• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403023021722
  • خبرنگار : 50691

سرپرست معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه شیمی:

شرکت مِرک ایرانی راه‌اندازی می‌شود

شرکت مِرک ایرانی راه‌اندازی می‌شود

سرپرست معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با اشاره به انعقاد پروژه های کاربردی در حوزه صنعت نفت گفت: یکی از پروژه هایی که با حمایت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران ماموریت داده شده است، راه اندازی شرکت مِرک ایرانی است.

علی اصغر محمدی، سرپرست معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در دو بخش صنعتی و بنیادی گفت: تولید مقالات علمی در راستای کمک به رشد علمی کشور در بخش بنیادی پژوهشگاه انجام می شود و در بخش صنعتی هم قراردادهای صنعتی که شامل قرارداد در بخش صنایع غذایی، پتروشیمی، گاز و دارو سازی است‌منعقد می‌شود و برخی از این پروژه ها در حد ملی اجرا می شوند.

وی با اشاره به انعقاد پروژه های کاربردی در عرصه صنعت نفت افزود: یکی از پروژه هایی که با حمایت وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران ماموریت داده شده است، راه اندازی شرکت مِرک ایرانی است. شرکت مِرک یک‌شرکت شیمیایی آلمانی چند منظور و چند ملیتی است که مواد شیمیایی تولید و به کشورهای مختلف صادر می کند. در نظر داریم در پژوهشگاه شیمی هم یک شرکتی همانند مِرک تاسیس کنیم تا در این شرکت مواد خام را به مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم و نام آن را مِرک ایران بگذاریم.

محمدی ادامه داد: به همین منظور، تاکنون حدود  یک هزار قلم مواد شیمیایی در پژوهشگاه در حد آزمایشگاه تولید شده است که مصارف داخلی آزمایشگاه ها و دانشگاه ها را پوشش می‌دهد، این تبدیل مواد خام به مواد شیمیایی ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد. این شرکت با حمایت شرکت نفت قرار است در پژوهشگاه شیمی‌و مهندسی شیمی راه اندازی می شود. 

وی بیان کرد: برای اجرای این کار به همکاری تمام شیمیست های کشور نیاز داریم. برای نمونه شیمیست ها در  بسیاری از دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و آزمایشگاه های مختلف کشور حضور دارند که مواد شیمیایی تولید می کنند. در نظر داریم تا این سرمایه انسانی و  علمی را به شرکت مِرک ایران متصل کنیم تا مواد شیمیایی که توسط آن‌ها ساخته می شود را تبدیل به محصول با ارزش افزوده بالا و خلق ثروت کنیم.

سرپرست معاونت پژوهشی وتحصیلات تکمیلی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گفت: امیدواریم با حمایت وزارت نفت و  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر چه زودتر این شرکت راه‌اندازی شود. همانگونه که گفته شد، کار اصلی  این شرکت تبدیل مواد تولیدی پتروشیمی به مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالا است چون در حال حاضر ایران مواد خام را به کشورهای خارجی صادر می کند و آن ها با  تبدیل به مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالاتر چندین برابر قیمت به خودمان می فروشند اگر این شرکت تاسیس شود، دیگر نیازی به واردات مواد شیمیایی فناوری شده نداریم چون خود به عنوان تولید کننده وارد عرصه می شویم.

وی با بیان اینکه برای شروع کار به مبلغ 50 میلیارد تومان نیاز است، تاکید کرد: ما مواد اولیه، نیروی انسانی و  همه امکانات را داریم، تنها نیاز است با یک همت عالی از ظرفیت  تمام شیمیست ها  در شرکت مِرک ایرانی بهره مند شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha