• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403022820354
  • منبع : فضای مجازی

جراحی ربات سونی روی یک دانه ذرت با دقت حیرت‌انگیز

جراحی ربات سونی روی یک دانه ذرت با دقت حیرت‌انگیز

شرکت سونی ویدیویی را منتشر کرده که در آن ربات جراح جدید این شرکت مشغول انجام یک جراحی فوق‌ دقیق روی یک دانه ذرت است.

به گزارش ایسنا، در این ویدئو، یک ربات جراح را می‌بینیم که با ظرافت هرچه تمام‌تر، ابتدا یک برش روی دانه ذرت ایجاد کرده و سپس آن برش را با بخیه می‌دوزد. این اولین دستگاه در نوع خود است که به طور خودکار می‌تواند ابزارهای مختلف خود را تغییر دهد.

به نقل از نیواطلس،‌ معرفی چنین ابزاری می‌تواند یک انقلاب بزرگ در زمینه جراحی‌های بسیار دقیق مثل جراحی‌های فوق میکروسکوپی(Supermicrosurgery) باشد. در این نوع جراحی‌ها، متخصصان بر روی عروق خونی و اعصاب بسیار کوچک با قطرهای بسیار کمتر از ۱ میلی متر(۰,۰۴ اینچ) کار می‌کنند. مشخصاً برای انجام چنین جراحی‌هایی به وجود دستانی فوق‌العاده ثابت و بدون لرزش نیاز است. در حال حاضر جراحان در اغلب موارد برای انجام آن از میکروسکوپ استفاده می‌کنند و با وجود پیشرفت‌های متعدد، استفاده از ربات‌های دارای اپراتور و غیر هوشمند به جز محصولات چند شرکت مثل Intuitive Surgical و Stryker چندان رواج پیدا نکرده است.

البته برتری سونی در ساخت دوربین و نمایشگر این ابزار، باعث شده ‌است این شرکت از رقبای خود پیشی‌بگیرد. نمونه آزمایشی این محصول به چند سنسور حساس به فشار مجهز است که در دستان جراح یا اپراتور قرار می‌گیرد و می‌تواند با نرخ تأخیر بسیار اندک، حرکات او را به بازوهای مکانیکی انتقال دهد. تصویر موضع تحت جراحی هم با کمک یک سیستم تصویربرداری استریوسکوپ سه‌بعدی با رزولوشن ۴K به جراح منتقل می‌شود. به علاوه، جراح به کمک نمایشگرهای OLED طراحی شده در قالب یک هدست واقعیت مجازی، تصویر دریافتی از موضع جراحی را به وضوح مشاهده خواهد کرد.

به گفته سونی، این ربات جراح می‌تواند حرکات مختلف را از یکدیگر متمایز کند. برای مثال هنگام بخیه زدن روی رگ‌های بسیار نازک، ربات به حالت دقیق منتقل می‌شود ولی مثلاً هنگام کشیدن نخ بخیه، میزان دقت آن کمتر می‌شود. همانطور که اشاره شد، دیگر ویژگی مهم این ربات، جابجایی سریع بین ابزارهای مختلف جراحی است که می‌تواند در کمتر از ۱۰ ثانیه صورت می‌گیرد.

گفتنی است که آزمون‌های بالینی ربات جراح سونی امسال در دانشگاه علوم پزشکی Achi ژاپن انجام شد. در جریان این آزمایش‌ها، این ربات توانست پیوند بین دو رگ(آناستوموز عروقی) با قطر حدودی ۰/۶ میلی‌متر را در نمونه حیوانی برقرار کند. گفته می‌شود که روند تحقیق و توسعه روی این ربات همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha