• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403023122741
  • خبرنگار : 50130

به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز جهانی اهدای عضو؛

انجام ۵ اهدای عضو در کردستان در سال گذشته

انجام ۵ اهدای عضو در کردستان در سال گذشته

ایسنا/کردستان مسئول واحد فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اگر یک بیمار مرگ مغزی به صورت صحیح مراقبت شود و در کمترین زمان ممکن اعضای او به اهدا برسد، به ۸ نفر زندگی می بخشد.

دکتر نهیه علی کرمی در گفت و گو با ایسنا، به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز جهانی اهدای عضو اظهار کرد: طی سال گذشته در استان کردستان پنج اهدای عضو داشتیم که از این موارد دو مورد مربوط به شهرستان سنندج بوده و مابقی هم در شهرستان های دیواندره، سقز و بانه اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: تصادفات و مسمومیت ها بیشترین علت مرگ مغزی در استان هستند.

مسئول فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از آخرین اهدای عضو در استان خبر داد و گفت: نوجوان  ۱۵ ساله دیواندره ای که به دنبال تصادف دچار مرگ مغزی شد و در بیمارستان امام خمینی دیواندره جهت اهدا به تهران منتقل شد آخرین مورد اهدای عضو استان در سال گذشته بود.

علی کرمی، با اشاره به اینکه در حال حاضر دو مورد برای اخذ رضایت اهدای عضو در استان داریم، افزود: تیم ما به طور مرتب تعداد بیماران با GCS زیر پنج را راند می کند و مواردی که GCS آنها به ۳ برسد مراحل تشخیصی جهت تایید مرگ مغزی را شروع خواهند کرد.

وی با اشاره به سختی های مطرح کردن موضوع اهدای عضو به خانواده مددجو خاطرنشان کرد: سخت ترین کار، گرفتن رضایت از خانواده‌ای است که عزیزش دچار مرگ مغزی شده تا برگه‌ای را که اجازه می‌دهد اعضای بدن او به بیماران نیازمند اهدا شود را امضا کند. در این زمینه ارتباط موثر با خانواده فرد مرگ مغزی و زبان بدن، بسیار مهم است، رضایت نداشتن خانواده ها ما را با شکست روبه‌رو می‌کند، اما برخی از افرادی که به سختی رضایت داده‌اند، بعد از مدتی از ما بابت آرامشی که از این کارگرفته‌اند، تشکر می‌کردند. این خیلی برای ما لذت بخش است.

وی، با اشاره به اینکه بیماران دچار مرگ مغزی به هیچ عنوان به زندگی برنخواهند گشت، افزود: این بیماران بین یک هفته تا ۳۰ روز زنده می‌مانند، اما بعد از گذشت ۳۰ روز قلب قادر به هیچ عملکردی نیست و به‌طور کل از کار می‌افتد.

مسئول فراهم آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، با شاره به اینکه تشخیص مرگ مغزی به صورت قانونی صورت می گیرد، عنوان کرد: مرگ مغزی یک بیمار با تشخیص و تایید یک تیم آموزش دیده که شامل یک متخصص نورولوژی، متخصص نروسرجری، متخصص بیهوشی، متخصص داخلی و پزشکی قانونی به عنوان نفر پنجم همراه با کوردیناتور(هماهنگ کننده مرکز درمانی) است، انجام می شود.

دکترعلی کرمی ادامه داد: بعد از شناسایی مورد مشکوک به مرگ مغزی، رابطان پیوند( هماهنگ کننده) و تیم واحد فرآهم‌ آوری اعضا را مطلع می کنند تا بر بالین بیمار حاضر ‌شوند و بیمار را ویزیت کنند، طی بررسی شرح حال بیماری و پرونده بیمار، از نظر عملکرد اعصاب دوازده گانه ساقه مغزی با دقت تمام معاینه می‌شود و از بیمار، نوار مغز گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از اخذ رضایت انتقال از همراهان بیمار، تا انتقال اهداکننده به بیمارستان پیوند عضو، یک متخصص بیهوشی، هماهنگ کننده، پرستار وضعیت بیمار را مرتب کنترل می کنند.

مسئول فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، ادامه داد: اخذ رضایت برداشت، هماهنگی با تیم های مختلف سراسر کشور و مسئولان اتاق عمل و پرسنل درباره زمان عمل و مراحل بعدی، برداشت عضو و انتقال متوفی از دیگر مراحل پیوند عضو است.

تفاوت مرگ مغزی با کما / آیا بیمار مرگ مغزی به زندگی برمی‌گردد؟ 

وی از تفاوت کما و مرگ مغزی سخن گفت و بیان کرد: با اختلال در خونرسانی قشر مغز، تمامی حس و حرکت بیمار از بین می‌رود و تنفس و سایر موارد ذکر شده که از ساقه‌ مغز منشا گرفته است، باقی می‌ماند که به آن مرگ مغزی می‌گویند و با اختلال در عملکرد مغز، فرد دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می شود و به کما می رود، تنفس خود به خود دارد ولی دارای هیچ گونه حرکت و ادراکی نیست.

علی کرمی عنوان کرد: فرد به کما رفته نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی ندارد و ممکن است سال ها در این حالت باقی بماند و سپس به حیات مجدد بازگردد یا از دنیا برود که می‌توان گفت شانس بهبود برای برخی از بیماران در کما وجود دارد، اما اختلال در خونرسانی به هر دو قسمت قشر و ساقه‌ مغز و تخریب این دو قسمت به صورت برگشت ناپذیر باعث ایجاد شرایطی می شود که به آن مرگ مغزی گفته می شود که فرد هیچ گونه حرکت و ادراکی ندارد، بافت مغز به صورت فراگیر، نابود می‌شود و حالتی بی شکل و برگشت ناپذیر، شبیه به ماست را به خود می‌گیرد، این آسیب برگشت ناپذیر است و امکان زنده ماندن بیمار را به صفر می رساند.

مسئول فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، به تفاوت درجه هوشیاری فرد عادی با فرد مرگ مغزی اشاره کرد و عنوان کرد: هوشیاری به دو بخش اصلی «بیداری» و «آگاهی» تقسیم می شود و برای بررسی سطح هوشیاری یک سری شماره بندی‌ها وجود دارد که هر یک نشانه خاص خود را دارد.

دکتر ‌علی کرمی ادامه داد: بخش بیداری به مجموعه ای از پاسخ های اولیه شخص گفته می‌شود که پس از باز شدن چشم و به شکل خود به خودی صورت می گیرد، مثلاً با احساس درد، رفلکس قرینه و یا حرکات خود به خودی چشم ها همراه است که بخش های مختلف عصبی در این راستا دخالت دارند و قسمت دوم از GCS مربوط به آگاهی است؛ درجه هوشیاری یا GCS فرد کاملا سالم ۱۵ و فرد دچار مرگ مغزی ۳ است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha