردم ببرند.

فرماندار سرخس در همین خصوص گفت: خوشبختانه پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سرخس، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شهرستان و همچنین پیمانکاران سد شوریجه و سایر پیمانکاران ابنیه و جاده همکاری بسیار خوبی داشته‌اند.

وی افزود: با توجه به حجم بارندگی‌ها و خسارت‌هایی که در مشهد داریم سعی کرده‌ایم که با مدیریت خودمان و امکانات و توانمندی‌هایی که در شهرستان وجود دارد خیلی استان را درگیر شهرستان نکنیم.

زیر برخی از جاده‌ها خالی شده است

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان سرخس عنوان کرد: به دلیل ریزش کوه و از سویی وجود دو بیماری که نیاز به دارو دارند شاید نیاز باشد برای یکی از روستا از بالگرد استفاده کنیم. در حال حاضر داروی بیماران تهیه شده و مشکلی نیست.

ممنوعیت تردد در ۲ روستای سرخس/۱۴ روستا بر اثر سیلاب دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند

وی با بیان اینکه اگر مسیر بازگشایی نشود مجبور خواهیم بود روستا را از طریق مسیر هوایی پوشش دهیم، ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از جاده‌ها را آب برده و زیر محورها خالی شده از شهروندان درخواست داریم اگر کار ضروری ندارند در شب از تردد پرهیز کرده و در روز بروند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha