• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403022820530
  • منبع : نمایندگی سمنان

امام جمعه سمنان:

دست مسئولان در مشوق‌های جمعیتی نلرزد

دست مسئولان در مشوق‌های جمعیتی نلرزد

ایسنا/سمنان امام جمعه سمنان از سونامی جمعیت به عنوان یک دسیسه آمریکایی_ صهیونیستی نام برد و گفت: روند سالمندی، طلاق، افزایش میانگین سن ازدواج و افزایش ناباروری‌ها عوامل چهارگانه منجر به سونامی جمعیتی در استان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در خطبه های نماز جمعه سمنان، از رشد پایین جمعیت به عنوان یکی از مشکلات جدی در کشور و خصوصا استان سمنان نام برد و اظهار کرد: مسوولان برای رفع مشکلات جمعیتی باید مشوق های دولتی را انجام دهند.

وی به اهمیت این سیاست های تشویقی و نقش آن در افزایش جمعیت و فرزندآوری پرداخت و افزود: نباید دست مسئولان در اجرای این مشوق های قانونی بلرزد.

امام جمعه سمنان با اشاره به مهمترین دلایل آنچه سونامی جمعیت می خواند گفت: در مجموع چهار عامل آمار بالای طلاق، سونامی سالمندی، ناباروری، و بالا بودن میانگین سن ازدواج، از اصلی‌ترین عوامل موثر در کاهش جمعیت در ایران و استان سمنان هستند.

وی با اشاره به افزایش ناباروری ها در کشور ادامه داد: ناباروری از علل اصلی کاهش جمعیت است. متاسفانه متوسط نرخ ناباروری در کشور ما سه برابر میانگین های جهانی است.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: تنها در یک سال گذشته بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار زن نابارور در سراسر کشورمان شناسایی شده است که رقم بسیار بالایی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی یکی از عوامل موثر در کاهش فرزندآوری را سیاست های اشتباه گذشته ارزیابی و تصریح کرد: افزایش میانگین سن ازدواج یکی از دلایل مشکلات جمعیتی در کشور است.

وی گفت: متاسفانه این سیاست به ظاهر با هدف حمایت از حقوق کودکان در قوانین بعد از انقلاب گنجانده شد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه در سال ۱۳۶۵ به ازای هر زن ۶.۵ فرزند در کشورمان وجود داشته اما روند کاهش فرزندآوری ها در ایران به جایی رسید که تعداد فرزندآوری ها به ۱.۶ دهم فرزند به ازای هر زن در کشور رسید.

وی سالمندی و پیری جمعیت را دیگر مشکل جدی کشور در سونامی جمعیتی امروز برشمرد و با اذعان به اینکه سالمندی کشورمان را به شدت تهدید می کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه روند جمعیتی به جایی رسیده که به تدریج جمعیت افراد مسن در حال پیشی گرفتن از جمعیت جوانان است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات استان سمنان در حوزه جمعیتی بیشتر از دیگر استان‌هاست اضافه کرد: متاسفانه استان سمنان در سیاهچاله کمبود جمعیت قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در استان، به تلاش های دشمنان برای ضربه زدن به نظام از طریق سیاست های جمعیتی اشاره کرد و گفت: دنیای استکبار از گذشته برای کاهش جمعیت در کشورها و از جمله در کشور ما برنامه ریزی داشته است.

مطیعی اظهار کرد: در همین ارتباط کسینجر وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سال ۱۹۷۴ میلادی یک سند با هدف تامین منافع امریکا، در خصوص برنامه ها و فعالیت های متمرکز بر پیامدهای رشد جمعیت دیگر کشورها ارایه می‌کند که در آن قدرت گرفتن کشورهای رقیب آمریکا از طریق مواردی همچون افزایش جمعیت، افزایش بهره‌برداری از منابع خام و رشد اقتصادی ارزیابی می شود و در این سند عنوان می شود که روند رشد جمعیت رقبای امریکا به سود آمریکا نبود و آنها دیگر نمی‌توانند به دیگر کشورها مسلط باشند.

وی عنوان کرد: این سند تا سال ۲۰۰۰ میلادی مهمترین تهدید فرامرزی آمریکا بود که سه راهبرد برای آن عنوان شده است.در واقع کاهش فرزندآوری دیگر کشورها از راه برنامه تنظیم خانواده، از دسیسه‌های آمریکا برای کاهش جمعیت دیگر کشورها بود. در این سند به سران کشورها تلقین می‌شد که نیروی انسانی و جمعیت بیشتر به‌مثابه مشکلات اقتصادی و نیروی بیکار بیشتر است.

وی همچنین به ترویج برنامه «دو فززند کافی است» در پیش از انقلاب و تدام آن در سال های بعد پرداخت و اظهار کرد: این برنامه دنیای استکبار قبل انقلاب چندان اثرگذار نبود اما در دوران پس از انقلاب کم کم کار خود را پیش برد.

وی اضافه کرد: امریکایی ها در مسیر اجرای این سند، در دیگر کشورها شعارهایی مانند «ارتقای حقوق زنان» و ترویج افکار فمینیستی که در ظاهر به دنبال پیشرفت و حضور اجتماعی بیشتر زنان بود را دنبال کردند.

نماینده ولی فقیه در استان به تلاش های صهیونیست ها برای تحقق این سند اشاره و بیان کرد: امروز همه ما وظیفه داریم این توطئه رژیم صهیونیستی و استکبار را خنثی کنیم.

وی ادامه داد: آمریکایی ها و صهیونیست ها به تولید نسل در کشورهای خود، بیشترین اهمیت را می دهند اما برای کشورهای دیگر و از جمله جمهوری اسلامی ایران ،سیاست سونامی کمبود جمعیت را پیگیری و ترویج می دهند.

وی در بخش دیگری به خدمات کانون های رضوی در سراسر کشور و از جمله استان سمنان پرداخت و اظهار کرد: این کانون ها در طول سال منشا خدمات شایانی در استان بودند.

مطیعی با تقدیر از خادمیاران و یاوران رضوی فعال در استان از عموم مردم خواست با کمک و همکاری به این کانون ها به نشر فرهنگ رضوی و اهل بیت(س) بیش از پیش کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha