• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403022920971
  • خبرنگار : 80001

/جام رسانه امید/

علیرضا جعفرپور: ایران بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین در جهان را دارد

علیرضا جعفرپور: ایران بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین در جهان را دارد

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: در حال حاضر از وابستگی به واردات بنزین بی‌نیاز شده‌ایم و پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین تولیدکننده بنزین در جهان است. همچنین در دو سال اخیر صادرات گاز مایع ما نسبت به گذشته حدود ۶.۵ برابر شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا جعفرپور در اختتامیه رویداد «جام رسانه امید» اظهار کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات کشور است و بزرگترین تولیدکننده بنزین در جهان است و ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند. این پالایشگاه به دست توانمند مهندسان و کارگران ایرانی ساخته شده است.

وی افزود: حدود ۶۵ درصد میعانات گازی که از پارس جنوبی استحصال می‌شود به پالایشگاه ستاره خلیج فارس تعلق دارد. این پالایشگاه همچنین یک زیرساخت پدافندی است که از تاب آوری های اقتصادی و ژئوپلتیکی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: یادم می‌آید در پالایشگاه اصفهان همین واحدهای بنزین سازی را در حال احداث داشتیم ولی متاسفانه به دلیل اینکه کاتالیست آن از خارج از کشور تهیه می شد آن را به ما نمی دادند. از سال ۱۳۹۲ این کار به دست دانشمندان ایرانی و به توصیه رهبر معظم انقلاب انجام و کاتالیست تولید شد که راندمان آن از مشابه خارجی بهتر است.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان این‌که «در حال حاضر میعانات قابل استفاده است» گفت: ما جزو ۱۵ کشور اول دنیا در زمینه دانش پالایشگاهی هستیم و هرکدام از این دانشها اگر تبدیل به تجاری سازی و فناوری شود می توانیم قطع وابستگی راداشته باشیم و روی پای خودمان بایستیم.

وی تاکید کرد: ظرفیت پالایشگاه نزدیک ۳۶۰ هزار بشکه بود که هم اکنون به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. برای جلوگیری از خام فروشی ظرفیت بنزین سازی را از ۳۳ میلیون لیتر به ۴۴ میلیون لیتر در روز یعنی به میزان ۳۰ درصد افزایش دادیم.

وی با اشاره به توانمندی کشور در استحصال گاز مایع در سالهای اخیر گفت: در این زمینه از ۱۲۰۰ تن به ۱۷۰۰ تن رسیدیم و با راه اندازی صادرات دریایی گازمایع این موفقیت به دست آمد که گاز مایعی که سوخته می شد به صادرات می رسد. در یکی دو سال اخیر صادرات گاز مایع نسبت به گذشته حدود ۶.۵ برابر شده است.

جعفرپور بیان کرد: ما توانستیم نفت سفید را که معمولی بود تبدیل به نفت سفید یورو ۵ با استانداردهای جهانی تبدیل کنیم و سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن از این فرآورده نهایی را به صادرات برسانیم.

وی درباره کیفیت بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تمام محصولات ما با استاندارد یورو ۵ انطباق کامل دارد و حتی در مواردی استاندارد آن زیر ۰.۵ پی‌پی‌ام است. این موضوع به تایید نهادهای بالادستی و محیط زیست رسیده است. ما قابلیت تولید بنزین سوپر برای کل کشور را داریم اما مصرف بی‌رویه در برخی خودروها باعث آلودگی می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: بخش زیادی از گازوئیل ما نیز استاندارد یورو ۵ را دارد.

وی گفت: بازیافت گازهایی که به مشعل ارسال می شود نیز با راه اندازی برخی پکیج‌ها با کمک متخصصان پالایشگاه انجام شد. در سال گذشته نیز بازیابی گازهای ترش را داشتیم.

وی تصریح کرد: درخصوص آینده انرژی جهان کاری که ما می کنیم یک پنجره به انرژی‌های آینده پاک جهان است که فرآورده آمونیاک سبز را تولید خواهیم کرد که در صنایع نظامی بسیار کاربرد دارد. اجرای این کار به شرکت‌های داخلی سپرده می‌شود و اولین واحد آمونیاک سبز که چشم اندازی به افق ۳۰ ساله آینده باشد و می تواند سوخت خودروهای آینده را تامین کند احداث می‌کنیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha