• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403022921292
  • خبرنگار : 50225

آغاز به کار دهمین مرکز شبانه‌روزی نگهداری از بیماران مزمن روانی خوزستان

آغاز به کار دهمین مرکز شبانه‌روزی نگهداری از بیماران مزمن روانی خوزستان

ایسنا/خوزستان ‌دهمین مرکز شبانه‌روزی نگهداری از بیماران مزمن روانی در استان خوزستان که با همکاری سازمان بهزیستی و بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، امروز در منطقه کمپلوی اهواز آغاز به کار کرد.

مهران کریمیان ‌مدیرکل بهزیستی خوزستان در آیین افتتاح مرکز نگهداری از بیماران روانی مزمن که امروز (۲۹ اردیبهشت ماه) انجام شد اظهار کرد: بهزیستی مولود انقلاب اسلامی است و در این سال‌ها خدمات بسیار خوبی به مردم ارائه داده است. این سازمان ده‌ها خدمت سخت و سنگین در اجتماع انجام می‌دهد و این خدمات شبانه‌روزی هستند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بهزیستی از پیش از تولد تا سالمندی به جامعه خدمات‌رسانی می‌کند، افزود: خدمات بهزیستی در سه بخش خدمات عمومی به کل جامعه در قالب برنامه‌های پیشگیری مانند غربالگری بینایی و شنوایی و پیشگیری از اعتیاد، خدمات‌رسانی به خانواده‌های تحت پوشش و خدمات مراکز شبانه‌روزی ارائه می‌شود.  

کریمیان گفت: در حال حاضر بهزیستی خوزستان بیش از ۱۳۷ هزار خانوار تحت پوشش دارد و اغلب خانواده‌های معلول، بدسرپرست، بدون سرپرست و آسیب‌دیده هستند و ماهانه ۱۸۵ میلیارد تومان در قالب مستمری و حق پرستاری پرداخت به آن‌ها پرداخت می‌شود.  

وی با بیان اینکه در طول سه سال اخیر اقدامات بسیار خوبی به این خانواده‌ها ارائه شده است، افزود: تا اوایل سال ۱۴۰۰، ۳۶ هزار خانوار پشت نوبت مستمری بودند، اما با کمک‌های دولت و سازمان برنامه و بودجه خوزستان، این خانواده‌ها تحت پوشش قرار گرفتند، بنابراین همه افراد دارای شرایط مستمری دریافت می‌کنند و پشت نوبتی نداریم.

‌مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: علاوه بر این، خدمات جانبی مانند پرداخت کمک هزینه تامین مسکن انجام می‌شود و در این خصوص سال گذشته بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان در این زمینه پرداخت شد. در مجموع سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان بابت خدمات جانبی مانند کمک هزینه تامین مسکن، کمک به اشتغال، کمک به درمان و تامین وسایل توانبخشی هزینه شد.

وی افزود: بیش از ۱۲۰ مرکز شبانه‌روزی در خوزستان در حال فعالیت هستند و در این مراکز ۴ هزار و ۳۰۰ معلول، مددجو، کودک یا زن آسیب‌دیده نگهداری می‌شوند.

وی در خصوص راه اندازی این مرکز افزود: نگهداری بیماران روانی و مزمن یکی از ده‌ها خدمت بهزیستی است. ۹ مرکز نگهداری شبانه‌روزی در خوزستان وجود دارد و امروز نیز دهمین مرکز افتتاح شده است. بیش از ۶۵۰ بیمار روانی در این مراکز نگهداری می‌شوند که خانواده‌ها توان نگهداری این افراد را ندارند، اما همکاران ما این کار بسیار سخت را انجام می‌دهند.

کریمیان با اشاره به پذیرش بیماران روانی مزمن در مراکز بهزیستی با حکم قضایی و دادگستری گفت: ساختمان این مرکز مربوط به سازمان بهزیستی است که در قالب ماده ۲۸ در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و بخش خصوصی تعمیر و تجهیز و بهره‌برداری را انجام داد. ظرفیت این مرکز ۷۵ نفر است. راه‌اندازی این مرکز مصداق بیانات مقام معظم رهبری و شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم است. اگر مردم در کنار سایر دستگاه‌ها نباشند خیلی از کارها ابتر می‌ماند، زیرا بخش دولتی توان انجام بسیاری از کارها را ندارد.

صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان نیز در حاشیه آیین افتتاح مرکز نگهداری از بیماران روانی مزمن گفت: در ادامه اقدامات در چارچوب راه‌اندازی مجتمع قضایی - حمایتی شوق زندگی،‌ پیگیری‌ها برای انجام وظایف سایر دستگاه‌ها انجام شد. با وجود فعالیت برخی از مراکز در سطح استان خوزستان، برخی وظایف دستگاه نیمه‌کاره رها شده بودند بنابراین در قالب تفاهم‌نامه منعقدشده در اواخر سال گذشته با مجموعه ادارات و سازمان‌های متولی، شاهد اجرای بخشی از این تفاهم‌نامه هستیم.

وی افزود: بیماران مزمن روانی بخشی از آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند و این مرکز با امکانات بسیار خوب برای خدمات‌رسانی به این افراد راه‌اندازی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: امیدوارم با نظارت مجموعه دستگاه نظارتی به ویژه ما، شاهد ارتقای خدمات به این بخش از جامعه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha