• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403022920753
  • خبرنگار : 50004

رئیس کمیسیون صنایع، احداث و انرژی اتاق بازرگانی تبریز:

تولیدکنندگان میان انبوهی از بخشنامه‌ها و ماده‌های قانونی گم شده‌اند

تولیدکنندگان میان انبوهی از بخشنامه‌ها و ماده‌های قانونی گم شده‌اند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس کمیسیون صنایع، احداث و انرژی اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه تولیدکنندگان بین انبوهی از بخشنامه‌ها، ماده‌های قانونی و تبصره‌ها گم شده‌اند، گفت: در استان آذربایجان شرقی بیش از ۹۰ درصد از اهالی صنعت در بخش خصوصی، فعال هستند و کم‌تر استانی را می‌توان یافت که اینطور باشد. باید طوری زمینه‌سازی شود که تولید به سود تولیدکننده و صنعتگران بوده و یارانه صرفا به تولید اختصاص داده شود.

یونس اکبرپور پایدار در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کمیسیون صنعت، انرژی و احداث، یکی از کمیسیون‌های فعال اتاق بازرگانی تبریز به شمار می‌آید، گفت: تمامی صنایع عضو اتاق بازرگانی می‌توانند به عضویت این کمیته نیز درآیند.

وی ادامه داد: اعضای ثابت کمیسیون صنعت، انرژی و احداث را ۱۵ انجمن تشکیل می‌دهند و اعضای متغیر نیز بسته به موضوع مورد بررسی، دعوت می‌شوند.

رئیس کمیسیون صنعت، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به مصوبه طرح آمایش آماری در این کمیسیون، گفت: برنامه‌ریزی‌ها در راستای پایش آماری استان، انجام شده است. در سال‌های گذشته با مشکل کمبود برق در فصل تابستان و کمبود گاز در فصل زمستان روبرو بودیم؛ به همین دلیل، کمیته انرژی در این کمیسیون راه‌اندازی شد و ما راهی جز رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم و طی جلسات و سمینارهای متعدد در کمیته انرژی بر لزوم رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، تاکید شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعمال جریمه برای صنایعی با بیش از یک مگاوات مصرف برق و افزایش یک درصدی این جریمه همه ساله، سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های پاک و مصرف بهینه انرژی، مورد تایید قرار گرفت. با توجه به هدررفت ۱۰ الی ۱۵ درصدی انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنایع و ...، مصرف بهینه انرژی به اندازه ایجاد یک نیروگاه، کارساز خواهد بود.

وی در ادامه، ارتباط متقابل دانشگاه‌ها و صنایع را در جلوگیری از اتلاف منابع انرژی موثر عنوان کرد و با اشاره به طرح بورسیه تحصیلی، گفت: در این راستا کمیته ارتباط با صنعت با حضور روسا، واحدهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی تشکیل و تفاهنامه‌ای در این خصوص منعقد شده و به امضای طرفین رسید که از سال جاری اجرایی می‌شود.

اکبرپور پایدار افزود: بر اساس این طرح، دانشجویان از ترم سوم تحصیلی با اخذ معرفی‌نامه حداقل یک روز از هفته را در واحد صنعتی حضور یافته و از دریافت دستمزد و خدمات بیمه نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی، هدف از انعقاد تفاهنامه فی‌مابین اتاق بازرگانی و واحدهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها را تربیت نیروی متخصص انسانی در رشته‌های فنی_مهندسی، تضمین آینده شغلی و گذراندن واحدهای درسی عملی در کنار دانش تئوری و بهره‌مندی از این افراد در واحد تحقیقات و توسعه صنایع، تعریف پروژه‌های تخصصی توسط دانشجویان و استفاده از دانش تئوری، عنوان کرد.

رئیس کمیسیون صنعت، انرژی و احداث، اظهار کرد: بر اساس این تفاهنامه، آماده پذیرش راهکارها و ایده‌ها به منظور توسعه صنایع مختلف از صنایع کفش و چرم گرفته تا قطعات خوردو از سوی واحدهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و دانشجویان بورسیه شده هستیم و شرکت در نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازدید از آن‌ها جهت ایده گرفتن و بهره‌مندی از تجارب سایر صنایع در کنار این امر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی، اهمیت ارتباطات بین‌المللی در ارتقای صنعت را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: با دیوار کشیدن دور خودمان نمی‌توان راه به جایی برد.

وی در ادامه، کمبود منابع انرژی مانند برق و گاز و فراهم نبودن زیرساخت‌ها را از برخی موانع پیش روی صنعت، عنوان کرد و گفت: بسیاری از بخشنامه‌های ارسالی و سامانه‌های پرهزینه‌ای که صنعتگران با آن روبرو هستند، بخش صنعت را دچار چالش‌ و تولیدکنندگان و صنعتگران را دچار فرسودگی شغلی و کمبود انرژی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha