• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403023021866
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

یک مدرس دانشگاه:

موضوع جمعیت باید به اصلی‌ترین دغدغه مسئولین تبدیل شود

موضوع جمعیت باید به اصلی‌ترین دغدغه مسئولین تبدیل شود

ایسنا/کرمانشاه یک مدرس دانشگاه با تاکید بر تلاش مضاعف مسئولان برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری، گفت: موضوع جمعیت باید به اصلی‌ترین دغدغه مسئولین تبدیل شود.

مهدی سوری به مناسبت روز ملی جمعیت در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه براساس آمارها طی ۱۵ سال گذشته حدود شش درصد از جمعیت جوان کشور (۱۵ تا ۲۹سال) کاسته شده، عنوان کرد: با توجه به این شرایط می‌توان عنوان کرد که کشور ما در مراحل پایانی جوانی جمعیت و در مراحل آغازین ورود به میانسالی قرار گرفته است.

وی افزود: بی‌شک تداوم این وضعیت مخاطراتی را بدنبال خواهد داشت و در آینده‌ای نه چندان دور باعث خواهد شد علاوه بر از دست دادن بخشی از جمعیت جوان و نیروی کار کشور، بخش مهمی از درآمد کشور هم صرف درمان و رسیدگی به جمعیت سالخورده کشور شود.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با ابراز نگرانی از کاهش نرخ باروری و پیری جمعیت ایران، گفت: موضوع جمعیت باید به اصلی‌ترین دغدغه متولیان امر تبدیل و مرکزی علمی برای رصد داده‌های جمعیتی به عنوان یک اتاق فکر تشکیل شود. همچنین باید مخاطرات افزایش سن ازدواج و کاهش جمعیت به نسل جوان نیز منعکس شود.

سوری با بیان اینکه برای حفظ خانواده و افزایش ازدواج و فرزندآوری باید اقدامات حاکمیتی در حوزه‌های پیش از ازدواج، ازدواج، استحکام خانواده، فرزندآوری و تربیت آن و باروری و رشد جمعیت صورت پذیرد، افزود: راه‌اندازی و رونق بخشی به مراکز مشاوره و سبک زندگی و الزامی کردن آموزش‌های مهارت زندگی قبل و حین ازدواج از جمله راهکارهای تقویت بنیان خانواده است.

وی با بیان اینکه امروزه بخش قابل توجهی از نیروی کار در کشور و استان در هر دو بخش دولتی و خصوصی مجرد هستند، عنوان کرد: برای ترغیب جوانان به ازدواج باید اقدامات فرهنگی و حمایت‌های اقتصادی در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

مدرس دانش خانواده و جمعیت مراکز آموزش عالی استان افزود: بخشی از بانوان بخاطر ناامنی شغلی یا به ازدواج و فرزندآوری نمی اندیشند و یا آن را به تاخیر می اندازند، لذا بر مسئولان واجب است برای تحقق قانون جوانی جمعیت از این حق طبیعی بانوان صیانت کنند و سیاست های مربوط به اشتغال بانوان را منطبق با مسئولیت های خانوادگی (همسری و مادری)تنظیم کنند.

سوری ادامه داد: راه اندازی مهدهای کودک در کنار سازمان‌ها و صنایع و اختصاص ساعت خانواده برای کارکنان متاهل از دیگر مشوق‌های انگیزشی خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به افزایش نرخ ناباروری بین زوج‌ها، گفت: امروزه بخش عمده‌ای از مشکلات ناباروری با افزایش سن ازدواج و سبک زندگی مرتبط است‌ که باید با فراهم کردن شرایط ازدواج بهنگام از آن پیشگیری کرد. البته در سالهای اخیر دولت حمایت‌های خوبی را در حوزه درمان ناباروری داشته و بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان زوجین نابارور را پرداخت کرده که چنین حمایت‌هایی باید تداوم داشته باشد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha