• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022920962
  • خبرنگار : 50642

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی:

«موزه» امروز نافذترین رسانه در دنیا است

«موزه» امروز نافذترین رسانه در دنیا است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: امروزه در دنیا موزه نافذترین رسانه است و جهت‌گیری خاصی را به دنبال دارد، باید این جهت‌گیری را به صورت مطلوبی برای تمامی مردم ایران تعمیم دهیم و با دقت این جهت‌گیری را در مسیر درست انتخاب کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی امروز ۲۹ اردیبهشت‌ماه، در آیین نکوداشت «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی» که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت اظهار کرد: در قرآن عبارات متعددی از یاد کردن انسان بیان شده است و خداوند بارها انسان را به یاد کردن تاریخ و تمدن خود فرا خوانده است؛ لذا معلوم می‌شود که این یاد کردن خط راهبردی است و باید این خط دنبال شود.

وی افزود: در قرآن به خواندن تاریخ و مطالعه آثار تاکیدات بسیاری شده و در این میان جهت‌گیری مناسبی ارائه شده است؛ زیرا جهت‌گیری باعث نتیجه امر می‌شود. با توجه به اینکه امروزه موزه در دنیا نافذترین رسانه است و جهت‌گیری خاصی را به دنبال دارد باید این جهت‌گیری را به صورت مطلوبی برای تمامی مردم ایران تعمیم دهیم و با دقت این جهت‌گیری را در مسیر درست انتخاب کنیم.

حسینی گفت: جهت‌گیری قرآنی در خصوص تاریخ، تمدن و مطالعه این آثار تربیت‌سازی و تعالی انسان است، بنابراین باید تلاش کنیم که پیشینه تمدنی را برای مردم به خوبی نمایان کنیم؛ زیرا آموزش شعار موزه‌ها و پژوهش عملکرد آن است.

وی ادامه داد: بنابراین برای این دو موضوع مهم باید به جهت‌گیری آن توجه ویژه‌ای شود. باتوجه به این موارد بایستی در این میان انسان‌های کاربلدی برای جهت‌گیری موزه‌ها به ایفای نقش بپردازند و در این فعالیت سهیم شوند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: موزه جامع رضوی آستان قدس رضوی با بیش از ۸۰ هزار متر مربع شروع به فعالیت کرده است و مردم باید برای ثمر بخشیدن این موزه کمک کنند؛ چراکه موزه جامع رضوی باید مکمل زیارتی و معرفتی باشد.

وی اضافه کرد: به این دلیل که سالانه ۳۰ میلیون زائر به مشهد مشرف می‌شوند و باید با این امر آشنا شوند تا در خصوص سیره اهل بیت(ع) آگاهی یابند و به کمک آن جهت‌گیری قرآنی، با تاریخ و تمدن خود آشنا شوند.

وی با توجه به سخن امام رضا(ع) در این باره خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در این خصوص فرموده‌اند «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛ خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند». گفتم «چگونه امر شما را زنده کند؟» فرمود «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی‌های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می‌کردند»، بنابراین باید تلاش کنیم تا موزه آستان قدس رضوی را مکمل زیارت حضرت قرار دهیم تا امر امامان را زنده کنیم.

حسینی افزود: مقام معظم رهبری در خصوص حرم ثامن الحجج فرموده‌اند «حرم مطهر رضوی موزه زنده است»، بنابراین باید اساتید در این امر سهیم شوند و با کارشناسی‌های خود برای موزه جامع رضوی و حرم مطهر موثر باشند. موزه‌های آستان قدس رضوی دارای ۱۷ گنجینه مختلف است که آثار آن در سال‌های اخیر تغییری نیافته است؛ به عنوان مثال موزه قرآن ۴۰ سال است که قرآن‌های آن تغییر نیافته است و تنها مرمت شده‌اند،ۀ اما امسال این امر تغییر یافته است و از میان 23 هزار قرآن ۱۱۴ قرآن را بر اساس خط، قدمت و آرایه‌های هنری انتخاب کرده‌اند. لذا این امر باید تعمیم یابد و در ۱۷ گنجینه تغییرات مطلوب و به روزی صورت گیرد؛ زیرا مشهد ظرفیت بسیاری دارد و اگر این امور در جوار امام رضا(ع) تبیین شود، تاثیرپذیری بسیاری دارد و مردم می‌توانند در کنار زیارت با تمدن و تاریخ خود نیز آشنا شوند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص ثبت آثار موزه‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: در سال‌های اخیر نشریه تخصصی موزه منتشر شده است و کتابی تحت عنوان جام جهانی آثار موزه‌ای که به ثبت رسیده است در این کتاب لیست و معرفی شده است. همچنین ۳۵ اثر از موزه‌های آستان قدس به ثبت ملی رسیده است و موضوع زیارت که موضوعی کلیدی است یکی از امور در حال به ثبت رسیدن جهانی است.

وی عنوان کرد: درصدد هستیم به صورت دوره‌ای موزه‌های آستان قدس رضوی را تغییر دهیم و به‌روزرسانی کنیم، بنابراین از تمامی صاحب‌نظران در این زمینه درخواست داریم که به صورت خادم علمی با آستان قدس همکاری کنند و در این راستا تاثیرگذار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha