• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403023021773
  • خبرنگار : 50046

/گزارش/

جولان گونه‌های ارزشمند زیر سایه سربازان بی‌نشان طبیعت

جولان گونه‌های ارزشمند زیر سایه سربازان بی‌نشان طبیعت

ایسنا/خراسان شمالی جانش را در کف دست می‌گیرد تا بچه آهویی، یا بز وحشی بی‌مادر نماند. تا غرش یوز و پلنگ هم‌چنان بر چکاد کوه‌های این سرزمین پرشکوه طنین انداز شود.

رو در روی گلوله می‌ایستد تا کبکی بخرامد و آواز سر دهد که آدمی بی‌قصه‌ی ساز، دل به موسیقای کبک و آواز قناری دهد.

محیط بانی به اعتراف آن‌ها که تجربه این کار را دارند، با وجود همه زیبایی‌ها و لذت‌هایی که دارد، یکی ازسخت‌ترین شغل‌های دنیاست، به ویژه در کشور ما که برای حفاظت از حیات وحش و محیط بانانی که حافظان آنند، قوانین محکمی وجود ندارد.

میلاد امام رضا(ع) در تقویم ما، به نام نامی ضامن آهو به اسم محیط بانان سکه خورده است و این افتخار بزرگی است، چرا که محیط بان پا جای پای امام مهربانی‌ها گذاشته است.

آنچه در پی می‌آید گزارشی است از وضعیت محیط بانی در ایران و سختی‌ها و مشقت‌هایی که این پاسداران حیات و زیبایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌سوزند و می‌سازند، چرا که آن‌ها حق حیات را پاس می‌دارند و رو در روی گلوله می‌ایستند تا غرش یوز و آواز پرنده‌ برای همیشه در این خاک بماند.

با تلاش شبانه روزی محیط بان‌های خراسان شمالی در کوه و جنگل و بیابان و البته با دستان خالی شاهد افزایش چشمگیر گونه‌های حیوانی در عرصه های تحت پوشش محیط زیست استان هستیم.

افزایش چشمگیر حیات وحش در میاندشت با مراقبت‌های محیط بان‌ها

ت

علی حیدری یکی از محیط بان‌های منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: طی سرشماری انجام شده در سال گذشته از این منطقه تعداد گونه‌های جانوری رشد قابل توجهی داشته و با افزایش ۵۰ درصدی مواجه بوده است.

وی افزود: رشد تعداد جمعیت آهو در منطقه میاندشت با توجه به خشکسالی‌های شدیدی که در منطقه حاکم بود نشان از تلاش و مراقبت‌های شبانه روزی محیط بان‌ها و از سوی دیگر وجود همکاری و همدلی میان آن‌ها، در این منطقه دارد.

حیدری ادامه داد: اما در این میان محیط بان‌ها در این منطقه با کمبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند و با دستان خالی از حیات وحش منطقه پاسداری می‌کنند، به طوریکه موتورسیکلت‌های خیلی قوی برای گشت زنی یکی از نیازهای اساسی محیط بان ها در این منطقه است.

خودروی آبرسان یکی از نیازهای اساسی محیط بان‌ها در منطقه برای آبرسانی سیار

وی تصریح کرد: خودرو برای آبرسانی به حیات وحش یکی از نیازهای اساسی و مهم منطقه میاندشت است، ما در این میاندشت به خودروی تانکر آبرسان نیاز داریم تا برای حیات وحش منطقه به صورت سیار آبرسانی کنیم.

این محیط بان منطقه حفاظت شده میاندشت بیان کرد: یک تراکتور برای آبرسانی سیار وجود داشت که آنقدر فرسوده است که دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. تانکر به اندازه کافی تامین شده اما از آنجایی که جمعیت وحوش در این منطقه زیاد است فقط یک خودرو جوابگو نیست.

تبدیل گلیل و سرانی به منطقه‌ای امن برای تردد گونه پلنگ توسط محیط بان‌ها

ا

علی گردمردی محیط بان منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تعداد جمعیت گونه‌های قوچ و میش، کل و بز در این منطقه سه برابر شده است، تاکید کرد: اگر حمایت‌های محیط بان‌ها در این منطقه نبود این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی تصریح کرد: منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی در راستای پارک ملی تندوره و پارک ملی فرامرزی آرچه بیل کشور ترکمنستان قرار دارد و محیط بان‌های این منطقه محیط بسیار امنی را برای گونه حیوانی پلنگ ایجاد کرده اند تا این گونه به راحتی بتواند میان این سه زیستگاه تردد و زندگی کند.

مردم و شکارچیان بر روی محیط بان‌ها حساب باز نمی‌کنند

گردمردی در ارتباط با مشکلات محیط بان‌ها نیز گفت: متاسفانه محیط بان‌ها در چشم جوامع مردمی به عنوان یک مامور اجرایی نشاخته نمی‌شوند و سعی ما بر این است تا رنگ لباس محیط بان را به مردم اطلاع رسانی کنیم. مردم و شکارچی‌ها روی مامور نیروی انتظامی و نظامی حساب باز می‌کنند اما بر روی محیط بان نه.

وی خاطرنشان کرد: حتی شکارچی‌ها نیز محیط بان‌ها را خیلی جدی نمی‌گیرند، بطوریکه در برخی از مواقع به خود اجازه می‌دهند تا با شکارچی درگیر شوند و حتی اسلحه به روی ما بکشند.

محیط بانی جزء مشاغل سخت محسوب نشده است

ف

این محیط بان ادامه داد: محیط بان‌ها همیشه در کوه، جنگل، بیابان، گرمای طاقت فرسای فصل تابستان و سرمای استخوان سوز فصل زمستان در حال پاسداری هستند و همیشه در خطر افتادن از کوه، پرتگاه و اسب، مواجهه با حیوانات درنده همچون پلنگ و ... هستند اما کار آن‌ها جزء مشاغل سخت قرار نگرفته و باید ۳۰ سال خدمت را انجام دهند.

فعالیت هر محیط بان به اندازه شش تا هفت نیروی محیط بانی

سید محمد موسوی فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر در این استان ۷۰ محیط بان فعالیت دارند، اظهار کرد: یکی از مشکلات محیط بان های استان این استان که به اندازه شش تا هفت محیط‌بان در حال کار کردن هستند.

وی افزود: این اداره کل با کمبود نیروی محیط بانی مواجه است که در مساحت ۲۰۰ هزار هکتاری ۷۰ محیط بان مراقبت می کنند که نیمی از آن ها در استراحت و نیمی نیز سرکار هستند.

موسوی ادامه داد: محیط بانی یکی از شغل های سخت است اما متاسفانه به عنوان کارمند به آن ها نگاه می شود این در حالی است که محیط بان ها شب و روز در بیابان و در مواجهه با انواع خطرها هستند.

وی تصریح کرد: اما به رغم تمام مشکلات موجود محیط بان ها توانستند با تلاش های شبانه روزی مناطق امنی را برای حیات وحش ایجاد کنند که شاهد رشد گونه های جانوری در استان هستیم  و از سوی دیگر یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی توانست رتبه برتر را کسب کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال‌های گذشته حمایت‌هایی نیز از نیروهای محیط بانی انجام شده است، بطوریکه هزینه جیره غذایی که به آن‌ها پرداخت می‌شود افزایش یافته، در گذشته برای هر ۱۵ روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شد که هم اکنون به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: اختصاص موتورسیکلت به هر محیط‌بان از دیگر اقدامات حمایتی بوده که انجام شده است.

افزایش ۲۴ درصدی جمعیت حیات وحش شاخص خراسان شمالی

ق

رضا شکاریان مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: در برنامه سرشماری حیات وحش شاخص استان که از اواسط مهر ماه سال گذشته شروع شد و تا آذر ماه همان سال ادامه یافت، ۱۱ هزار و ۵۸۵ رأس گونه مختلف سم‌دار (قوچ و میش اوریال، کل و بز و آهو) در مناطق تحت مدیریت شمارش شدند.

وی اظهار کرد: این تعداد در مقایسه با آمار سال قبل‌تر از آن، با بیشترین ضریب اطمینان و دقت بالا و حذف سختگیرانه هم‌پوشانی، ۲۴ درصد رشد داشته است (به‌جز مناطق شکار ممنوع و مناطق آزاد و قرق‌های اختصاصی در حال تصویب) که نشان از تلاش و زحمات شبانه‌روزی نیروهای حفاظت محیط زیست استان در راستای وظایف سازمانی دارد.

وی ادامه داد: در این سرشماری، علاوه بر گونه‌های هدف سرشماری، گونه‌های مهمی مانند پلنگ، گرگ خاکستری، گراز، هوبره و ... دیده شد که با توجه به قرارگیری پلنگ و گرگ خاکستری در رأس هرم اکولوژیک می‌توان نتیجه گرفت که اکوسیستم‌های طبیعی استان اکنون در شرایط مطلوبی از نظر علم اکولوژی قرار دارند.

شکاریان با اشاره به نتایج امیدبخش این سرشماری، افزود: به‌طور کلی، در استان جمعیت گونه قوچ و میش اوریال حدود ۱۲.۲ درصد، کل و بز ۱۸.۷ درصد و آهو ۴۳.۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اقداماتی مانند گشت و کنترل مستمر محیط بانان، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، کنترل ورود و خروج دام، پایش بیماری‌های حیات وحش، تعمیر و ترمیم آبشخورها و حساسیت نسبت به آبرسانی به وحوش، ارتقای زیرساخت‌های حفاظتی مانند تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی و خرید تجهیزات انفرادی، افزایش بودجه مربوط به جیره غذایی محیط بانان، تعامل با جوامع بومی - محلی و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه حفاظت از محیط زیست را از جمله عوامل موثر در افزایش جمعیت قوچ و میش، کل و بز و آهو دانست.

وی با بیان اینکه آهو بیشترین رشد را بین سایر گونه‌ها در استان داشته است، اظهار کرد: به جرأت می‌توان مجموعه میاندشت جاجرم را یکی از  پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های آهو (تعداد آهو/ هکتار) در کشور دانست، به‌طوری که افزایش جمعیت این گونه در میاندشت جاجرم ۴۴ درصد و در ناحیه دشتی مجموعه سالوک ۳۴ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha