• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403023022104
  • خبرنگار : 50037

امام رضا (ع) در معنویت و باورهای مردم ایران برکت ایجاد کرد

امام رضا (ع) در معنویت و  باورهای مردم ایران برکت ایجاد کرد

ایسنا/همدان امام جمعه کبودراهنگ گفت: وجود امام رضا (ع) در ایران، در معنویت، ایمان و اعتقادات و نیز باورهای مردم ایران خیر و برکت ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نقی باقری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وجود پر خیر و برکت امام رضا(ع) در ایران از نظر بُعد کمی و کیفی قابل بررسی است.

وی با اشاره به بُعد کیفی برکت امام رضا(ع)، بیان کرد: امام رضا (ع) زمانی که به کشور ایران آمدند از مدینه تا مرو تلاش کردند از همه شهرها و قصبات و روستاها عبور کنند و احادیثی را که در ایران نشنیده بودند را برای آنان شخصا بیان و تبیین کند.

باقری افزود: در آن دوران اکثر کاتبان از طرف حکومت مأمون بودند و این احادیث در بین مسلمانان به‌ویژه شیعیان رواج پیدا نکرد و احادیثی را که امام رضا (ع) فرموده بودند مردم ثبت و ضبط کردند اما این احادیث ثبت شده در آن دوران مأمون از بین رفت و نگذاشتند این احادیث در بین مردم ماندگار باشد.

وی ادامه داد: در نیشابور که امام رضا (ع) حدیث سلسله‌الذهب را فرمودند، کاتبان حق نوشتن این احادیث را نداشتند اما مردم نیشابور اقدام به ثبت و کتابت سلسله‌الذهب کردند و در حفظ آن کوشا بودند.

باقری با بیان اینکه امام رضا وحدانیت خداوند متعال و قدرت خداوند متعال را به رخ حکومت‌های جعلی و ساختگی آن دوران کشید و از نظر کیفی‌سازی تلاش کرد که مردم بیدار شوند، گفت: مردم دوران امام رضا (ع ) دریافتند که هر کس وارد دژ الهی شود در امان خواهد بود و بدون ولایت، خداوند شناسی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به بُعد کمی بررسی در رابطه با امام رضا (ع) تصریح کرد: در آن دوران در مورد امامت، مردم دارای اختلاف نظرات بسیاری با یکدیگر بودند، در چنین دورانی امام رضا (ع) موفق شد که به مردم و جامعه  القا کند که امامت انتساب از طرف خداوند است و همین امر موجب شد تا در انتساب امام جواد در سن ۷.۵ سالگی، امامت امام هادی در سن هشت سالگی و امامت امام زمان در سن پنج سالگی جامعه به این امر اعتراض نکنند و امامت آنان را با جان و دل پذیرا باشند چرا که این انتساب را از جانب خدای متعال  دانستند.

باقری تصریح کرد: سفر امام رضا (ع) به کشور ایران موجب شد تا احکام الهی را  به نحو احسن در دنیا اشاعه دهد و کسانی را نیز از طرف خود به عنوان مُبلغ، نماینده و وکلا به سراسر دنیا اعزام کند تا احکام الهی را مردم بتواند از طریق آنان اخذ کنند.

وی همچنین بیان کرد: آمدن امام رضا (ع) به کشور ایران موجب شد تا سادات و امامزاده‌ها در کشور ایران  از دست حاکمان ظلم  و جور  احساس امنیت کرده و  اکثریت آنان به کشور ایران بیایند و امروز وجود همه امامزادگان در کشور ایران به خاطر وجود پرخیر و برکت امام رضا (ع) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha