• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403022921383
  • خبرنگار : 80001

/جام رسانه امید/

شاه میرزایی: تولید محصولات پتروشیمی امسال از ۱۰۰ میلیون تن عبور می‌کند

شاه میرزایی: تولید محصولات پتروشیمی امسال از ۱۰۰ میلیون تن عبور می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: از ۱.۶ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی در قبل از انقلاب به ۹۶ میلیون تن محصول رسیدیم و امسال ان‌شاءالله از ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاه میرزایی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در اختتامیه رویداد «جام رسانه امید» اظهار کرد: بجز فولاد و سنگ، بسیاری از اشیائی که در اطراف خود می‌بینیم به صنایع پتروشیمی وابسته است. حتی فولاد و سنگ هم اگر توسط محصولات پتروشیمی مراقبت نشود از بین می‌رود.

وی افزود: ما در نقطه ویژه‌ای از جغرافیای کره زمین قرار گرفته‌ایم؛ چراکه به ذخایر عظیم هیدروکربنی مثل نفت و گاز دسترسی داریم. در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی اولین چاه نفت در ایران جوشید و از آن روز نگاه‌ها به کشور ما متفاوت شد. تا قبل از پیروزی انقلاب نزدیک ۱۰۰ درصد به صنایع نفت و گاز وابسته بودیم.

وی یادآور شد: رویکردی که بعد از انقلاب انتخاب شد متفاوت بود. صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۳۷ هجری شمسی در کشور ما شروع به کار کرد و تا سال ۱۳۵۷ تقریبا شش مجتمع پتروشیمی ساخته شد. تنوع محصولات هم محدود بود. امروز به رقم ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی رسیده‌ایم که هریک از این محصولات، بخشی از صنعت را متحول می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بیان کرد: تولید واقعی پتروشیمی ما در سال ۱۳۵۷ حدود ۱.۶ میلیون تن بود. بعد از انقلاب به دلیل جنگ امکان تحرک لازم برای صنایع پتروشیمی ایران وجود نداشت. اما امروز شش مجتمع پتروشیمی به بالای ۹۷ مجتمع افزایش یافته و از ۱.۶ میلیون تن محصول به ۹۶ میلیون تن رسیده‌ایم. در ۲۰ سال اخیر توجه بیشتری شده ولی لازم بود برنامه‌ریزی جدی‌تری برای جلوگیری از خام‌فروشی در دولت سیزدهم انجام می‌شد. بر این اساس برنامه ریزی فشرده‌ای صورت گرفت و حرکت سریعی برای افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی انجام شد.

وی تکمیل زنجیره پتروشیمی را از برنامه‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: امروزه به برکت جمهوری اسلامی چند دستاورد در صنعت پتروشیمی به دست آمده است. کارهای خوبی که هم در این دولت و دولتهای قبل انجام شده به رشد سریع انجامیده که مایه مباهات است.

وی با اشاره به سنگ‌اندازی غربی‌ها برای اقتصاد کشور گفت: از ۱.۶ میلیون تن در قبل از انقلاب به ۹۶ میلیون تن محصول پتروشیمی رسیدیم و امسال ان‌شاءالله از ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهیم کرد و محصولات متنوعی را به سبد پتروشیمی کشور عرضه می‌کنیم. باید تلاش کنیم صنایع پتروشیمی را بومی سازی کنیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha