• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403023022284
  • خبرنگار : 50649

مدیر گروه بیولوژی تولید مثل دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد

اثربخشی دستاوردهای دانش بیولوژی تولید مثل در تحقق اهداف جوانی جمعیت

اثربخشی دستاوردهای دانش بیولوژی تولید مثل در تحقق اهداف جوانی جمعیت

ایسنا/فارس مدیر گروه بیولوژی تولید مثل دانشگاه علوم پزشکی شیراز با گرامیداشت هفته ملی جمعیت، به بیان نقش این گروه آموزشی در فرآیند درمان ناباروری و جوانی جمعیت پرداخت.

ساناز علایی امروز (۳۰ اردیبهشت‌ ماه) گفت: گروه بیولوژی تولید مثل دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بهره‌گیری از دانش علوم زیستی و فناوری‌ های نوین به‌دنبال تسهیل در رسیدن به اهداف باروری و تولید مثل است. از این رو، مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های بیولوژی تولید مثل نقشی بسیار حیاتی در ارائه خدمات به زوجین نابارور و حفظ باروری در جامعه دارند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی شیراز تشخیص دقیق علت‌های ناباروری را از جمله محورهای تاثیرگذاری دستاوردهای این گروه آموزشی دانست و ادامه داد: با تلاش‌های اساتید این گروه آموزشی و با استفاده از تست‌ها و تحلیل‌های تخصصی روی نمونه‌های اسپرم و تخمک، علت مشکل ناباروری برای تدوین طرح درمانی مناسب، قابل شناسایی است.

وی با اشاره به استفاده از فناوری‌های کمک باروری به‌عنوان دیگر محور تلاش‌های این گروه آموزشی،بیان کرد: گروه بیولوژی تولید مثل با بهره‌گیری از فناوری‌های کمک باروری، فرآیند IVF (تلقیح مصنوعی) و ICSI (تزریق مستقیم اسپرم) را امکان‌پذیر می‌سازد که این روش‌ها برای زوجینی که به‌طور طبیعی قادر به باروری نیستند، گزینه‌های موثری محسوب می‌شوند.

علایی به توضیح تلاش این گروه برای حفظ باروری و ذخیره اسپرم و تخمک به‌عنوان گامی دیگر در این راستا پرداخت و افزود: ایجاد بانک فریز اسپرم و تخمک با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، به مردان، زنان و دخترانی که برای انجام درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی یا بیماری‌هایی مانند سرطان نیاز به ذخیره اسپرم یا تخمک دارند، این امکان را می‌دهد تا در آینده بتوانند به راحتی از اسپرم یا تخمک خود برای باروری استفاده کنند.

مدیر گروه بیولوژی تولید مثل دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: آزمایشگاه‌های بیولوژی تولید مثل زیرساختی مناسب در این حوزه است که با فعالیت در زمینه تحقیقات و پژوهش‌های علمی، به نوآوری در روش‌ها و فناوری‌های مربوط به بهبود درمان ناباروری کمک می‌کند. با توجه به اهمیت فعالیت‌های مرتبط با بیولوژی تولید مثل در جامعه، توسعه و پیشرفت در این زمینه می‌تواند بهبود عمده‌ای در سلامت جامعه به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرورش متخصصان و کادر متخصص در این حوزه می‌تواند نقش بسزایی در گسترش و توسعه مراکز درمان ناباروری داشته باشد، اظهار کرد: این متخصصان با داشتن دانش و مهارت‌های لازم می‌توانند بهبود اساسی در فرآیند درمان ناباروری زوجین ایجاد کنند که از جمله نقش‌های مهم آنها می‌توان به ارائه مشاوره‌های تخصصی به زوجین نابارور، ارتقای فرآیندهای درمانی با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری، همچنین توسعه روش‌های جدید و موثر در حوزه درمان ناباروری اشاره کرد.

به گفته او، این تلاش‌ها بویژه به کاهش زمان مورد نیاز برای انجام فرآیندهای درمانی و همچنین بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده به بیماران کمک می‌کند.

وی تربیت و توسعه متخصصان در زمینه بیولوژی تولید مثل را موجب افزایش دسترسی به خدمات درمانی ناباروری، کاهش نارضایتی‌ها و استرس‌های مرتبط با این مشکل و در نتیجه افزایش رضایت خانواده‌ها و افراد جامعه در این زمینه دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha