• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۳
  • دسته‌بندی: علم

تاثیر میکروبیوم‌های روده بر تصمیم‌گیری اجتماعی

تصمیم‌گیری اجتماعی ما تحت تأثیر عوامل روانی، سیاسی و غیره است. با این حال، محققان کشف کرده‌اند که نیروی دیگری نیز می‌تواند پشت این تصمیم‌گیری اجتماعی باشد و آن ترکیب میکروبیوم روده ما است.

به گزارش ایسنا، محققان موسسه مغز پاریس و دانشگاه بُن دریافتند که تغییرات در میکروبیوتای روده می‌تواند بر حساسیت ما نسبت به عدالت و نحوه رفتارمان با دیگران تاثیر بگذارد.

میکروارگانیسم‌ها بر رفتار، شناخت و عملکرد مغز تأثیر می‌گذارند

به نقل از آی‌ای، این تحقیق که در مجله PNAS Nexus منتشر شده، شواهد فزاینده‌ای برای نقش میکروبیوم روده در تنظیم رفتار عاطفی اجتماعی در حیوانات پیدا کرده است. با این حال، اینکه چگونه ترکیب میکروبیوم روده ممکن است بر تصمیم‌گیری اجتماعی در سلامت تاثیر بگذارد ناشناخته باقی مانده است.

محققان تاثیرات یک مداخله غذایی ۷ هفته‌ای در مقابل دارونما را بر رفتار تنبیه اجتماعی نوع دوستانه در یک بازی آزمایش کردند. بر اساس این مطالعه، نتایج نشان داد که مداخله غذایی، تمایل شرکت‌کنندگان را برای چشم پوشی از پرداخت پول در صورت مشاهده رفتار ناعادلانه افزایش داد. میکروبیوتای روده ساکن در دستگاه گوارش نقش عمده‌ای در دستگاه گوارش ما ایفا می‌کند، اما اکنون تاثیر آنها فراتر از عملکرد گوارشی مشاهده شده است.

اکوسیستم روده با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار می‌کند

محققان از تاثیر میکروارگانیسم‌ها بر رفتار، شناخت و عملکرد مغز میزبان خود سخن گفتند.

هایک پلاسمن(Hilke Plassmann) از دانشگاه سوربن و سرپرست تیم کنترل-درک-توجه در موسسه مغز پاریس گفت: داده‌های موجود نشان می‌دهد که اکوسیستم روده از طریق مسیرهای مختلف با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار می‌کند.

همچنین ممکن است از سیگنال‌های بیوشیمیایی استفاده کند که باعث آزاد شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین می‌شوند که برای عملکرد صحیح مغز ضروری هستند.

محققان ۱۰۱ شرکت کننده را به کار گرفتند

برای بهره‌برداری کامل از این اثر، محققان ۱۰۱ شرکت کننده را به کار گرفتند. به مدت هفت هفته، ۵۱ شرکت کننده مکمل‌های غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید و پری‌بیوتیک‌ها مواد مغذی که کلونیزاسیون باکتری‌ها در روده را افزایش می‌دهند مصرف کردند، در حالی که ۵۰ نفر دیگر دارونما دریافت کردند.

بر اساس اخبار علوم اعصاب، همه آنها در یک بازی در دو جلسه در ابتدا و انتهای دوره مصرف مکمل شرکت کردند. محققان دریافتند که گروهی که مکمل‌ها را دریافت کردند، پس از اتمام هفت هفته، پیشنهادات ناعادلانه را رد کردند.

اما پلاسمن احساس می‌کند که هنوز خیلی زود است که بگوییم باکتری‌های روده می‌توانند ما را کمتر منطقی و پذیرای ملاحظات اجتماعی کنند.

با این حال، این نتایج جدید نشان می‌دهد که ما باید به کدام مسیرهای بیولوژیکی نگاه کنیم. چشم انداز تعدیل میکروبیوتای روده از طریق رژیم غذایی برای تأثیر مثبت بر تصمیم گیری بسیار جذاب است.