• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403023022038
  • خبرنگار : 50107

با حضور مسوولان استانی و کشوری؛

بُشری، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور افتتاح شد

بُشری، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور افتتاح شد

ایسنا/خراسان رضوی امروز ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در آستانه ولادت امام هشتم شیعیان بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور، با هدف حمایت از سیاست‌های فرزندآوری در شهر مقدس مشهد با حضور وزیر بهداشت و تولیت آستان قدس رضوی افتتاح شد.

عملیات ساخت این مرکز تخصصی در راستای اجرای تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی در حوزه جوانی جمعیت و با هدف حمایت از اجرای سیاست‌های فرزندآوری و کمک به درمان زوجین نابارور از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد.

مرکز درمان ناباروری «بشری» در فضایی با زیربنای ۲۹۰۰ مترمربع آماده ارائه خدمات به عموم مراجعان داخلی و خارجی است. ازجمله بخش‌های این مرکز کلینیک فوق‌تخصصی درمان ناباروری، بخش IVF و اتاق‌های عمل، آزمایشگاه تخصصی، کلینیک مشاوره نازایی، بخش پذیرش بیماران خارجی (IPD)، واحد حقوقی، واحد تزریقات و داروخانه است.

در این مرکز، تمام روش‌های درمان ناباروری روز دنیا، از ساده‌ترین درمان‌ها از جمله تحریک تخمک‌گذاری تا پیشرفته‌ترین همچون IUI، IVF، میکرواینجکشن، تخمک اهدایی، جنین اهدایی، رحم جایگزین، فریز تخمک و اسپرم، PRP تخمدان و رحم، هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی، اسکلروتراپی آندومتریوما و جراحی‌های اندومتریوز، انجام می‌شود.

فریدون نوحی، رئیس هیات مدیره بیمارستان فوق تخصصی رضوی در خصوص این پروژه گفت: این پروژه مهم امروز به دست تولیت آستان قدس رضوی و با حضور وزارت بهداشت افتتاح شد. این پروژه در دو و نیم طبقه با زیربنای ۷۸۴۳ متر مربع ساخته و ۳۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

همچنین بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موضوع جوانی جمعیت عنوان کرد: یکی از مهمترین مسایل امروز ما جمعیت و جوانی جمعیت است. در برهه فعلی به دلایل مختلف دچار کمبود جمعیت شدیم و به سمت سالخوردگی پیش رفتیم. در دولت مردمی توجه ویژه‌ای به این موضوع شد و مجلس قانونی را تصویب کرد.

وی افزود: در سال گذشته کاهش جمعیت و تولید فرزند که کاملا نزولی پیش می‌رفت، افقی شد. امیدواریم با اقدامات در حال انجام شاهد صعودی شدن این روند باشیم. کشورهایی مانند چین که بیشترین جمعیت دنیا را دارند اما باز هم روی افزایش جمعیت خود کار می‌کنند. در آمریکا نیز رشد جمعیت را تشویق می‌کنند، بنابراین این راهکار مهمی برای ما است.

عین‌اللهی ادامه داد: در وزارت بهداشت از سال ۱۴۰۰ قرارگاه جوانی جمعیت را با مسئولیت وزیر و با حضور همه دست‌اندرکاران برقرار کردیم که ۲۲ جلسه برگزار شد، ۱۱ دستورالعمل وزیر و ۴۲ دستورالعمل مدیران داشتند. قرارگاه جمعیت در تمام دانشگاه‌ها تشکیل و ۱۵۲۹ جلسه برگزار شد. درمان ناباروری یکی از مسائل مهم است. تعداد افراد نابارور ۳.۵ تا ۴ میلیون نفر تخمین زده شده است. ما خدمات بیمه‌ای را گسترده کردیم و مراکز سطح دو و سه را در کشور افزایش دادیم که در حال حاضر ۸۷ مرکز سطح دو درمان ناباروری و ۱۲۶ مرکز درمان تخصصی ناباروری سطح سه در کشور داریم.

وزیر بهداشت بیان کرد: خدمات بیمه در مراکز دولتی ۹۰ درصد و در مراکز خصوصی ۷۰ درصد است. ما سال گذشته یک میلیون ‌و ۲۰۰ هزار مراجعه به مراکز درمان ناباروری در کشور داشتیم. مهمترین محور و مساله ما در همه موارد نیروی انسانی است که نیروی انسانی متخصص در جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها از جمله درمان ناباروری وجود دارد. گردشگری سلامت در جمهوری اسلامی یک فرصت برای بسیاری از کشورها است. در زمینه تجهیزات ناباروری نیز اقداماتی در دانش‌بنیان‌ها انجام شده و توانستیم محیط کشت جنین را در داخل تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳ میلیون و ۳۳۸ هزار نفر در مراکز دولتی به صورت رایگان زایمان طبیعی انجام دادند. ۲۰۰۰ دوره توانمندسازی برای افرادی که می‌خواهند در حوزه‌های خدمات زایمانی کار کنند و ۶۰ هزار ماما تربیت شدند تا در جوانی جمعیت فعالیت داشته باشند. بیمه رایگان برای مادران و فرزندان تا ۵سالگی انجام شده است. در شرایطی که در غزه کودکان مظلوم به شهادت می‌رسند، جمهوری اسلامی تمام کودکان زیر ۷ سال را با وجود همه مشکلات اقتصادی رایگان درمان می‌کند.

عین‌اللهی اضافه کرد: پوشش داروهای تخصصی درمان ناباروری ۶۳ قلم بوده، ۲۸ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی، ۵۶ قلم آزمایش، ۷ قلم خدمات تصویربرداری و ۲۰ عمل جراحی تحت پوشش قرار دارند که در این موارد ۹۰ درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود. دو واکسن جدید را به واکسن‌های قبلی اضافه کردیم که از امسال در هفت استان به صورت آزمایشی شروع شده و تا پایان تابستان در کل کشور انجام خواهد شد. تغذیه مادران باردار با دادن ویتامین‌ها و مکمل‌ها انجام می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: در حوزه دستیار رشته زنان ۱۷.۸ درصد افزایش پذیرش داشتیم. تربیت نیروی انسانی در حوزه فلوشیپ ناباروری را تا ۴۶ درصد افرایش دادیم. در سطح خانه‌های بهداشت پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان، مراقبان سلامت و ماماها به میزان تولد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات امروز ما سقط جنین است، تصریح کرد: برای این منظور در تمام دانشگاه‌ها دستورالعمل‌هایی را تعیین کردیم. گروه‌های مردمی نفس با افرادی که تصمیم به سقط جنین دارند، صحبت می‌کنند که تا امروز ۴۰۰۰ فرزند متولد شدند. ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه ازدواج ایجاد شدند که در زمینه فرزندآوری و پیشگیری از سقط جنین کار می‌کنند. تعداد خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی به ۱۱۰۲ باب رسیده است. سامانه ۱۹۰ فعال شده که شکایت مردمی و مشکلات در خصوص سقط جنین را به این سامانه اطلاع می‌دهند.

عین‌اللهی بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سه مرکز درمان ناباروری سطح دو در کاشمر، سبزوار و نیشابور و در مشهد یک مرکز درمان ناباروری سطح سه در بیمارستان امام رضا(ع) و چهار مرکز خصوصی قرار دارد. در سال گذشته ۴۱ هزار نفر برای درمان ناباروری به مراکز دولتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کردند. ساخت مرکز درمان ناباروری بشری در بیمارستان رضوی از سال ۱۴۰۱ شروع و ۱۸ ماهه تمام شد که یک رکورد و کاری میدانی و جهادی است. ما در وزارت بهداشت آمادگی همه نوع همکاری را در این مرکز داریم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در خصوص علت ایجاد مرکز درمان ناباروری بشری تصریح کرد: سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب به حق در زمینه مسئله فرزندآوری و اشکالاتی که در این حوزه به وجود آمده، هشدار می‌دهند. ایشان افق دور کشور را می‌بینند، احساس خطر می‌کنند و مرتب هشدار می‌دهند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند این هشدارها بسیار هم کارساز واقع نشده است. ما فکر کردیم که برای رفع دغدغه رهبری و آینده کشور چه کاری انجام دهیم.

وی افزود: در بررسی‌هایی که انجام شده به این نتیجه رسیدیم یکی از مسایل کمبود جمعیت و عدم فرزندآوری این است که مشکلات درمان وجود دارد یا امکانات به حد مورد نیاز نیست یا اگر هم هست جمعیت قابل توجهی هزینه درمان ندارند. وزیر بهداشت و دکتر شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کمک کنند تا در اینجا بهترین پزشکان و متخصصان حضور داشته باشند. اگر هم در کشور با کمبود این امر مواجه هستیم با هزینه بیمارستان عده‌ای را بورسیه کنند تا دوره ببینند.

مروی گفت: سلامت یک ثواب و کاری پراثر و خیر و برکت است که به یک خانواده یا یک شخص سلامتی و زندگی را هدیه می‌کند اما مسئله ناباروری غیر از اینکه به یک خانواده حیات و نشاط می‌دهد، آثار ملی دارد و کشور نیز از آن بهره‌مند می‌شود. درمان ناباروری هم مشکل یک خانواده را برطرف کرده، هم زاد و ولد و مسئله کشور را حل می‌کند و ثواب آن نیز چندبرابر می‌شود. امیدواریم بتوانیم در این حوزه قدم‌های موثری برداریم.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: این مرکز برای اقشار آسیب‌پذیر که توان مالی ندارند، ایجاد شده است. مبادا کسی به خاطر نداشتن توان مالی از اینجا برگردد یا جرات نکند به اینجا بیاید. افرادی که توان مالی ندارند باید این مرکز را خانه خود بدانند. اصل بر این باشد زوج‌هایی که قدرت پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند در اینجا درمان شوند. به افرادی هم که توان مالی دارند نیز خدمات ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha