• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022921038
  • خبرنگار : 50081

آیت‌الله غرویان:

مناظرات امام رضا(ع) نقش اساسی در تمدن‌سازی داشت

مناظرات امام رضا(ع) نقش اساسی در تمدن‌سازی داشت
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی آیت‌الله محسن غرویان گفت: مناظرات امام رضا(ع) نتیجه مباحث علمی و تمدنی امام صادق(ع) و امام باقر(ع) بود که به تدریج به زمان امام رضا(ع) نیز منتقل شد و یک فضایی را برای بحث‌های علمی، سیاسی و اجتماعی ایجاد کرد که این امر نقش اساسی در تمدن‌سازی آن زمان داشت.

این مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش و جایگاه امام رضا(ع) در تمدن‌سازی خراسان، اظهار کرد: شخصیت امام رضا(ع) در تمدن‌سازی خراسان ابعاد زیادی دارد و تنها می‌توان به بخشی از آن‌ها پرداخت. عصر امام رضا(ع)؛ دوره مناظرات علمی با حضور سران ادیان و مذاهب مختلف در دربار مامون بوده که مباحث علمی، فلسفی و کلامی مطرح شده است.

وی اضافه کرد: البته هدف مامون این بود تا جایگاه علمی امام رضا(ع) را کاهش و تضعیف کند، اما مناظراتی که امام رضا(ع) انجام می‌دادند به عکس نتیجه داد و مقام علمی ایشان نزد سران مختلف مشخص شد. در مناظره‌های امام رضا(ع) شخصیت‌های برجسته‌ای مانند جاثلیق مسیحی، نسطاس رومی، راس الجالوت یهودی و دیگر ادیان و مذاهب مختلف حضور و هر کدام در مباحث فلسفی و کلامی دیدگاهی داشتند و امام رضا(ع) با آن‌ها بحث می‌کردند. مامون ناظر این جلسات بود و یک فضای فکری و فرهنگی ویژه‌ای را در زمان امام رضا(ع) نیز ایجاد کرد.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: در واقع مناظرات امام رضا(ع) نتیجه مباحث علمی و تمدنی امام صادق (ع) و امام باقر(ع) بود که به تدریج به زمان امام رضا(ع) نیز منتقل شد و یک فضایی را برای بحث‌های علمی، سیاسی و اجتماعی ایجاد کرد که این امر نقش اساسی در تمدن‌سازی آن زمان داشت. همچنین مسائل مختلف خلافت، ولایتعهدی و اینکه در راس جامعه دینی و اسلامی چه کسی باید باشد نیز در این مناظرات وجود داشت.  

وی ادامه داد: به امام رضا(ع) لقب عالم آل محمد داده شد و این امر نشان می‌دهد که وجه علمی حضرت رضا(ع) در خراسان آن روزگار، مهد این‌گونه بحث‌های علمی و فلسفی بوده است. پایه تمدن براساس فکر و فلسفه است و امام رضا(ع) یکی از پایه‌گذاران این تمدن فکری و فلسفی براساس دین، الهیات و مباحث توحیدی بودند. همچنین امام رضا(ع) از این جهت مسئله خلافت و سیاست را به عنوان ولیعهد پذیرفتند که قصد داشتند تاکید کنند یکی از ابزار قدرت، فکر و فلسفه است.

تمدن اسلامی جدای از امامت، ولایت و توحید نیست

غرویان بیان کرد: قدرت، سیاست و نظام سیاسی باید براساس تفکر الهی و توحیدی باشد و جامعه توحیدی در پرتو امامت و ولایت مطرح می‌شود و یکی از سخنان امام رضا(ع) این است که مسئله امامت، پیشوایی، ولایت و حکمرانی باعث نظام دین و دنیای انسان است. بنابراین تمدن اسلامی جدای از امامت، ولایت و توحید نیست؛ درنتیجه این بُعد شخصیتی امام رضا(ع) در عصر خودشان مهمترین بُعد تمدن‌ساز زندگی و شخصیت علی بن موسی الرضا(ع) است.

وی در خصوص تاثیر بازتاب نقش امام رضا(ع) در تمدن‌سازی خراسان در حوزه گسترش تشیع، خاطرنشان کرد: مخالفان تشیع در عصر امام رضا(ع) می‌خواستند که ایشان را با کوبیدن تشیع مورد آزار و اذیت قرار دهند. بدین معنا که قصد داشتند فرهنگ تشیع را در برابر اهل سنت قرار دهند و ضعیف بشمارند.

مشهد و قم ۲ پایگاه  مهم علمی، فکری و فلسفی در جهان اسلام است

این مدرس حوزه علمیه عنوان کرد: امام رضا(ع) به عنوان امام شیعیان و پیشوای تشیع با مطرح کردن مباحث فکری، علمی، فلسفی، کلامی و مناظرات مبانی تفکر تشیع را تقویت کنند و توانستند در جهان اسلام و منطقه خراسان از مکتب تشیع حفاظت کنند.

غرویان اظهار کرد: ما باید شناخت و معرفت لازم نسبت به علی بن موسی الرضا(ع) را پیدا کنیم تا سرزمین‌مان همواره مورد عنایت و لطف امام رضا(ع) نیز باشد و ما هم قدردان این نعمت بزرگ باشیم. شهرهای مشهد و قم به واسطه حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) اکنون ۲ پایگاه مهم علمی، فکری و فلسفی در جهان تشیع و اسلام است و امیدواریم که همیشه باقی بماند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha