• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403022920738
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

ماسوله جنوب ایران کجاست؟

این روستای گردشگری را باید دید

این روستای گردشگری را باید دید

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد می‌خواهیم روستای پلکانی را به شما معرفی کنیم؛ که به ماسوله جنوب ایران معروف است.

می‌خواهیم روستایی پلکانی که به ماسوله جنوب ایران شهرت دارد را به شما معرفی کنیم. این خبر را بخوانید تا به شما بگوییم روستای کریک کجاست، چه دیدنی‌هایی دارد و چگونه می‌توانید به این روستای گردشگری سفر کنید.

روستای کریک همچون روستای ماسوله، بافت پلکانی دارد، طبیعت زیبا و جذابی دارد و حال‌وهوای خوشی را برای‌تان به همراه می‌آورد.

«فرشید کرمی»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: در ادبیات معماری ایران اسلامی این روستا را روستاهای ماسوله‌ای می نامند، که از این تیپ معماری در چهارگوشه ایران زمین می توان نمونه‌های بسیاری را مشاهده کرد.

وی افزود: مردمان روستایی کَریَک زیبا در شهرستان دنا مردمانی لر زبان و از زاگرس نشینان جنوبی به شمار می آیند. روستای"کَریَک" یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود. روستای "کَریَک" از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود می‌شود. روستای کوهستانی کریک در حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

این روستای گردشگری را باید دید

کرمی اظهارکرد: یکجانشینی در این منطقه به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط می‌شود. عبور شاهراهی تاریخی از ۱۵ کیلومتری "کَریَک"، سبب رونق گرفتن تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این روستا زمستانی سخت پر برف و بارانی دارد و تابستانی خنک و دلنشین که درختان سیب، انگور، هلو و همچنین سپیدارهای سربه فلک کشیده، خود زیبایی دو چندانی به روستا بخشیده است.

کرمی گفت:‌ معماری روستای کَریَک به شکل پلکانی است طوری که بام هر خانه حیاط خانه بالایی است. در روستا یک رشته قنات قدیمی وجود دارد که جزء آثار تاریخی و فرهنگی استان به شمار می رود.

وی ادامه داد: وجود مزارع کشت برنج و وجود دره‌ای با چشم انداز طبیعی بکر و زیبا روستای کَریَک که در آن رودخانه‌ای که از ارتفاعات دنا سرچشمه می گیرد، به آن جلوه ای زیبا و خاص بخشیده است که چشم هر بیننده و توریست و گردشگری را به خود خیره می کند.

این روستای گردشگری را باید دید

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌شود و گروهی از مردم روستا نیز در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

کرمی تاکید کرد: روستای کَریَک در یک ناحیه کوهستانی، بر روی شیب ملایمی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اکثر خانه‌های این روستا عموماً یک طبقه و با دیوارهای ضخیم ساخته شده‌اند. در بافت قدیمی روستا واحدهای مسکونی دو طبقه و کوچک نیز وجود دارد. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های قدیمی چوب، خشت و گل است.

وی اظهارکرد: روستای خوش آب و هوای کَریَک که در میان دره باصفای کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت واقع شده، یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از جمله جاذبه‌های مذهبی و تاریخی این روستا می‌توان به آرامگاه امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق و بقعه نیمه مخروبه امام‌زادگان علی(ع) و شاه نعمت‌الله در ارتفاعات اطراف روستا اشاره کرد. صنایع دستی روستای کریک مشتمل بر انواع قالی و گلیم با طرح‌ها و نقوش زیباست.

این روستای گردشگری را باید دید

کرمی بیان کرد: روستای «کَریَک» روستای نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است و می‌تواند در جذب گردشگران و توریست‌ به این استان نقش موثری داشته باشد.

شاید کهن‌ترین آداب این روستا را می‌توان مراسم شاهنامه‌خوانی در شب بزرگان روستا دانست و مراسم مذهبی همچون تعزیه خوانی در ماه محرم با رسم و رسوم خاص خود در زیارتگاه برگزار می‌شوند. مردم این روستا روز اول عید را در کنار امامزاده عسگر می‌گذرانند و برای باقی سال خود خیر و برکت را آرزو می‌کنند. در مراسم شاد حنا بندان و عروسی نیز صدای شادی در روستا طنین‌انداز می‌شود.

برای اقامت در این روستا اقامتگاه بومگردی و کمپینگ وجود دارد.

بهترین فصل سفر به روستای کریک

روستای کریک در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و بهترین فصول بازدید از آن بهار و تابستان است.این روستا در فصول بهار و تابستان و پاییز دارای آب و هوایی مطبوع و ملایم است و آب و هوای مطبوع و کوهستانی آن را به یکی از ییلاقات منطقه تبدیل کرده است. در فصل پاییز لباس رنگارنگ طبیعت تصویر تازه‌ای در روستا ایجاد می‌کند و مناظر زیبایی در آن دیده می‌شود؛ اما سرمای هوا ممکن است آزاردهنده باشد. در زمستان آب و هوای سرد و خشک مانعی برای قرار گرفتن این روستا در لیست مقاصد سفر است.

این روستای گردشگری را باید دید

سوغات و صنایع دستی روستای کریک

زندگی مردم روستای کریک از زراعت، دامداری و باغداری تامین می‌شود. گندم، جو، عدس، برنج، انگور، هلو، گیلاس و زردآلو از محصولات این روستا هستند و شیر، ماست، روغن حیوانی و کشک کریک هم شهرت بسیاری دارد. زنان روستا به بافت گلیم، قالی، جاجیم، گبه و قالیچه، سوزندوزی و سبدبافی مشغول هستند و می‌توانید تولیدات آنها را به عنوان سوغات بخرید.

در فصل بهار مردم روستا راهی دشت و کوهستان می‌شوند تا در کنار هم گیاهان دارویی، ریواس، لُپُ، گَنَبو، بَنِه، کَنگَر، تمشک، بلوط و کاردِه را جمع کنند و با خود به روستا بیاورند. این گیاهان هم سوغات خوبی از کریک به شمار می‌روند. چشیدن طعم کَلگ، نان محلی، برنج کنگری و آش کارده را در روستای کریک تجربه کنید.

به گزارش ایسنا، روستای «کَریَک» از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر سی‌سخت، مرکز این شهرستان و ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha