• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403023123261
  • خبرنگار : 50182

کابوسی که ۲۴ ساعته شد...

کابوسی که ۲۴ ساعته شد...

ایسنا/کرمانشاه همین حالا هم که زنان و مردان سیاهپوش اطرافم را گرفته و صوت قرآن در فضا پیچیده باورم نمی شود. حتی صدای ضجه ها و گریه های زنان هم که لحظه ای قطع نمی شود بازهم نمی تواند این کابوس وحشتناک را برایم به حقیقت تبدیل کند.

کابوس وحشتناکی که از ۲۴ ساعت پیش شروع شده و هنوز هم دست از سرم بر نمی دارد و سایه به سایه بیداری‌ام پیش می آید. کابوسِ گم شدن یک بالگرد در دلِ جنگل های «ورزقان»...

چند ساعتی هست که خبر آورده اند پیدا شده، اما من هنوز دوست دارم بازهم بگردند و بالگردی را پیدا کنند که سالم است و مسافرانش همگی به سلامت به زمین رسیده اند. اما هرچه خبرهای جدید از راه می رسد و تصویر پیکر شهدای بالگرد را نشانم می دهند کم کم این امیدم رنگ می بازد و مرا به باور تلخ این کابوس مجبور می کند.

من هنوز با خودم و این کابوس کنار نیامده ام و حالا اینجا کنار مردمانی هستم که آنها هم به دنبال راهی برای فرار از این کابوس وحشتناک می گردند. اشک می ریزند، اما هنوز باور ندارند...

«هنوز شوکه ام» همین دو کلمه جواب سوالم می شود از حس و حال او که شاید نهایتا امسال پا به ۲۰ سالگی بگذارد و دختری است از نسل دهه هشتادی ها... از حال و هوای این شبانه روز سخت می پرسم و او در حالی که سعی می کند بغضش را کنار بزند بازهم به جمله ای ساده اکتفا می کند که «فقط گریه کردم.»

حال و هوای هیچ کداممان خوب نیست و ترجیح می دهم سراغ فرد دیگری بروم شاید او مرا از این کابوس و سرگردانی نجات دهد.

کابوسی که ۲۴ ساعته شد...

روی زمین نشسته و چادرش را روی سر کشیده و مثل عزیز از دست داده ها ضجه می زند. دست روی شانه اش می گذارم تا قدری آرام گیرد، هم او، هم من... سرکه بلند می کند هنوز چشمه های اشکش جاری است. تسلیت را اول من می گویم تا شاید قدری تسکین بخش قلب ناآرامش باشد. از حس و حال این بیست و چند ساعت که می پرسم نفسش را سنگین بیرون می دهد و بعد هم سرش را به اطراف تکان داده و بی توجه به من روبرو را نگاه می کند و مدام اشک می ریزد و می گوید: «دیروز در خیابان بودم که خبر را شنیدم، سرگردان شدم، مثل مرغی که سرش را بریده اند.»

هق هق ریزش حالا کم کم اوج می گیرید و می گوید: «از دیروز تا حالا دست به دعا بودم و صبح که خبر شهادتش را دادند سریع خودم را ایجا رساندم» بعد هم نگاهش را به نگاهم می دوزد و با بغضی که حالا حسابی در گلویش سنگین شده می گوید: دلسوز مردم بود، زحمت زیاد کشیده بود، برای زجرها و زحمت هایی که کشیده آمدم و ... و ادامه حرف هایش اشک هایی می شوند که بند نمی آیند.

خانم میانسالی آن طرف تر شوکه نگاهش را به جمعیت دوخته و آرام آرام اشک می ریزد. نزدیک می روم تا او از حس و حال این ساعت های تلخ و سنگین بگوید، «احساس کردم عزیزم را از دست دادم، یاور مردم بود، یاور مظلومان بود، حیف بود واقعا» اینها را که می گوید یکباره لحنش عوض می شود و درحالی که اشک هایش را کنار می زند، خیلی با صلابت می گوید: «می دانی، لیاقتش شهادت بود، به چهره اش که نگاه می کردی، انگاری شهید بود.»

از شهرک معلم آمده و وقتی علت آمدنش را به این جمع و محفل می پرسم، دوباره اشک هایش سرازیر می شود و با لحنی بغض آلود می گوید: «در خانه داشتم دق می کردم، مدام می گشتم ببینم کجا مراسم دارند، بیایم.»

سراغ دختر جوانی آنطرف تر می روم و وقتی برای هم کلامی اجازه می گیریم، چند ثانیه ای با چشمان خیسی که لحظه ای اشک‌های آن بند نمی آید به من زل زده و بعد در حالی که به خودش اشاره می کند سری بالا می اندازد و این یعنی حال و توان چند کلمه حرف را هم ندارد و دوباره سر پایین انداخته و به اشک هایش میدان دوباره می دهد.

...صدای مداحی بلند شده و نوای « ای اهل حرم میر و علمدار نیامد...» در ضجه ها و گریه های جمعیت گم می شود. جمعیتی که امروز مقابل مسجد جامع شهر کرمانشاه جمع شده‌اند تا اقامه‌ عزا کنند برای شهدای بالگرد رییس جمهور...

کم کم از جمعیت داخل خیابان فاصله گرفته و به جمیتی که داخل پیاده رو ایستاده و نظاره گر مراسم هستند نزدیک می شوم و در میان آنها پسر نوجوانی که تازه پشت لب هایش سبز شده و آرام آرام اشک می ریزد توجهم را جلب می کند. امیر مهدی دبیرستانی است و آن طور که خودش می گوید فردا امتحان نهایی دارد. همین که از حس و حالش می پرسم در حالی که مدام اشکِ چشم هایش را می گیرد، می گوید: از دیروز تا حالا از ناراحتی درس نخوانده ام، دیشب تا ۱۲ شب بیدار بودم، امروز هم پنج صبح بیدار شدم اما ...بغض اجازه بیشتر حرف زدن را به او نمی دهد.

برایم جالب است که او با این سنِ کم، چه از مسافران بالگرد ورزقان می داند که این چنین بی تابی می کند و وقتی سوالم را می پرسم می گوید: دلسوز مردم بود، به همه جا سرکشی می کرد، کرمانشاه هم آمده بود. من خودم وقتی اینجا آمد از نزدیک دیدمش... و باز هم دوباره اشک هایی که امانش نمی دهند.

جلوتر این بار یک دختربچه با یونیفرم مدرسه توجهم را جلب می کند، قطعا دهه نودی است و متحیر می مانم که او چرا اینطور ناراحت کنار مادرش ایستاده. اسمش «آلا»س، کلاس سوم است و از مدرسه به این مراسم آمده، اولین سوالی که به ذهنم می رسد را می پرسم اینکه چرا به اینجا آمده و او کودکانه پاسخ می دهد «دوستش داشتم»، می گویم ناراحتی؟ و جوابم فقط یک کلمه «خیلی» می شود، از حس و حال شبانه روز گذشته می پرسم و او هم که مثل خیلی ها بی خوابی کشیده می گوید دیشب تا ساعت ۱۱ شب بیدار بودم و خیلی ناراحت بودم و دوست داشتم زنده باشند.»

کابوسی که ۲۴ ساعته شد...

از آلا و مادرش جدا می شوم و سراغ پیرزنی آن طرف‌تر می روم که چادرش را به رسم زنانِ کُرد پشت سرش بسته و با دو دست سینه‌زنی می‌کند و عزاداری می کند.

از حس و حالش که می پرسم در حالی که هنوز هم محکم سینه زنی می کند و لابلای حرف هایش مدام می گوید: «آی روله روله» و اشک می ریزد، جوابم را می دهد و می گوید: «از شب تا صبح براش دعا کردم و قرآن سر گرفتم، وقتی صبح خبر دادن دنیا ازِم زیر و رو شد. از شهرک مسکن آمدم، داشتم دق می کردم» و دوباره اشک و اشک...

...تیپ و ظاهرش شبیه زنانی است که کم حجاب خطابشان می کنند اما اینجا روی پله های مسجد جامع نشسته و زانوی غم بغل کرده، از حس و حالش که می پرسم با نفس سنگینی که بیرون می دهد می گوید «خیلی ناراحت کننده بود، حیف بود واقعا. چون مهربان بود، چون دلسوز مردم بود. قبل از این‌که رییس جمهور شود هم زحمت می کشید، حیف بود، البته خوش به سعادتش که شهید شد» و من چه داغم تازه می شوم با بند بند کلمات و جملاتش...

دخترخاله هستند و با هم به مراسم آمده اند، سن و سال‌شان به دختران دهه هشتادی می خورد و برای همین همان اول کار از یکی شان می پرسم متولد چه سالی هستید و با شنیدن ۱۳۸۲ حدسم به یقین تبدیل می شود. ناراحتی را می شود در چهره شان دید و حس و حالشان پرسیدن نداشت، برای همین خیلی ساده می پرسم چرا ناراحتید؟ هر دو به هم نگاه کرده و بعد هم یکی شان خیلی محکم می گوید: «چون رییس جمهورمان بود، چون به داد مردم می رسید، چون  خیلی از کارخانه ها را دوباره راه انداخت، خیلی متفاوت بود با بقیه و....» و من در تایید حرف هایی که یک بند در جواب سوالم می دهد فقط می توانم به تکان دادن سری اکتفا کنم.

دو دختر نوجوان دیگر هم آنطرف تر ایستاده اند، ملیکا و کوثر، ۲۱ ساله و ۱۴ ساله. از ملیکا که حالا یک دختر جوانِ دهه هشتادی است حس و حالش را می پرسم و او خیلی ساده می گوید، خیلی ناراحتم و وقتی علتش را می پرسم می گوید: «چون رییس جمهوری را از دست دادیم که خیلی مقتدر بود، من اقتدارش مقابل دشمنان را دوست داشتم و می دانستم از کشور و مردم محافظت می کند.»

از حس و حال دیشب می پرسم و می گوید: «از دیشب تا حالا دست به دعا بودیم که سلامت برگردند» و بعد درحالی که سری تکان می دهد با لحن حسرت باری می گوید: اما دعایمان مستجاب نشد...

جوان دهه هشتادی دیگری هم آن‌طرف‌تر ایستاده و خیره به جمعیت در دنیای خودش غرق است. ناراحتی را می شود در چهره اش دید و وقتی از چرایی غم و اندوهش می‌پرسم می گوید: رییس جمهور کشورم بود، برای مردم محروم زیاد زحمت کشید، کارخانه های زیادی را دوباره فعال کرد، خیلی تلاش کرد» بعد از این حرف ها دوباره کمی متفکر می شود و با لحن سنگین و حسرت باری فقط یک جمله می گوید: «در حد توان داشت خرابی های کشور را آباد می کرد» جمله ای که حسرت را به دل من هم سرازیر کرده و داغ دلم را تازه می کند.

....هنوز ۲۴ ساعت نشده و من در حالی این واژه ها را کنار هم میچینم که در خیالم تو همچنان سرنشین بالگردی هستی که جنگل ها و کوه های صعب العبور را پشت سرگذاشته تا خبر بگیرد از حال و روز مردمان در دورترین و مرزی ترین نقاط ایران زمین و من هنوز به امید زنده برگشتن تو قلم می زنم و اشک می ریزم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۲۱:۰۵

من مثل پدر خودم نگران جناب ریئس و همراهانش بودم.وقتی این خبر را شنیدم خیلی ناراحت شدم.پدرم درراه خدمت ب مردم شهید شد.روحت شاد نامت جاویدان

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۰۲:۴۸

خداییش خیلی زحمت کشید خدا رحمتش کنه از بچگی هم طعم پدر نچشید

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۲:۲۸

رئیس جمهور عزیزم روحت شاد بهشت جایگاهت

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۲۱:۱۰

جناب رئیسی ب مقام رفع شهادت رسیدروحش شاد نامش جاویدان

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۲۱:۱۳

رئیسی عزیزم همیشه یادت زنده می‌ماند نور بباره قبرت.

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۲۱:۴۰

زحمت کشید خدایی از اول مجلس شهدا را چیدند این دفعه شهید جمهور

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۲۳:۴۷

من واقعأ دلم بحال رئیسی کباب شده چون واقعأ داشت در کف اخلاص کار می کرد..نمایندگان و وزئرا و شهرداران یاد بگیرید جزء خوبی چیزی از انسانیت نمی ماند..

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۰۴:۰۲

قطعا آقای رئیسی لایق شهادت بودند

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۰۲:۴۹

ریسی روحت شاد یادت گرامی باد نام تو در میان مردم ایران جاودان شد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۰۶:۱۶

خدا رحمت کنه اقای رییسی را...هنوز خدارو شکر سایه رهبری بالا سرمون هست وبیشترقدربدانیم برای سلامتی اقا دعا کنیم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۲:۲۴

خدا رحمتشون کنه خیلی حیف شد انشاالله در کنار امام حسین روحشان محشور باشه سپاس از زحمات که برای ملت کشیدن

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۰۸:۱۵

خدا رحمتت کنه ،راحت شدی از بی معرفتی ها ما باید به حال خودمون گریه کنیم که کسی رو مثل تو از دست دادیم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۰۹:۱۷

خادم مردم بود زحمتکش شهادات مبارک

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۰۹:۴۲

خدا رحمت کنه واقعاً به ایران میرسید به مردمش فکر میکرد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۱:۵۵

خدا رحمت کنه آقای رئیسی و آقای امیر عبداللهیان را

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۱۳

واقعا شبیه یه کابوسه کاش بیدار شم...

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۲۰

جناب ریسی عزیز یادت گرامی من غم بزرگی رو روی قلبم احساس میکنم ایران تسلیت

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۳۲

روحتان شادشهدا فرشته بودن قطعا جایگاهتان بهشت است

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۳۵

اه افسوس😭

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۵۴

روحشان شاد شهادتشان قبول حق. خداوند همه ما را بیامرزد.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۵۵

من که خیلی سوختم...جیگرم داره آتیش میگیره..انگار پدره خودم بوده.واقعا دلم میخواد بلند بلندگریه کنم.تا آروم بشم.چه طور میشه تحمل کرد.این داغ رو...شهادتت مبارک پدرم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۱:۴۸

شهید قلب تاریخ است.... اللهم ارزقنا توفیق به شهادت

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۲:۲۳

خیلی خیلی ناراحتم هنوز باور ندارم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۲:۴۳

خدایی آدم خوبی بود. منم خیلی ناراحت شدم. کلی گریه کردم.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۳:۱۴

روحش شادو یادش گرامی واقعا این دو روز جیگرم میسوزه یک پدر واقعی برای همه بود پدری دل سوز و از خود گذشته

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۳:۲۶

خدا روحت را شاد کند به خدا باورم نمیشه که سید و همراهانش شهید شدند شهادتتان مبارک

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۳:۳۰

کشور ما به همچین انسانهای وارسته ای نیاز مبرم دارد، خیلی به پیشرفت ایران با آقای رئیسی امیدوار بودیم که نشد.امیدوارم راهش ادامه داشته باشه.روحش شاد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۳:۳۶

خیلی ناراحت شدم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۳:۴۴

واقعاحیف شد.. ای داد وبیداد... دارم دق میکنم برا ریییسی وهمراهانش....

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۳:۴۹

روح رئیسی عزیز و همراهانشان شاد ایشون یه انسان بسیار لایق و نمونه و پرتلاش بودن حیف که خیلی زود از بین ما رفتن انشالله با اولیای خدا همنشین باشن. کاش بیشتر قدر زحماتشون رو میدونستیم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۴:۱۰

خدا رحمت کند خادم امام رضا و همراهانش واقعا سخت و دلسوز است اون بهترین بود ولی پرکشید پیش اقایش حسین

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۵:۵۸

روحشون شاد.شهادتتون مبارک عزیزان سفرکرده برای ماهم دعاکنید.شهادت لیاقت میخواد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۵:۴۹

خدایش ببامرزد زحمتکش بود خدا غرق نور و رحمت خودش قرارشان بدهد همه ی ما همراه با خانواده شان غم و غصه خوردیم اشک ریختیم ناراحتی کردیم افسوس و حیف

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۱

روحت شاد یادت گرامی مثل پدر خودم دوستت داشتم چرا رفتی پدرم .....!😭😭😭😭

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۶

سید لیاقتت شهادت بودمث جدت سیدالشهدا...حلالمون کن اگه قدرتو ندونستیم.ولی کارهایی که در همین سه سال اول خدمت انجام دادی تاابدتویادتک تک این نسل خواهدماندچون واقعا همچو کوه باصلابت بودی وباعظمت....پدری روازدست دادیم که هیچ محبتی جایگزین نوازشهای اونخواهدشد....

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۷:۲۱

دو روز دارم گریه می کنم توی مرگ پدرم اینقدر گریه نکردم ،من به خاطر مظلومیتش بیشتر گریه می کنم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۷:۳۱

منم از لحظه شنیدن خبر شهادت سید بزرگوار هزاران افسوس میخورم که ای کاش خواب دیده بودم و باورم نمیشه ایشون در کنار ما نیستن الهی روحش با سالار شهیدان محشور شه

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۷:۳۲

آقای رئیس جمهور لیاقت این همه ی بزرگی را داشت و همانطورکه دلسوزانه خادم ملت بود خداوند هم بزرگترین سعادت را که شهادت بود را نصیبش کرد و یادش تا همیشه در دل ملت خواهد بود روحشان شاد و یادشان گرامی

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۰:۲۳

فکرنکم کسی بتواند جای سید بزرگواررابگیرد آدم مخلص بی ادعا و درخدمت مردم جلوی راند وفساد را بسته بود همه جوره درخدمت گذاری بیمنت کارکرد روحش شاد یادش تاابد گرامی سید مظلومان

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۹:۴۴

خداوند متعال رحمت کنه مثل سردار شهید سلیمانی مرد میدان بود شب تو رختخواب نمی‌خوابید صبح پاشه بگه من از چیزی خبر ندارم شب و روز برای حل مشکل مردم تلاش میکرد با مردم بود روحت شاد رییس جمهور دلها

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۹:۴۶

روح همگی قرین رحمت

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۰:۳۲

حیف شد واقعا سید بزرگوار زود بود رفتنش این مردم و کشور به وجودش نیاز داشت .شادی روح شهدا صلوات.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۱:۰۰

تسلیت میگم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۱:۴۶

واقعا خیلی سخته غم بزرگیه ازدست دادن سیدبزرگوارهمچون حاج آقاریسی...مردم خیله بهت نیازداشتن رئیس جمهوردلهاروحت شاد😔😔😔

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۱:۴۶

واقعا خیلی سخته غم بزرگیه ازدست دادن سیدبزرگوارهمچون حاج آقاریسی...مردم خیله بهت نیازداشتن رئیس جمهوردلهاروحت شاد😔😔😔

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۱:۴۹

روحشان شاد شهادت لیاقت میخواد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۲:۴۳

شھادت هنر مردان خداست

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۱:۳۶

غم خیلی بزرگیه 💔 آقای رئیسی روحتان شاد ودرضمن تسلیت میگم به خانواده محترمش 🌹🥀🥀🖤

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۱:۵۹

روحش شاد یادش گرامی من خیلی خیلی ناراحتم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۲:۰۶

واقعا شخص بزرگی بود جناب ریسی روح بزرگی داشت خوش برخورد اهل کار و تلاش واقعا حیف شد من که خیلی ناراحت شدم خدا روحشان رو شاد بکنه و همچنین خدا تمام افرادی که در هیئت دولت تلاش کردن و زحمت کشیدن و به درگاه الهی پر کشیدن رحمت بکنه 😔😔😔

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۲:۰۹

باورم نمی‌شود. به خدا قسم نمیخوام این مصیبت را باور کنم. ایکاش من مرده بودم . هنوز رفتن حاج قاسم را باور نکرده ام اللهم ارزقنا توفیق الشهادة في سبیلک اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۲:۳۳

خدابهترین گلچین است روحت شاد۰

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۲:۴۱

واقعااون شب تاصبح خوابم نبردوبرای سلامتیشون صلوات میفرستادم سیل عجیب مشهدشایدنشانه ای ازاین واقعه ناگواربودشهادتون مبارک باشه خوشابه سعادتتون ای گلچین های روزگار....عمربسیاربباید..تادگرمادرگیتی چوتوفرزندبزاید.... خداشهادت رونصیب ماکنه.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۳:۰۳

خدارحمتش کند، روحش شاد.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۳:۱۲

انشالله هیچوقت از این اتفاقات برای ایران بوجود نیاد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۳:۲۱

واقعاً مرد بود به قول خودشان طعم فقر را با تمام وجودلمس کرده به همین دلیل تمام توان خود را به کار گرفته بود تا به مردم خدمت کند در راه خدمت هم به والا ترین درجه از شهادت رسید

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۳:۳۹

انصافاددلم ب درد اومد واقعا ۳روزه از اتفاق تلخ می‌گذرد و بغض ولکن نیست چ درد سخت و سنگینی بود خدایا.انسان ب تمام معنا و حقیقت و جدی بود واقعا.روحش جاودان

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۳:۵۹

برای شادی روح حضرت آیت الله رئیسی و سایر شهداء خدمت صلوات.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۰:۰۳

هنوز باورم نمیشه جناب ریئسی فوت شدن اندازه پدرم دوسشون داشتم خیلی حیف شد خیلی برای مردم ایران زحمت کشید روحش شاد الهی نور بباره به قبرش🖤😭😭😭

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۰:۰۵

اصلا باورنمیشه وچندروزه گریه میکنم برای آقارییسی روحت شادبزرگ مرد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۰:۱۲

اقای ریسی من پدر نداشتم ولی انگار تو پدری مهربانو غیرتی بودی برای منو امثاله من خیلی دلسوز مهربان بودی باز با رفتنت احساس میکنم پدرمو دوباره ازدست دادم عاشقانه دوستت دارم بابای ایران زمین من😪😪😪

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۰:۲۸

الهی بمیرم براش منم داغونم منم دارم اشک میریزم اخه این چه مصیبتی بود این چه کابوسی بود اخه

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۰:۳۷

روحت شاد ای سید پاک ،شجاع، مهربان، دلسوز، دست گیر،وطن دوست ،با گذشت ومردم دار. این دنیا دیگه لیاقت وجود نازنین شما رو نداشت لیاقت شما دیگه فقط بهشت بود .. داغ رفتنت بر دلهای ما هیچ وقت سرد نخواهد شد ما پدر دلسوزمان را از دست دادیم... ای وااااای🖤

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۰:۵۸

سید مقتدر خیلی جات خالیه بی وفا به صندلی و وفادار به مردم کاش میشد از این کابوس بیدار میشدیم....‌‌

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۱:۰۲

خیلی دلگرم به وجود ایشون بودیم حضورشون مثل یک پدر مهربان بود یک ملت داغدار شد مثل رفتن حاج قاسم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۱:۱۴

شهادت مبارکتان باد مردان خدا.چه طعنه هایی که نشنیدید فدای دل پر دردتان.آرام بخوابید 😭😭

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۱:۱۶

خدا رحمتشون کنه به خدا سه روز قبل شهادت تو تلویزیون حرفاشونو گوش میدادم یه جوری بودن گفتم خدا بهمون رحم کنه

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۱:۳۳

این درد و داغ التیام یافتنی نیست مانند داغ حاج قاسم است که هرگز آرام نمی شود تا این که شهیدان و خوبان عالم با لشکر صاحب الزمان باز آیند ان شاا....به زودی زود اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اهلک اعدائهم و احشرنا معهم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۱:۳۶

روحت شاد پدرم...هنوز فکر میکنم دارم خواب میبینم کاش خواب باشیم و بیدار شویم..چقدر من آن شب دعا کردم و امیدوار بودم که این عزیزان زنده پیدا شوند.بمیرم برای مظلومیتتان..😭😭😭😭😭😭😭

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۱:۵۲

خدارحمتش کنه ،روحش شادخدابه خانواداش صبر عاجل زینبی بده

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۸:۴۲

من دارم میمیرم براشون خدا صبری بد به خانوادهاشون‌ روحشون شاد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۲:۰۴

سلام به ملت ایران فقط در یک کلام ما مردم ایران یار و یاور محرومان سیدی بزرگ مرد مردی از استوره رنج وزحمت وتا روز شهادت همیشه میان مردم بود درود بر خون پاک شهید جمهوری سید ابراهیم ریسی از سادات جلیل قدر وجانم فدای رهبر انقلاب حضرت امام خامنه ای رهبر عزیزم تسلیت تسلیت تا خون در رگ ماست سید علی رهبر ماست بازم تسلیت به امت شهید پرور و همیشه در صحنه

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۴:۳۵

روحش شاد و یادش گرامی باد فقط خدا به خانوادش صبر بده

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۸:۳۷

آدم های خوب همیشه یاد نام و خاطره هایشان در ذهن ها ماندگار است سلام ما رو ب امام ها برسون و ما رو هم پیش اونا شفاعت کن باورم نمی‌شود چقد زود از پیش ما رفتی این غم خیلی بزرگی بود ک کمر ما رو شکست ب امید این شب میخوابم ک وقتی از خواب بیدار میشم بکن اینا همه یه کابوس بوده ن واقعیت وقتی ک بیدار میشم از دوباره دلهره تمام وجودم را فرا میگیره از تلوزیون و رسانه ک از دوباره میگن نیستی مثل این که تمام بند بند وجودم داره از بین میره خدایا ب دل این مردم صبری بده ک واقعا بتونن در نبودت تحمل کنن و صبری بزرگتر ب خانواده اش ک واقعا سخت است نبودنت در خانواده ...

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۸:۳۸

شهید کسی هست که جهاد کنه با دشمن رودررو جنگ کنه یا بخاطر خاک پاک کشور وناموس هموطنانش زیر تانک بره وجان خودشو برای کشورو ملتش فدا کنه..برای ماها اینطوری تدریس کردن .اما امروزه معناش فرق میکنه .. خدا رحمت کنه خمینی کبیر که گفت بعضی اتفاقها ماموریتی از جانب خداست..شاید این مه آلود شدن هوا هم ماموری بود که باید این اتفاق ناگوار ودلخراش می‌افتاد..خدا به خانوادش صبر بده

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۸:۵۲

و منی ک اشک هایم بند نمیاد...چقد مظلوم چقد خاکی...جیگرم براش کباب

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۹:۰۲

سلام تسلیت عرض میکنم این حادثه بزرگ رو خدمت آقا و رهبر عزیزمون وهمچنین خانواده های محترم این عزیزان و همه ملت غیور و قدر شناس ایران بزرگ... واقعا خیلی سخت وباور نکردنیه رفتنشون برای ما. ولی اونا تازه به آرامش رسیدن. چون اینجا فقط دغدغه ای مردم و پیشرفت کشور رو داشتن ولحظه ای نیاسودن هم رئیس جمهور عزیزمون و هم آقای امیر عبداالهیان عزیز این دو عزیز خستگی رو خسته کردن. و خدا اجر ومزدشون رو با شهادت داد که شهید گونه زیستن و در آخر با شهادت رفتن.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۹:۳۰

خدا بیامرزد رئیس جمهور محترم و همراهانشان را بسیار مرد خوبی بود و زحمتکش ولی کسی قدر زحماتش را نمیدانست و فقط سنگ اجانب را به سینه میزنند . ان شاءالله این مرد بزرگ با حضرت علی علیه السلام محشور شوند

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۹:۵۲

هنوز هم میگم کاش اینها همش یه خواب بود.کاش خبر دروغ بود. حیف... واقعا حیف....

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۷

روحشان شاد یادشان گرامی تسلیت به خانواده محترمشان و تسلیت به مردم ایران واقعا از ته دل ناراحت شدم اصلا نمی تونم باور کنم واقعا مردم دوست و زحمت کش بود خدا رحمتشون بکنه

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۸

خداوندرحمت کندروحش شادیادش گرامی باد شهید شدن افتخار می خواد شهادت مبارک مرد عمل درقلبم جاداری

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۸

آدم های خوب خیلی زود از بین ما می روند

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۲

بهترین توصیفی که میتونم ازایشان بکنم اینه که خدای مهربان اونو رابرای دور دوم ،برای خودش انتخابشون کردما لیاقت اونا رانداشتیم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۹

مثل پدرم دوستتون داشتم سید و سرور ما،رئیس جمهور شهید جمهور محبوب جمهور عزیز ما حیف شد که رفتی ولی خداروشکر که اینگونه با صلابت و با اقتدار و عزیز و شهید رفتی و به آرزوی دیرینه ات رسیدی...خوشابه سعادتت...سلام مارو به حاج قاسم برسون

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۸

واقعا انسانهای والا و برجسته ایی بودند و شهادت لیاقت آنها بود... شهادتتون مبارک

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۳

خداحافظت ریـــــــس... 🖤 تو رو به خدایت میسپارم بغضم ترکیده... مظلوم رفتی ریس.. تا ابد دغدارت هسیم🖤

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۳

😔🖤🥀

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۱

سید ابراهیم رئیسی یک فرشته آسمانی بود و به آسمان معراج کرد نام و یادت همیشه در قلبم محفوظ و بیدار است سید خدمت به محرومان ایران

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۴

من‌بی‌نهایت‌ناراحت‌شدم‌چون‌پدروبرادربزرگم‌‌بودخادم‌امام‌رضا.ادم‌‌فوق‌العاده‌پاک‌ودرستکار.ووضیفه‌شناس‌بود.دیگه‌کی‌به‌درددل‌مامردم‌به‌این‌خوبی‌ودرستی‌میرسه‌‌باهل‌بیت‌هم‌نشین‌شده‌خادم‌ورضاوهمراهاش.روحش‌شون‌شادویادشون‌گرامی‌وپرره‌روبادامین‌.سلام‌ماروبه‌سالارشهدا‌حاج‌قاسم‌عزیزمون‌برسون‌بگوماروشفاعت‌کنن‌

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۹

روحش شاد. برای ما هم کابوس باور نکردنی. برای ما هم زجرآور و تأسف‌بار. راه سعادت در پیش گرفت و رفت.ایکاش که اینگونه ورق نمی‌خورد.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۵

سید والامقام بود،خادم و یاور ضعیفان و محرومان بود،بدون شک از اولیاءلله بود،محبوب جهانی داشت،روحش شاد ونامش جاودان باد.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۲

شهید رئیسی مزد خدمت گزاریش که شهادت بود از خدا گرفت خوش به حالت که مردم در فراقت اینچنین عزاداری کردند