• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403023021981
  • خبرنگار : 50378

نفرات برتر نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر» تجلیل شدند

نفرات برتر نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر» تجلیل شدند

ایسنا/خراسان رضوی در آستانه میلاد پربرکت حضرت رضا(ع)، به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و با همکاری دانشگاه هنر، اختتامیه نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر» با معرفی و تقدیر از برگزیدگان آن در مشهد برگزار شد.

آیین پایانی این جشنواره که ۲۹ اردیبهشت‌ماه با حضور عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام داود رنجبران معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر تهران و جمعی از مسئولان، استادان و هنرمندان کشور در تالار ضیافت فیروزه هتل «قصرالضیافه قدس» در جوار حرم مطهر رضوی اجرا شد.

در این مراسم در مجموع با اعطای لوح تقدیر، تندیس جشنواره گنجینه مهر و هدیه نقدی از ۱۱ نفر برتر نخستین دوره جشنواره در چهار بخش تجلیل شد.

در بخش «نقشی برای زندگی» جشنواره، مجید فخاری از اصفهان رتبه اول، الهام کچویی از اصفهان رتبه دوم، زهرا صالح‌نژاد از مشهد و نعیمه محمدزاده از تبریز نیز رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش «محصولات هنری» نخستین جشنواره گنجینه مهر نیز فاطمه ساعدی از سراوان استان سیستان و بلوچستان حائز رتبه اول، راضیه کلیایی از تبریز و مهناز لنبانی از اصفهان حائز رتبه دوم و آرش نیک‌نژاد از اهواز حائز رتبه سوم شدند.

در بخش «در جست‌وجوی هویت» این جشنواره هنری، میثم خداشناس از تبریز رتبه سوم را کسب کرد و محمد کاری از مشهد شایسته تقدیر شناخته شد. در بخش «طرح و ایده» نیز رتبه دوم جشنواره به حسین کیان پاک از مشهد رسید.

لزوم بهره‌گیری از گنجینه هنر رضوی

امیر مهدی حکیمی رئیس جشنواره گنجینه مهر در این مراسم اظهار کرد: شما هنرمندان در منظومه فعالیت‌های رضوی و هنر رضوی قرار دارید و کوشیدید تا بخشی از این گنجینه هنری سترگ به‌کار رفته در حرم مطهر رضوی را به هنر کاربردی و هنری که به زندگی مردم متصل می‌شود، تبدیل کنید. 

وی افزود: این مؤسسه با توجه به رسالت خود به دنبال تحقق‌بخشی مکتبی است که قرن‌ها هنرمندان بسیاری در این بارگاه به یادگار گذاشتند و هر یک از آن‌ها در روزگار و دوران خود بهترین آثارشان را در این مکان جلوه‌گر کردند و هر آنچه ارادت و باور درونی داشتند و عشق به حضرت رضا(ع) می‌ورزیدند، در خلق این آثار هنری به یادگار گذاشتند و در تاریخ ماندگار کردند.

 مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که جایی بهتر از حرم مطهر رضوی برای ماندگاری این آثار هنری وجود ندارد، گفت: زیباترین و بی‌مانندترین آثار هنری حدود ۹ سده جهان اسلام در حرم مطهر حضرت رضا(ع) در کنار یکدیگر گرد آمده است.

حکیمی بیان کرد: امروز هنر ما نیازمند اتصال به این گنجینه، الهام گرفتن از آن و خلق آثار متناسب با جهان امروز در فضای هنر برای نشر مفاهیم رضوی است.

وی ضمن تقدیر از همراهی خوب دانشگاه هنر، سایر دانشگاه‌های کشور و مسئولان آستان قدس رضوی در برگزاری نخستین دوره جشنواره گنجینه مهر گفت: امیدوارم این مسیر با برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره ادامه یابد و ما نیز نقشی در این مسیر داشته باشیم. در این میان، بی‌تردید شما هنرمندان نیز با خلق آثارتان، انسان‌ها را در جای جای این کره خاکی به حضرت رضا(ع) وصل می‌کنید. 

آغاز مرحله تجاری‌سازی آثار جشنواره

در ادامه علیرضا شیخی، دبیر نخستین جشنواره گنجینه مهر اظهار کرد: در مجموع ۴۵۰ اثر در مرحله نخست به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این میان، بیش از ۸۰ اثر به بخش نمایشگاه جشنواره راه یافت.

سعید جعفرنژاد، مدیر بازرگانی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: فعالیت‌های این مؤسسه در عرصه تولید محصولات هنری رضوی با برند «مهر» در ۳ حوزه طراحی، تولید و بازار دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم این ۳ حوزه را که در عرصه صنایع‌دستی ارتباط جدی با یکدیگر ندارند، با هم مرتبط کنیم، یعنی طراحی را به تولید و تولید را به بازار برسانیم. 

جعفرنژاد تصریح کرد: فعالیت بخش بازرگانی مؤسسه در این جشنواره تازه آغاز شده است چنان‌که در تلاش هستیم محصولات تولید شده در آن به مرحله تجاری‌سازی برسد. البته در حال حاضر نیز بخشی از آثار هنری شرکت‌کنندگان جشنواره در فروشگاه‌های برند مهر عرضه شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی استان قدس رضوی، همچنین محمدجواد استادی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنری گنجینه مهر، بیانیه هیئت داوران را به نمایندگی از این هیئت در این مراسم قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha