• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403022920730
  • خبرنگار : 50622

ضرورت توجه به استانداردها و سویه‌های بومی در تولید محصولات پروبیوتیکی 

ضرورت توجه به استانداردها و سویه‌های بومی در تولید محصولات پروبیوتیکی 

ایسنا/البرز رئیس مرکز تحقیقات پروبیوتیک و مکمل‌های غذایی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ارگان‌های نظارتی باید بر رعایت استانداردها در تولید محصولات و مکمل‌های پروبیوتیکی نظارت داشته باشند.

دکتر هادی پورجعفر در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: چالشی که در سطح جامعه و تولید محصولات پروبیوتیک با آن مواجه هستیم، این است که آیا این تولیدکنندگان استانداردهای یک محصول پروبیوتیک را رعایت می‌کنند، آیا نظارتی برای محصولاتی که مصرف کننده برای آن هزینه زیادی می‌کند وجود دارد یا خیر و اینکه دز مناسبی که مورد انتظار و استاندارد ماست، تا لحظه مصرف پروبیوتیک‌ها در محصول تامین شده است یا خیر.

این محقق در حوزه غذاهای فراسودمند و پروبیوتیک‌ها ادامه داد: چون اگر محصول استانداردهای مورد نظر را نداشته باشد، به مرور زمان تعداد باکتری‌های محصول کاهش پیدا می‌کند بنابراین باید از سویه‌هایی در تولید انتخاب شده باشد که شرایط نامساعد معده‌ای و روده‌ای را تحمل کند. لذا ارگان‌های نظارتی باید بر رعایت این استانداردها نظارت داشته باشند تا محصولات بی کیفیت و یا فقط به اسم پروبیوتیک تولید و توزیع نشود.

وی در ادامه اظهار کرد: چالش بعدی که در کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در رابطه با تولید است، استفاده از سویه‌هایی بومی پروبیوتیکی است. معمولا توصیه این است که در هر کشور و منطقه‌ای که محصول پروبیوتیک تولید می‌شود، معمولا از سویه‌های بومی همان منطقه، محصولات پروبیوتیک را تولید کنند.

دکتر پورجعفر گفت: ولی مساله‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر برخی از کارخانجات تولید کننده به صرف جداسازی سویه‌های پروبیوتیکی از محصولات تخمیری مثل ماست و پنیر یک منطقه و نشان دادن اینکه ویژگی‌های اولیه یک پروبیوتیک را دارد، آن را معرفی می‌کنند و در مکمل‌ها و استارت‌ها وارد بازار می‌کنند. در حالی که جداسازی یک سویه پروبیوتیکی و وارد کردن آن به چرخه تولید یک محصول به این سادگی نیست و این اولین قدم است.

رئیس مرکز تحقیقات پروبیوتیک و مکمل‌های غذایی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: در مراحل بعدی باید بعد از مطالعات آزمایشگاهی روی محصول پروبیوتیکی مطالعات حیوانی انجام شود و سپس به مرحله کارآزمایی بالینی که ممکن است سال‌ها طول بکشد، وارد شود. از طرفی ایمنی سویه پروبیوتیک هم باید به اثبات برسد و اینکه دارای ثبات ژنتیکی هست یا خیر. همچنین تایید و تاییدیه لازم از مخازن ژنتیکی و مراکز تحقیقاتی جهانی هم گرفته شده باشد.

وی ادامه افزود: متاسفانه این موارد در کشور ما انجام نمی‌شود. تولید محصولات پروبیوتیکی در کشور ما به دو فرم است یکی سویه‌های تایید شده و توسط مخازن پروبیوتیک جهانی به صورت استارتر یا هر شکل دیگر وارد کشور می‌شود و تاییدیه داشته و استفاده می‌شوند. اما در برخی موارد برخی از شرکت‌ها سویه‌های بومی را جداسازی می‌کنند که اگر تمام مراحلی که ذکر شد و لازم است را سپری کرده باشد با اخذ تاییدیه ها مشکلی نخواهد داشت. اما اگر تا تمام مراحل را در تولید خود طی نکرده باشند، اشکال دارد و محصول باید از چرخه تولید خارج شوند این موضوع در تولید مکمل‌های و محصولات پروبیوتیکی به جد باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha