• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403023123178
  • خبرنگار : 50046

/گزارش/

نشدنی‌هایی که با شهید جمهور در خراسان شمالی شدنی شد

نشدنی‌هایی که با شهید جمهور در خراسان شمالی شدنی شد

ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی یکی از استان‌های محروم کشور است که تعدادی از پروژه‌های این استان نیمه‌کاره مانده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تکمیل بسیاری از این پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفت و اعتبارات لازم برای آن‌ها در سفر رئیس جمهور به استان در نظر گرفته شد.

با اختصاص این اعتبارات، تعدادی از این پروژه‌ها تکمیل شده و تعدادی نیز در آستانه تکمیل شدن است؛ صبح امروز که خبر حزن‌انگیز شهادت رئیس جمهور مردمی و هیأت همراه درپی سانحه هوایی اعلام شد، مردم این استان برای همیشه مردی را که به واژه خدمت معنای تازه‌ای بخشیده بود، از دست دادند.

آغاز و تکمیل برخی پروژه‌های درمانی و بهداشتی از جمله خدمات ارزنده دولت سیزدهم در این استان بوده است. یکی از پروژه‌هایی که از زمان شروع دولت سیزدهم در این استان آغاز شده، ساخت مرکز پرتودرمانی پیشرفته است. دستگاه شتاب‌دهنده خطی پیشرفته با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان خریده شده است و باید ساختمان این پروژه تکمیل شود تا بتوان از آن استفاده کرد. این پروژه قرار است نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد.

ت

در این استان، دستگاه شتاب‌دهنده خطی کم‌انرژی وجود دارد، اما پاسخگوی نیاز بیماران نیست و حتی پاسخگوی موارد بسیار سطحی نیز نیست و بیماران مجبورند برای درمان به شهرهای تهران و مشهد سفر کنند؛ اما از آنجا که طول درمان ۴۰ تا ۴۵ جلسه است و حدود ۱.۵ ماه طول می‌کشد برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار سخت و هزینه‌بر است. با تکمیل این پروژه، مشکل بیماران سرطانی که نیاز به پرتودرمانی دارند، حل می‌شود و آنها می‌توانند در همین استان درمان شوند. با بهره‌برداری از این پروژه، درمان با کیفیت بیشتر و عوارض کمتری انجام می‌شود.

افزایش ۲۰۰ تخت فعال در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد

اجرای فاز دوم بیمارستان امام علی (ع) بجنورد از دیگر پروژه‌هایی است که در دولت سیزدهم در این استان آغاز و قرار شد فضای فیزیکی این بیمارستان افزایش یابد که ۵۰۰۰ مترمربع به این فضا افزوده شد و ۲۰۰ تخت به تخت‌های فعال این بیمارستان افزوده می‌شود.

ساخت انبار دارویی

پروژه ساخت انبار دارویی از دیگر پروژه‌هایی است که در این استان در حال انجام است، این پروژه در ۱۲۹۱ مترمربع فضا و با گنجایش چهار طبقه در حال اجراست و برای ساخت آن، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.

برای اجرای این پروژه، بیش از هشت میلیارد تومان هزینه شده است و این پروژه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

دسترسی همه دانشجویان به خوابگاه در سال ۱۴۰۳

پروژه ساخت خوابگاه دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی استان ۱۰ سال معطل مانده بود و ادامه ساخت آن در دولت سیزدهم انجام شد و امسال به پایان می‌رسد.

با ساخت فاز دوم خوابگاه ۲۴۰ نفری، ۱۰۰ درصد دانشجویان به خوابگاه دسترسی خواهند داشت. علاوه بر خوابگاه دانشجویی، خوابگاه متاهلان و اساتید نیز در دست ساخت است.

نشدنی‌هایی که با شهید جمهور در خراسان شمالی شدنی شد

تکمیل سد گلمندره

پروژه‌های آب و خاک از دیگر برنامه‌هایی بود که در خراسان شمالی در دولت سیزدهم تکمیل شد. تکمیل پروژه سد گلمندره، بش قارداش، علاج‌بخشی سد بیدواز در اسفراین از جمله این پروژه‌ها بوده است.

دولت سیزدهم با اختصاص اعتبارات به عملیات اجرایی سد گلمندره در گرمه سرعت داد و این طرح اکنون بیش از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با وجود اینکه این سد هنوز به افتتاح رسمی نرسیده، توانست در یکی از سیل‌های مخرب سال گذشته، حجم قابل توجهی از سیلاب را در مخزن خود جا دهد و از بروز اتفاقی بسیار بد جلوگیری کند.

ت

فعال شدن پروژه های نیمه تمام ورزشی

در دولت سیزدهم پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی و رهاشده فعال شدند، به‌طوری که ۵۸ پروژه ورزشی نیمه‌تمام در این استان وجود دارد و حدود ۷۰ درصد این پروژه‌ها امسال به بهره‌برداری می‌رسند. با افتتاح این پروژه‌ها سرانه فضای ورزشی استان به ۱.۲ مترمربع می‌رسد.

برخی از این پروژه‌ها ۱۰ تا ۱۲ سال متوقف بودند که یکی از این پروژه‌ها، سالن ورزشی ۶۰۰۰ نفری بجنورد بود که فعال شده است و سال گذشته ۱۳ میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت.

پیشرفت فیزیکی پروژه ۳۰۰۰ نفری شیروان به ۷۵ درصد رسیده و سالن ورزشی ۲۰۰۰ نفری اسفراین به پیشرفت ۴۷ درصدی رسیده است. همچنین پیشرفت پروژه‌های استخر فاروج به ۷۵ درصد و گرمه به ۶۰ درصد رسیده است.

پرداخت بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در دولت سیزدهم

پرداخت بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در دولت سیزدهم در این استان انجام شده است. در مدت فعالیت دولت سیزدهم با هدف ایجاد اشتغال، ۵۱ هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به بیش از ۷۳۸۶ طرح در خراسان شمالی پرداخت شده است.

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ هزار  میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۶ برای ۱۰۶۰طرح پرداخت شده است. در زمینه تسهیلات مشاغل خرد و خانگی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۹۷۵ میلیارد ریال به ۱۵۸۷ طرح پرداخت شده که این میزان در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۴۱۲ میلیارد ریال برای ۱۴۷۴ طرح بوده است.

در زمینه تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان اختصاص یافته که طرح‌های مشمول به بانک‌ها معرفی شدند و تاکنون ۷۷۰ میلیارد ریال برای ۹۵ طرح نیز پرداخت شده است.

تسهیلات حوزه جزء ۴ تبصره ۱۸ قانون بودجه در سال ۱۴۰۲ میزان ۹۳۸۰ میلیارد ریال برای استان تخصیص یافته که ۷۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۳۱۱۰ طرح پرداخت شده است. 

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توجه به احیای واحدهای تولیدی راکد و مشکل‌دار است که این مهم برای ۳۹ طرح در قالب نهضت احیا از محل اعتبارات تبصره ۱۸ و با عاملیت صندوق کارآفرینی امید در حال انجام است.

ن

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد ریال برای جاده بجنورد - جنگل گلستان

طرح چهارخطه محور بجنورد - جنگل گلستان (موسوم به جاده مرگ) به‌عنوان تنها محور ارتباطی اصلی خراسان شمالی با استان‌های شمالی کشور با گذشت ۱۳ سال به‌دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود که این طرح با تزریق اعتبار در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت.

۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد - جنگل گلستان تخصیص یافت و تکمیل این طرح شتاب می‌گیرد. این اعتبار به‌صورت نقدی تخصیص یافته و مختص اجرای این پروژه در خراسان شمالی است.

محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر - گرگان - مشهد است. این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و فقط ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha