• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403023022098
  • خبرنگار : 50034

برگزاری اولین گفتاورد ملی نخبگان در همدان

برگزاری اولین گفتاورد ملی نخبگان در همدان

ایسنا/همدان رییس بنیاد نخبگان استان همدان از برگزاری اولین گفتاورد ملی نخبگان در همدان خبرداد و گفت: اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه غرب کشور با شعار«نخبگان؛ حکمرانی دانش‌بنیان» و با هدف تعامل نخبگان، مدیران و مردم به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

دکتر موسی اعظمی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران،اظهار کرد: مخاطبین این رویداد، تمامی آحاد جامعه هستند به نحوی که راه‌حلی برای چالش‌های کشور ارائه کنند.

وی تصریح کرد: گفتاورد، یک رویداد چهار مرحله‌ایست و در مرحله اول آن، شرکت‌کنندگان ایده‌های خود را در پنج محور اصلی شامل حوزه‌های مالی و ارزی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت و حکمرانی هوشمند ارائه می‌کنند.

اعظمی با بیان اینکه رویداد گفتاورد نخبگان طی شش ماه آینده برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این رقابت در چهار مرحله اصلی برگزار خواهد شد به طوری که دریافت ایده‌ها، پالایش، تیم‌سازی و تقویت، رقابت بین افراد منتخب و داوری و انتخاب از مراحل برگزاری است.

رئیس بنیاد نخبگان همدان با اشاره به اینکه بنیاد نخبگان در آستانه بیستمین سال تاسیس قرار داد، اظهار کرد: بنیاد نخبگان تاکنون مأموریت نخبه‌گزینی و نخبه‌پروری داشته که یکسری تغییر و تحولات در مأموریت‌ها داریم به جای اینکه صندوقی برای حمایت باشد به فرصت و زمین بازی برای ایفای نقش جامعه نخبگانی مبدل می‌شود.

وی ماموریت اصلی بنیاد را تعریف مسیر نخبگانی و ایفای نقش جامعه نخبگانی در حل مسائل جامعه دانست و افزود: این گفتاورد با هدف ایفای نقش جامعه نخبگانی در مسائل استانها برگزار شود و شعار آن «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» است در واقع این رویداد بستری برای تعامل مدیران، نخبگان و مردم است.

وی با بیان اینکه بنیاد همدان با تأکید براینکه این رویداد قرار است بخشی از مسأئل کشور را مدنظر قرار دهد، گفت: شاید در سالهای آینده گستره کار بیشتر شود.

اعظمی اظهارکرد: این رویداد دو واژه با ارزش گفتاورد و نخبگان دارد که گفتاورد از گفتگو و آوردگاه یعنی جایی برای رقابت هماوردی و تضارب آرا است و نخبگان قشر ممتازی است بنابراین قرار گرفتن این دو واژه نوید یک رویدادی را می‌دهد که بتواند در حل مسائل جامعه راهکارهایی ارائه دهد.

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان ادامه داد: این رویداد ملی است و اولین برنامه این رویداد امسال برگزار می‌شود و قرار است در کل کشور برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه کشور به هشت پهنه تقسیم شده که پهنه زاگرس با مشارکت کرمانشاه، لرستان، ایلام، کردستان و همدان به میزبانی همدان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: افتتاحیه این رویداد از چهارشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد و تا نیمه آبان ادامه دارد.

اعظمی یادآور شد: این رویداد قرار است بخشی از مسائل کشور را مورد توجه قرار دهد چون دوره اول است فقط در پنج موضوع اصلی برگزار خواهد شد به طوری که گفتاورد نخبگان با تمرکز روی مسأله «ارزی، پولی و مالی کشور»، «مدیریت منابع طبیعی»، «امنیت غذایی»، «نظام سلامت و بیمه» و حوزه «حکمرانی و سیاست‌گذاری» برگزار می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: هر فرد و گروهی در جامعه؛ الزاماً محدود به نخبگان و دانشگاهیان نیست، می‌تواند در پنج محور اصلی و با تمرکز روی شعار سال مشارکت کرده و ایده و طرح‌های خود را ارائه دهد.

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان تصریح کرد: روند اجرایی پنج مرحله اصلی دارد به طوری که شروع با افتتاحیه است و افراد درهر حوزه که تخصص و علاقه داشته باشند نظرات خود را اعلام می‌کنند و تا اوایل تیرماه فرصت دارند طرح‌ها و ایده‌های خود را پخته و عملی کنند.

اعظمی با بیان اینکه تلاش می‌شود ایده‌ها از همه استانهای موجود در پهنه باشد ولی تیم داوری برای ارزیابی از پنج استان شناسایی شده که کار داوری را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: ارزیابی طرح‌ها براساس راه‌حل یابی مسأله و کارآمدی مسأله و تحقق پذیری و اثر بخشی مسأله خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شنیدن، تقویت ایده‌های نخبگانی، علمی‌تر کردن مدیریت کشور، افزایش تفاهم اجتماعی و رشد عمومی را از اهداف برگزاری رویداد است، گفت: برگزیدگان مرحله نیمه‌نهایی به بعد به عضویت بنیاد نخبگان درمی‌آیند.

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان تصریح کرد: به برگزیدگان رقابت نهایی علاوه بر جایزه نقدی ۱۰ میلیارد ریالی، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور عملیاتی کردن راهکارهای منتخب پرداخت خواهد شد.

وی حضور در همایش ملی نخبگان، ارائه آثار منتخب در دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، بهره‌مندی از امتیازهای بنیاد ملی نخبگان و اعطای گواهی برگزیدگی در بنیاد نخبگان را از دیگر امتیازات رویداد گفتاورد دانست و یادآور شد: علاقمندان برای شرکت در این گفتاورد می‌توانند به آدرسdebate.bmn.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

 اعظمی با بیان اینکه افتتاحیه با حضور مقامات ارشد استان و روسای دانشگاه‌ها و بنیاد ملی نخبگان سالن سرو دانشکده کشاورزی همدان برگزار خواهد شد، تأکید کرد: نخبگان مطمئن باشند که خروجی این طرح‌ها برای دولت و حکمرانی عملیاتی خواهد شد تا راه حلی برای مشکلات جامعه باشد و ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی با تأکید براینکه ایده‌هایی که امکان عملیاتی شدن نداشته باشند در طول مسیر حذف خواهد شد، بیان کرد: هدف این است که کار در حد کاغذ و فکر و نظر نماند و عملا امکان پیاده‌شدن در جامعه داشته باشد و همه پای کار هستند که این اتفاق بیفتد.

تیم سازی شروع می‌شود و تیم‌ها ارزیابی می‌شود و غربالگری می‌شوند و قرار است در این فرصت تبدیل به گروه‌های اندیشه ورز شوند تا طرح‌هایی که برگزیده نشده‌اند حفظ شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha