• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403023122482
  • خبرنگار : 30147

معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر مطرح کرد

سال ۱۴۱۵ شروع بحران سالمندی در کاشمر

سال ۱۴۱۵ شروع بحران سالمندی در کاشمر

ایسنا/خراسان رضوی معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر، سال ۱۴۱۵ را شروع بحران سالمندی برای این شهرستان اعلام کرد.

مجتبی قائمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آغاز برنامه‌های هفته ملی جمعیت از  ۲۹اردیبهشت تا ۴ خردادماه امسال با شعار نقش من در جوانی ایران گفت: برنامه‌های هفته ملی جمعیت در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت سطح شهرستان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته و در راستای اجرای ماده ۳۸ قانون جوانی جمعیت آموزش ۱۲۶۰ زوج بدو ازدواج در قالب کلاس‌های ۶ ساعته با پوشش ۹۹.۱ درصدی گروه هدف انجام شد.

معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر، تصریح کرد: همچنین در راستای اجرای ماده ۵۰ قانون جوانی جمعیت نیز برنامه‌های مختلفی همچون مراقبت از ۱۸۹۱مادر باردار با پوشش ۹۵.۸ درصد، ۱۹۹۶ زایمان، طراحی برنامه مداخله‌ای برای افزایش پوشش مراقبت، مکاتبه با مطب‌های زنان و مامایی و کمک به مادران بی‌بضاعت و دریافت مکمل‌های مورد نیاز از سازمان هلال احمر و اختصاص اعتبارات کلاس‌های آمادگی زایمان اجرا و انجام شد.

وی برنامه‌های اجرا شده دیگر را در راستای ماده ۲۴ قانون جوانی جمعیت دانست و افزود در این برنامه بعد از شناسایی و غربال کودکان و مادران باردار مشکل‌دار در معاونت بهداشتی استان و تعامل با اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بر اساس دهک سنجی صورت گرفته ۶۱۱ کودک زیر ۵ سال و ۲۵۷ مادر باردار واجد شرایط شناخته شدند و سبد غذایی به آنان تعلق گرفت.

سال ۱۴۱۵ شروع بحران سالمندی در کاشمر

قائمی ادامه داد: همچنین در راستای مصوبات ماده قانون جوانی جمعیت و در موضوع درمان ناباروری از موارد اجرا شده در این حوزه می‌توان به برخورداری ۱۵ هزار و ۳۵۸ زوج نابارور در سطح استان از خدمات بیمه عقد قرارداد مراکز درمان ناباروری خصوصی و دولتی با بیمه پایه و حمایت ۱۰۰ درصدی در این خصوص و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق تعاون بسیجیان برای بیمه تکمیلی زوجین نابارور اشاره کرد.

تشکیل ۴۵۰ پرونده در مرکز درمان ناباروری سطح ۲

وی در همین خصوص از تجهیز و راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری سطح ۲ (مرکز ناباروری نوید) در شهرستان خبر داد و افزود: از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۱ تا پایان ۱۴۰۲ که این مرکز در حال فعالیت است از 2440نفر مراجعه کننده به دلایل مختلف تعداد ۴۵۰ پرونده تشکیل داده شده است.

معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر، با بیان اینکه طی این مدت 1327 نفر ویزیت متخصص زنان و ۲۸۶ نفر ویزیت متخصص اورولوژی شده‌اند، گفت: در همین مدت یک ساله در زمینه آزمایشات تعداد ۲۷۰ اسپرموگرام، ۲۰۷ مورد سونوی واژینال، تعداد ۹۹ مورد IUI و ۴۶ مورد تست مثبت بارداری و ۲۰ مورد تولد نوزاد داشته‌ایم.

وی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه انصراف سقط و موضوع مرتبط با ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت گفت: در خراسان رضوی معرفی ۳۶۵ مادر باردار با تصمیم اولیه سقط به مرکز نفس معرفی شدند که منجر به انصراف ۲۰۰ مادر باردار از سقط‌جنین با پوشش ۵۴.۸ درصدی شد.

انصراف ۶۶ مادر باردار از سقط‌جنین در کاشمر

قائمی در خصوص کاشمر گفت: در شهرستان کاشمر نیز گروه مردمی نفس (نجات فرزندان سقط)تشکیل و در حال فعالیت می‌باشد که تاکنون ۷۶ مادر باردار با تصمیم اولیه سقط به مرکز نفس معرفی شدند که منجر به انصراف ۶۶ مادر باردار از سقط‌جنین با پوشش ۸۶.۸ درصدی و تولد ۳۰ فرزند نجات یافته از سقط شده است.

سال ۱۴۱۵ شروع بحران سالمندی در کاشمر

وی افزود: همچنین از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این حوزه می‌توان به برگزاری جلسات هماهنگی و آموزشی توجیهی با گروه نفس با رویکرد تربیت ناجی و حساس سازی موضوع برای کلیه پرسنل شاغل در سیستم و گروه‌های فعال مردمی اشاره کرد.

معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر، در ادامه در تبیین وضعیت جمعیتی ابراز کرد در آمارهای استانی TFR(نرخ باروری کلی) خراسان رضوی عدد ۲.۰۵ را به ثبت رسانده که پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، یزد و گلستان در رتبه ششم کشور قرار گرفته است و در این حوزه سیستان و بلوچستان با عدد ۳.۵ و گیلان با عدد ۱.۰۶ بالاترین و پائین‌ترین آمار کشور را در میان ۳۱ استان داشتند و میانگین کل کشور در این نیز ۱.۷۴ بوده است.

کاهش دو دهم درصدی نرخ باروری در کاشمر

قائمی خاطرنشان کرد: همچنین در شهرستان کاشمر مقایسه آماری سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ میزان نرخ باروری از ۱.۹۲ به ۱.۷۴ رسیده و با کاهش ۲ دهم درصدی همراه بوده است.

وی در ادامه با اظهار تأسف از اینکه سیر جمعیت شهرستان به سمت سالمندی است، اعلام کرد: اگرچه تاکنون اقدامات بسیاری برای برون ‌رفت از بحران جمعیتی صورت گرفته اما هنوز رضایت‌بخش نیست.

معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر،گفت: هر چند نرخ باروری در اوایل دهه ۶۰ بین پنج تا ۶ فرزند بود یعنی یک زن به طور متوسط صاحب پنج تا ۶ فرزند می‌شد اما اکنون این شاخص در کاشمر به ۱.۸ رسیده و این وضعیت موجب شده از نظر زادآوری در وضعیت قرمز قرار گیریم.

وی بیان کرد: این شهرستان از نظر نرخ باروری کلی شانزدهمین شهرستان در بین مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد و شهرستان‌های تایباد خواف باخرز و سرخس به ترتیب در رده‌های اول تا چهارم هستند.

قائمی با بیان اینکه فرصت چندانی برای جلوگیری از سالمند شدن جامعه نداریم، اذعان کرد: به گفته کارشناسان در فرصت ۶ ساله اگر شاخص باروری افزایش نیابد در سال ۱۴۱۵ با ۳۵ درصد سالمند در کاشمر مواجه خواهیم بود.

وی گفت: اگر به همین منوال پیش برویم از سال ۱۴۱۵ جمعیت رو به کاهش می‌رود و پنجره جمعیتی بسته شده و جبران آن کار سختی خواهد بود به طوری که چندین نسل حدوداً ۱۵۰ سال زمان می‌برد تا از این سراشیبی بالا بیاییم.

معاونت بهداشتی شهرستان کاشمر با بیان اینکه اگر نرخ باروری ۲.۱ باشد جمعیت به سمت منفی و پیری نمی‌رود، عنوان کرد: نرخ باروری در این شهرستان به ۱.۷۴ رسیده و تا رسیدن به نرخ جایگزینی فاصله بسیاری داریم. با این وضعیت سال ۱۴۱۵ شروع بحران سالمندی در کاشمر خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: در هفته ملی جمعیت امسال که با ایام فرخنده دهه کرامت و ولادت‌های با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) همزمان شده برنامه‌های ویژه‌ای در راستای تشویق جوانان به دو موضوع ازدواج و فرزندآوری خواهیم داشت تا که شاخص‌های جمعیتی‌مان ارتقاء یابد و TFR (نرخ باروری کلی) ثبت شده‌مان بالاتر از میزان فعلی باشد.

قائمی در خصوص نام‌گذاری روزهای هفته ملی جمعیت امسال هم گفت: روز اول ۲۹ اردیبهشت، به نام هویت مادری و جوانی جمعیت، روز دوم ایران جوان، گروه‌های مردمی، همدلی و مودت، روز سوم نوآوری، جهاد علمی و جوانی جمعیت، چهارمین روز ایران جوان، سازمان‌های پاسخگو و امیدآفرین، روز پنجم جمعیت، سلامت و سبک زندگی اسلامی ایرانی، روزشم ایران جوان، رسانه دوستدار خانواده و آخرین روز به نام روستا جوانی جمعیت و پیشرفت ایران اسلامی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha