• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403023021838
  • خبرنگار : 50181

عزم دولت برای احیاء واحدی که کشور را از واردات «اسیدسیتریک» بی‌نیاز می‌کند

عزم دولت برای احیاء واحدی که کشور را از واردات «اسیدسیتریک» بی‌نیاز می‌کند

ایسنا/کرمانشاه احیاء واحدهای تولیدی راکد و استفاده از ظرفیت تولید و اشتغال آنها از سیاست‌هایی است که در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود. موضوعی که رئیس جمهور نیز در سفر اخیر خود به مازندران و آیین جشن احیاء ۳۹۵ واحد تولیدی و صنعتی این استان بار دیگر بر آن تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها در دولت سیزدهم نزدیک به ۹۰۰۰ واحد تولیدی راکد فعال شده که به افزایش تولید و ایجاد اشتغال برای بسیاری از جوانان منجر شده است.

در استان کرمانشاه هم در این سال‌ها اقدامات خوبی برای احیاء واحدهای راکد صورت گرفته است، بگونه‌ای که سال گذشته ۲۰ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید برگشت و برای امسال نیز احیاء یازده واحد راکد هدفگذاری شده است.

یکی از مهمترین واحدهای راکد این استان کارخانه اسیدسیتریک است. کارخانه‌ای که سال ۱۳۸۶ پروانه بهره‌برداری گرفت، اما فعالیت آن به دلیل مشکلات متعدد خصوصا واردات اسیدسیتریک دوام چندانی نداشت و در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ از تولید بازماند و حالا حدود 15 سالی از تعطیلی‌اش می گذرد.

کارخانه‌ای که قرار بود کشور را از واردات اسیدسیتریک بی‌نیاز و نزدیک به ۱۵۰ نفر از جوانان کرمانشاه را مشغول به کار کند، اما اکنون چند سالی است که خاک می‌خورد و چند هزار میلیارد تومان سرمایه در این واحد بدون استفاده مانده است.

تاکنون بارها وعده‌هایی برای احیاء اسیدسیتریک کرمانشاه داده شده و حتی سال ۱۳۹۰ نیز برای مدت کوتاهی آغاز به کار کرد، اما دوباره دوام نیاورد. حالا گویا بعد از سال‌ها عزم جدی برای احیاء این واحد بوجود آمده و آنطور که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان می گوید، تا پایان امسال شاهد از سرگیری تولید تجاری و احیا کامل کارخانه بزرگ اسیدسیتریک کرمانشاه خواهیم بود.

محسن دارابی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آمادگی و حمایت کامل استان کرمانشاه برای احیاء کارخانه اسیدسیتریک که از واحدهای زیر مجموعه «شستا» در کرمانشاه است، گفت: در سفر چندی قبل وزیر کار نیز موضوع احیاء این واحد مورد تاکید قرار گرفت و دو چالش اصلی پیش روی آن یعنی جرائم مالیاتی ۳۰ میلیارد تومانی و صدور پروانه بهره‌برداری موقت حل و فصل شد و اکنون چالش جدی دیگری مقابل احیا اسید سیتریک وجود ندارد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه از قول مدیرعامل کارخانه اسید سیتریک برای احیا این واحد در سال جاری و رسیدن به مرحله تولید صنعتی و فروش تجاری خبر داد و خاطرنشان کرد: تولید آزمایشی این واحد هم انجام شده است. 

دارابی از کارخانه اسیدسیتریک به عنوان یک واحد بزرگ و اقتصادی یاد کرد که سرمایه‌گذاری آن به نرخ امروز نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان است و از تکنولوژی و تجهیزات خوبی هم برخوردار می‌باشد.

وی اشاره‌ای هم به اقتصادی بودن این پروژه داشت و یادآور شد: نیاز سالانه کشور به اسیدسیتریک حدود ۳۰ هزار تن می‌باشد که در حال حاضر تنها واحد «جوین» را به عنوان تولیدکننده بزرگ با ظرفیت ۱۸ هزار تن در سال داریم و مابقی نیاز کشور از طریق واردات از چین تامین می‌شود.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه گفت: احیاء کارخانه اسید سیتریک کرمانشاه می‌تواند مابقی نیاز ۱۲ هزار تنی کشور به اسیدسیتریک را مرتفع کرده و کشور را از واردات به این محصول بی‌نیاز کند.

دارابی از افزایش تعرفه واردات اسیدسیتریک از پنج به ۲۶ درصد برای حمایت از تولید داخلی خبر داد و تاکید کرد: وقتی که امکان تولید و تامین اسیدسیتریک مورد نیاز کشور در داخل وجود داشته باشد، قطعا اولویت وزارت صمت نیز با تامین از داخل خواهد بود.

وی بار دیگر با بیان اینکه نسبت به راه‌اندازی این واحد بزرگ و اقتصادی در کرمانشاه خوشبین است، گفت: هر کاری که نیاز باشد برای احیاء اسیدسیتریک انجام خواهیم داد.

انتهیا پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha