• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403023021890
  • خبرنگار : 71560

محمدبیگی: قانون جوانی جمعیت ترمز سقوط کاهش جمعیتی را کشید

محمدبیگی: قانون جوانی جمعیت ترمز سقوط کاهش جمعیتی را کشید

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده تاکید کرد که تصویب قانون جوانی جمعیت توانسته ترمز سقوط کاهش جمعیتی را در سطح کشور بکشد.

به گزارش ایسنا، فاطمه محمدبیگی در نشست فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده به مناسبت فرارسیدن سومین سالروز تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیان کرد: در این چهار سال زیر بمباران و شانتاژ سرویس‌های بیگانه با تلاش اصحاب رسانه که با اخلال کار را پیش می‌بردند توانستیم تا با بحران کاهش رشد جمعیت روبه‌رو شده و نسبت به حل این مساله گام برداریم. جمعیت یکی از مولفه‌های مهم در تامین امنیت، سلامت و امتداد نسل جامعه و امتداد حوزه تمدن یک کشور محسوب می‌شود و دستگاه‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: در مجالس و دولت‌های گذشته سیاست‌های مختلفی اتخاذ شد که در نهایت منجر شد تا در چهار دهه گذشته از ۶.۷ فرزند به ازای هر خانواده به سمت خانواده‌های دو فرزندی با شعار فرزند کمتر و زندگی سالم‌تر برویم به طوری که ما حتی در سال ۷۹ نتوانستیم اهداف قانونی تنظیم خانواده را محقق کنیم.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در ادامه تصریح کرد: اما در مجلس یازدهم از همان روزهای ابتدایی تلاش کردیم تا کمیته‌های رشد جمعیت در کمیسیون‌های مختلف شکل بگیرد و در نهایت منجر به تشکیل کمیسیون مشترک شد که با انجام ۳۶۴ روز کار به تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده انجامید. عده‌ای تلاش کردند تا این قانون را بی‌اثر نشان دهند اما  با تصویب این قانون توانستیم ترمز سقوط کاهش جمعیت را بکشیم و عملا شاهد افزایش تولید در برخی شاخص‌ها هستیم. ما در حوزه ولادت‌ها شاهد هستیم که در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۹ هزار و ۴۸۰ مورد ولادت داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۴۳ هزار و ۸۹۸ مورد رسید. از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۰ میزان کاهش موالید حدود ۴۰ هزار بوده است اما با اجرایی شدن این قانون از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ میزان کاهش موالید تنها ۳۰۰۰ مورد بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اجرای سیاست‌های جمعیتی و تبدیل سیاست‌های کلی رهبری به قانون و حرکت‌های مردمی سبب شد تا ما بتوانیم گام‌هایی مثبت در این حوزه برداریم و در گفتمان سازی رشد جمعیت موفق ظاهر شویم هرچند که هنوز زود است که بخواهیم نسبت به نتایج این قانون نظر قطعی بدهیم اما فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند از چهار سال به سه سال در حال کاهش است. در حوزه تولد فرزند چهارم نیز ۱۵ درصد افزایش داشتیم و در حوزه تولید فرزند سوم نیز رشد دو درصدی رقم خورده است. فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در طول این چهار سال تلاش کرد تا گامی موثر برای گفتمان سازی جمعیتی و رفع چالش‌های جمعیتی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان بردارند وان شاءالله در مجلس دوازدهم شاهد حضور فراکسیونی قوی‌تر، پویاتر و پرنشاط‌تر خواهیم‌ بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha