• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403022820593
  • منبع : نمایندگی خوزستان

پایگاه میراث ‌فرهنگی «جوبجی» آغازبه‌کار کرد

پایگاه میراث ‌فرهنگی «جوبجی» آغازبه‌کار کرد

ایسنا/خوزستان بررسی، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی پایگاه‌های میراث فرهنگی جهانی و ملی، بررسی، هدایت و نظارت بر فرایند تهیه طرح‌ و اجرای اقدامات حفاظت، مرمت، احیا و بهره‌برداری از آثار پایگاه‌های میراث فرهنگی ملی و جهانی، نظارت و کنترل فنی اقدامات حفاظتی و اجرایی پایگاه‌های میراث فرهنگی ملی و جهانی از جمله کارهایی است که در پایگاه میراث فرهنگی انجام می‌پذیرد.

منطقه جوبجی (دهیور) در رامهرمز در شرق خوزستان محوطه‌ای است که گنجینه معروفی از دل آن توسط باستان‌شناسان بیرون آمد؛ گنجینه طلایی و مفرغی حاکم عیلامی رامهرمز در روستایی به نام جوبجی در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ کشف شد. این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی تخمین زده شده است.

به گزارش ایسنا، کاوش‌های هیات باستان‌شناسی به سرپرستی دکتر آرمان شیشه‌گر در منطقه جوبَجی رامهرمز در استان خوزستان در سال ۱۳۸۶منجر به کشف آرامگاهی شد که در آن ۲ تابوت متعلق به ۲ زن عیلامی از نزدیکان پادشاه عیلامی نو یعنی «فرزند این دد» وجود داشت که همراه آنها برخی اسباب و زیورآلات دفن شده بود.

«شیشه‌گر» در آن زمان توضیح داده بود که تپه جوبجی دارای آثاری از دوره اشکانی است که لایه اشکانی آن دچار آسیب فراوانی شده اما لایه عیلامی که آرامگاه یافت شده در سال ۱۳۸۶ در آن قرار دارد در بستر طبیعی رودخانه بوده و آسیب کمتری متوجه آن شده است.

او در سال ۸۸ برای عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم محوطه باستانی جوبجی شهرستان رامهرمز راهی استان خوزستان شد و در اوایل سال ۱۳۹۴ تعیین حریم کرد و نقشه و عکس را نیز در پرونده‌ای تکمیل شده ارائه داد.

از سوی دیگر، کشفیات محوطه جوبجی باعث اهمیت بین‌المللی و جهانی این محوطه شد، اما پژوهش‌ها در این محوطه با رونق چندانی همراه نشد و به دلایل مختلف تداوم نیافت.

قرار بود این محوطه از سال ۸۹ به پایگاه تبدیل شود اما به دلایلی عملی نشد تا در اسفند ۱۴۰۲ خبر رسید که با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و با موافقت مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی مجوز تاسیس پایگاه استانی محوطه جوبجی رامهرمز صادر شد.

در سال‌های گذشته با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و وزارت امور خارجه، آثار باستانی کشف‌شده از محوطه باستانی جوبجی رامهرمز به همراه آثار تاریخی به دست آمده از دیگر محوطه‌های باستانی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی در چند کشور اروپایی به نمایش درآمد که این نمایشگاه‌ها با استقبال مردم و پژوهشگران بین‌المللی قرار گرفت مواجه شد.

از محوطه باستانی جوبجی (دهیور) رامهرمز آثاری از دوره‌های عیلامی، اشکانی و اسلامی به دست آمده و یکی از آثار مهم این محوطه قنات‌های تاریخی دهیور هستند که بخشی از آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی منطقه را تامین می‌کند.

پایگاه میراث ‌فرهنگی «جوبجی» آغازبه‌کار کرد

اکنون با حکم محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث ‌فرهنگی خوزستان، برای محمد اسکندری به عنوان سرپرست پایگاه استانی محوطه جوبَجی رامهرمز این محوطه باستانی به‌طور رسمی صاحب پایگاه میراث ‌فرهنگی شد.

محمد اسکندری دارای مدرک کارشناسی‌ارشد باستان‌شناسی است و در سوابق خود مدیر پروژه جوبجی رامهرمز، سرپرست هماهنگی پایگاه‌های ملی و جهانی خوزستان، سرپرست هیات بررسی و شناسایی دشت رامهرمز (ساحل چپ رودخانه اعلا) در سال ۹۹ و پژوهش درخصوص راه‌ها و شبکه‌های ارتباطی را دارد. او همچنین در پژوهش‌های باستان‌شناسی مانند کاوش در محوطه جوبجی و تَل‌بُرمی و سَرتُلی و محوطه‌های دیگر و بررسی باستان‌شناسی در مناطق مختلف شرکت داشته است.

پیش از این با درخواست و پیگیری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان و موافقت مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارتخانه مجوز ایجاد پایگاه استانی محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز در بهمن‌ سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده بود. از تاریخ ابلاغ مجوز ایجاد پایگاه تاکنون اتاق‌هایی در عمارت صمیمی رامهرمز (امیرسپهدار) مرمت شده و امکانات اداری اولیه برای تاسیس پایگاه تجهیز شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۹ ۱۱:۵۱

با سلام لطفا برای مردم رامهرمز هم این آثار تاریخی را بیشتر جهت بازدید بگذارید

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۹ ۱۷:۲۴

چرا درکشورهای اروپایی به نمایش گذاشته شده اما در خود ایران کمتر کسی از آن اطلاع دارد