• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403023122657
  • خبرنگار : 30057

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت:

روندهای ارزیابی مانعی برای توسعه شرکت‌ها است

روندهای ارزیابی مانعی برای توسعه شرکت‌ها است

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: بعد از سه دهه فعالیت متوجه شدیم با سرعت ارزیابی موجود، اختلالاتی در کار برخی از شرکت‌ها ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی قانعی در کرسی آزاداندیشی حوزه سلامت با موضوع «ارزیابی بالینی تجهیزات پزشکی؛ روش‌ها، نوآوری‌ها و جایگاه آن در ایران» که در حاشیه نمایشگاه ایران هلث برگزار شد، افزود: ۴ دهه است که در سازمان غذا و دارو در زمینه ارزیابی تجهیزات پزشکی فعالیت می‌شود، ولی بعد از سه دهه فعالیت متوجه شدیم با سرعت ارزیابی موجود، اختلالاتی در کار برخی از شرکت‌ها ایجاد می‌شود.

وی گفت: باید همیشه این سؤال برای ما باشد که به عنوان تنظیم‌گر، چگونه کار کنیم و چه مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان در نظر بگیریم که تولیدکنندگان به تولید داخل رغبت پیدا کنند.

قانعی با اشاره به فعالیت‌های فناوران در زمان شیوع کرونا، اظهار کرد: در آن زمان واکسن آسترازینکا عرضه شد و تولیدکنندگان نیز  بر حسب نیاز و با دستور مسؤول فنی وزارت بهداشت کشور، اقدام به واردات آن کردند و به دنبال تایید ارزیابی نبودند، بنابراین ما نیز می‌توانیم یکسری تجهیزات را با تایید معاون فنی وزارت بهداشت، وارد بازار کنیم. این امر زمینه ورود شرکت‌ها به تحقیق و توسعه را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به روندهای دنیا در حوزه سلامت، ادامه داد: در برخی از کشورها برای ارزیابی دستگاه‌ها و تجهیزات خوداظهاری ارائه می‌شود و نیاز به طی کردن مراحل و پروسه‌های طولانی ارزیابی ندارد و ما نیز می‌توانیم این امر را در دستور کار خود قرار دهیم.

در این نشست همچنین دکتر میرعلیرضا تکیار، پزشک پژوهشگر متخصص بیماری‌های داخلی دکترای پژوهشی بیولوژی سلولی مولکولی  با بیان اینکه الزامات علمی ارزیابی بالینی نیاز به نوآوری دارد، گفت: در ارزیابی توسط کمیته‌ها، هماهنگی بین بخشی، بسیار مؤثر است.

وی افزود: مسؤولان باید پاسخ مناسبی به این پرسش که چگونه در زمان تحریم و تغییر مداوم نرخ ارز و فرار نیروی انسانی، تولیدکنندگان رغبت به تولید و سودآوری داشته باشند.

تکیار تاکید کرد: بررسی وضعیت کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که نیاز از سمت تقاضا است و این امر موجب شده کشور به سوی فناوری پیش برود.

این پژوهشگر ادامه داد: ما در کشور بخش رگولاتوری تجهیزات پزشکی را داریم، در کنار آن در حوزه فناوری هم سمت تقاضا باید رشد کند و هم رگولاتوری؛ الان فقط در زمینه رگولاتوری فعال هستیم‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha