• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403023021749
  • خبرنگار : 50105

کدام کشورها در چند دقیقه سیل را کنترل می‌کنند؟/۲/

کدام کشورها در چند دقیقه سیل را کنترل می‌کنند؟/۲/

ایسنا/خراسان رضوی در حال حاضر به دلیل تغییرات آب‌وهوایی در سراسر جهان سیل رخ می‌دهد اما کشورهایی وجود دارند که از نظر تاریخی به دلیل موقعیت خود در برابر بلایای طبیعی و به‌ویژه کنترل سیل مشهور هستند، بنابراین، اعتقاد بر این است که این کشورها در زمینه کنترل سیل و مدیریت خسارت، آماده‌ترین و ساکنان آنها با تجربه‌ترین افراد هستند.

کشورهایی هستند که بیشترین آمادگی را برای مقابله با سیل دارند بنابراین می‌توانیم از آنها راه‌های مقابله با سیل را بیاموزیم.

در این مطلب به بررسی سه کشور با شهرت برتر در آمادگی در برابر سیل می‌پردازیم و خواهیم دید که چه چیزی باعث می‌شود دولت‌ها و ساکنان آنها در غلبه بر سیل و پیامدهای آن چنین متخصص باشند.

کدام کشورها در چند دقیقه سیل را کنترل می‌کنند؟/۲/

ژاپن

در سپتامبر ۱۹۲۳، ژاپن زلزله‌ای شدید و ویرانگر را تجربه کرد که به‌طور جدی به فکر انتقال پایتخت خود به منطقه دیگری و ترک توکیو برای همیشه بود، با این حال، بعدها، مردم ژاپن مهارت و دانش بی‌سابقه‌ای در معماری، شهرسازی و البته آمادگی در برابر بلایا از خود نشان دادند.

شهری که ابتدا توسط زلزله ویرانگر ویران شد سپس توسط طوفان بعدی که جان هزاران نفر را گرفت مورد تهدید قرار گرفت. البته بعد از آن نه تنها بازسازی شد، بلکه پیشرفته‌ترین سیستم حمل‌ونقل و معماری را توسعه داد.

ژاپن، یکی از برترین کشورها در زمینه آماده‌سازی مقابله با بلایا و به ویژه سیل است. هر ساختمان، اعم از تجاری، عمومی یا مسکونی، مجهز به سیل‌گیرهای مخصوصی است که یا قابل جابجایی هستند یا در خود سازه تعبیه می‌شوند. مدارس و مشاغل ژاپنی در یک روز سال مراسمی به منظور آگاهی از بلایا،  با مانورها، به روز رسانی‌های ایمنی و سخنرانی در مورد جدیدترین محصولات و راه‌حل‌های کنترل سیل برگزار می‌کنند.

ردیاب‌های متعددی در سراسر آسیب‌پذیرترین شهرها و همچنین خط ساحلی و حتی کف دریا قرار گرفته‌اند تا اطمینان حاصل شود که در زمان بروز کوچکترین نشانه‌هایی از فاجعه آتی بلافاصله اقدام کنند.

چه چیزی می‌توانیم از تجربه ژاپن بیاموزیم؟

طرز فکری که به ساکنان ژاپن اجازه نمی‌دهد امنیت خود را بدیهی بدانند و آنها را قادر می‌سازد دائماً راه‌حل‌های کارآمد کنترل سیلاب را جستجو کنند. همین طرز فکر به آن‌ها اجازه نمی‌دهد هشدار سیل دیگری را نادیده بگیرند یا از موانع سیل برای خانه‌ها یا بیمه سیل غفلت کنند زیرا به نظر نمی‌رسد که هدر دادن پول است و هیچ تضمینی وجود ندارد که به هر حال طی چند سال آینده سیل عظیم دیگری رخ دهد.

کدام کشورها در چند دقیقه سیل را کنترل می‌کنند؟/۲/

فیلیپین

فیلیپین یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر سیل است . بیش از ۷۸ درصد از شهروندان فیلیپینی باید مرتباً با سیل شدید و خسارت آب به اموال خود مواجه شوند. پایتخت آن، مانیل، به‌عنوان سیل‌زده‌ترین پایتخت جهان شناخته می‌شود.

مقامات محلی به محض وقوع سیل دیگری اقدام فوری انجام می‌دهند. علاوه بر این، این کشور قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در مورد ساختمان‌های مسکونی و تجاری و برنامه‌ریزی شهری دارد که به منظور محافظت از مردم و اموال آنها در صورت وقوع سیل است.

این امر باعث می‌شود ساکنان فیلیپین به‌ویژه از خطر موقعیت خود آگاه شوند و ذهنیت خاصی ایجاد کرده است که هر ساکن را تشویق می‌کند از دارایی خود مراقبت کند.

چه چیزی می‌توانیم از تجربه فیلیپین بیاموزیم؟

مردم فیلیپین به‌سادگی می‌دانند که هر بار خانه‌ای می‌سازند یا کسب‌وکاری باز می‌کنند، ممکن است در نقطه‌ای تحت تأثیر سیل یا آسیب آب قرار بگیرد. این درک دقیقاً همان چیزی است که ساکنان محلی را تشویق می‌کند تا راه‌حل‌های نوآورانه کنترل سیل مانند دروازه‌های سیل و موانع سیل را کشف و اتخاذ کنند، به‌ویژه آن‌هایی که به راحتی نصب و حذف می‌شوند و فضای ذخیره‌سازی زیادی را اشغال نمی‌کنند.

کدام کشورها در چند دقیقه سیل را کنترل می‌کنند؟/۲/

استرالیا

کشوری که به دلیل آب‌وهوای سخت خود شناخته شده است و اغلب ساکنان با غیرمنتظره‌ترین بلایای طبیعی مقابله می‌کنند.

استرالیا عمدتاً به دلیل تجربه فصول طوفان و همچنین دوره‌های خشکسالی اجتناب‌ناپذیر به دنبال سیل‌های شدید شناخته شده است. همه آن بلایای طبیعی یک چیز مشترک دارند و زمان زیادی برای فکر کردن باقی نمی‌گذارند. به همین دلیل است که ساکنان استرالیا راه‌حل‌های کنترل سیل مانند دروازه‌های سیل نصب شده در آسیب‌پذیرترین مناطق و ساختمان‌های خاص را ترجیح می‌دهند که می‌تواند در عرض چند دقیقه به کار گرفته و مدیریت شود.

برای کاهش سیل شهری در هنگام بارندگی شدید، انتقال سریع آب از مناطق مسکونی بسیار مهم است. زهکش‌های باز در لبه پیاده‌روها اغلب در طول فصل بارندگی با گل و لای مسدود می‌شوند و در نتیجه آب روی جاده‌ها می‌ریزد. زهکش‌های معمولی لایه‌ای از شن و ماسه در پشت دیوارهای حائل هستند که لجن را از روان آب‌های سطحی فیلتر می‌کند با این حال، ذرات ریز همچنان می‌توانند از این لایه سنگدانه عبور و مشکلات زهکشی ایجاد کنند.

منابع

dameasyfloodbarriers.com

preventionweb.net

aljazeera.com

worldbank.org

unep.org

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha