• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403023022102
  • منبع : نمایندگی اردبیل

در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد؛

ارائه گزارش ده درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

ارائه گزارش ده درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

ایسنا/اردبیل به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، گزارش ده درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه با حضور محققان و خبرنگاران در این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست که با هدف ارزیابی فعالیت ترجمان دانش دانشگاه‌ علوم پزشکی و انتقال نتیجه پژوهش و پیام تحقیق به عموم مردم و رسانه ها برگزار شد، سومین گزارش ۱۰ درصد از طرح های خاتمه یافته دانشگاه در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ ارائه شد.

بر این اساس، در یکی از طرح های تحقیقاتی این دانشگاه با جامعه آماری ۳۰۰ نفر که با بیماری کرونا درگیر بودند، بیان شد افرادی که از بیماری خود آگاهی بیشتری دارند، به کنترل بیماری و بهبودی زودهنگام می انجامد. همچنین اشخاصی که سواد سلامت بالایی دارند، سلامتی خود را به شانس و اقبال محول نمی کنند. یکی از نتایج این طرح لزوم افزایش سواد سلامتی افراد و نیز کاهش حساسیت اضطرابی افراد بود تا در مواجهه با پاندمی ها و اپیدمی ها برخوردهای منطقی بروز دهند.

یکی دیگر از طرح های پژهشی میزان انتشار میکروپلاستیک ها از طریق تصفیه خانه فاضلابهای شهری بود و نتیجه نتیجه نشان داد که ورود میکروپلاستیکهای سمی از طریق تصفیه خانه ها محیط زیست را و منابع کشاروزی را آلوده می کند و خاصیت سرطان زایی دارد. این تحقیق نشان داد که حدود ۸۰ درصد از میکروپلاستیکها در تصفیه خانه فاضلاب حذف میشود، اما با تخمین های علمی روزانه ۲۰ میلیون میکروپلاستیک وارد محیط زیست می شود. نتایج تحقیق حاضر نشان داد باید با استان به اصل پیشگیری بهتر از درمان نسبت به حذف و استفاده حداقلی از پلاستیک اقدام نماییم.

تحقیق دیگر این گروه با استناد بر رویکرد سازمان بهداشت جهانی بر مدل ارتباطی میزان خطر با مشارکت مردم بود و با انتخاب ۱۰ محله از بین ۱۱۰ محله بصورت کیفی انجام شد و با مصاحبه با ذینفعان و ذی نفوذان و زنان محلات فوق در خصوص موانع فرزندآوری مطالعه شد. سه فاکتور عوامل ذهنی و اجتماعی و فرهنگی مورد تدقیق پژوهشی قرار گرفت. یکی از نتایج این طرح نشان داد که اگر زنان خانواده ها مهارتهای فرزندآوری را داشته باشند احتمال فرزندآوری بیشتری را خواهند داشت.

الگوی باروری زنان ۱۷ الی ۳۵ سال طرح تحقیقی دیگری بود که نشان داد رفاه کامل جسمی و روحی روانی در تولید مثل مؤثر است و همچنین شانس سلامت باروری با افزایش تحصیلات افزایش پیدا می کند و با افزایش ین کاهش پیدا می کند. شانس سلامت باروری ضعیف با وضعیت اقتصادی و اجتماعی رابطه معکوس دارد و باید در توانمندسازی زنان و ارتقای سلامت آنان در جامعه دولتها تدبیرات لازم را داشته باشند.

مطالعه تعیین کاتالیزورهای پایدار برای پاکسازی آبهای آلوده پژوهش عنوان شده دیگری در این جلسه بود و با توجه به اینکه اقتصاد پایدار در گرو حفظ منابع طبیعی و زیستی برای نسل های آتی می باشد، فلذا با استفاده از نور خورشید، اکسیدهای آهن و فلزی و استفاده از تکنین های جدید می توان در جهت پاکسازی پسابها و فاضلابها و برگشت آنها به چرخه مصرف در طبیعت کارگشا باشد.

تحقیق دیگر در رابطه با بیماری های عروقی نشان داد سالانه هزاران نفر با ابتلاء به بیماری های عروقی و گرفتگی پاها و عدم اکسیژن رسانی به بافت دچار جراحی و قطع عضو می شوند، اگر با تحرک لازم، تغذیه سالم، اسلوب زندگی مناسب، دوری از سیگار و مراجعه و تشخیص بهنگام و استفاده از پزشکی مولکولی و درمان های نوین می توانند از تبعات این بیماری نجات یابند. همچنین در این طرح پیشنهاد شد غربالگری جمعیت با شاخص های علمی برای پیشگیری از این بیماری بخضوض برای افراد بالای ۴۰ سال انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha